Olivier Fitoussi/Flash90

האב מתנגד חיסונים והאם דורשת לחסן את הקטינים – מה פסק בית הדין הרבני?

אב גרוש ו'מתנגד חיסונים' פנה לבית הדין הרבני בדרישה לאסור על אשתו לחסן את שני ילדיו הקטינים כנגד נגיף הקורונה • דייני בית הדין פסקו כי טובת הילדים קודמת לטובת אחד ההורים או אפילו שניהם, ולפי בסיס זה קיבלו החלטה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

המחלוקת אודות החיסונים נגד נגיף הקורונה הגיעה להכרעת בית הדין הרבני בירושלים, כאשר אב גרוש התנגד לחסן את ילדיו נגד נגיף הקורונה והאם דרשה לחסנם.

סיפור המעשה: אב גרוש ו'מתנגד חיסונים' פנה לבית הדין הרבני בדרישה לאסור על אשתו לחסן את שני ילדיו הקטינים כנגד נגיף הקורונה. האב, שהוא האפוטרופוס על הילדים יחד עם האם, צירף לתביעה מסמך בן חמישים עמודים עם נימוקים רפואיים ומשפטיים לביסוס התנגדותו.

האם מצדה, הגישה בקשה לבית הדין להתיר לה לחסן את הילדים נגד נגיף הקורונה על אף התנגדותו של האב, וצרפה את המלצת רופא המשפחה של הילדים בתוספת המלצות משרד הבריאות.

חברי בית הדין הרבני האזורי בירושלים האב"ד הרב יצחק אושינסקי, הרב מאיר קהאן והרב יעקב שטיינהויז נכנסו לעומק המחלוקת הסבוכה ובחנו את הנושא הן לפי חוקי הכשרות המשפטית והאפוטרופסות האזרחית, והן על פי ההלכה היהודית ומקורותיה.

בפסק דין המשתרע על פני עשרות עמודים קובעים הדיינים כי השיקול המרכזי המנחה להכרעת הדין הוא טובת הילדים. טובת הילדים קודמת לטובת אחד ההורים או אפילו שניהם, והשאלה היא האם טובת הילדים בנסיבות הרפואיות היא שיתחסנו או שמא בשל תופעות הלוואי והנזקים העתידיים שאולי יקרו או שלא לא כדאי לחסנם.

בסופו של דבר כתבו הדיינים אושינסקי, קהאן ושטיינהויז בהכרעת הדין: "לאחר בחינת טובת הילדים הספציפיים ולאור כל האמור, בית הדין קובע כי האם רשאית לחסן את הקטינים ילדי הצדדים, גם ללא הסכמת האב. זאת בתנאי שהבן שהבגיר (בן 15) יסכים לחיסון ולא יביע התנגדות לאור גילו הבוגר יחסית".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ההתייחסות היא לפסק הדין כפי שדווח כאן, יתכן ובפסק הדין המפורט ייסתרו טענותי.
א. פסק הדין מניח את אשר יש להוכיח. הוא מניח שהחיסון המדובר מועיל לילדים, הוא מניח שילד שמקבל קורונה מסתכן- (לא נכון בעליל), הוא מניח שהחיסון הזה יכול לגרום לכך שהילד לא יחלה (ומעשים שבכל יום שמחוסנים חולים, ואפילו חולים קשה), בית הדין מניח שתועלת החיסון הזה (באם ישנו כזה) רבה על הנזק שהוא עלול לגרום לעתידו של הילד במגוון תחומים. כלל לא ברור שחיסון RNA בטוח בטווח הארוך – זה לא הוכח כלל. היה ראוי לבית הדין להכנס לעובי הקורה ולשמוע ראיות ועדויות של מומחים משתי צדי הויכוח.
אילו עשו כך הדיינים היו מוצאים שהצד התומך בחיסון משתמש בפרופוגנדה ובסטטיסטיקות חלקיות, והצד המתנגד חמוש במדע מבוסס ניסויים.
הצד היחיד שיכול להצדיק את קבלת החיסון הוא "שומר פתיים ה'", אני חושב שבית הדין אמור להתעלות יותר, ולבחון את הסוגיה לעומק.
ב. לדעתי, ההחלטה לאפשר לילד להביע דעה אישית בעניין זה בבחינה של לתת לאחד ההורים (ואין זה משנה איזה מהם) גט לכל החיים. הניתוק שהחלטה זו יגרום בין הילד ובין אביו או אימו תהיה הרסנית, ועשויה להשפיע לדורות. מוטב היה שבית הדין יפשר בין ההורים (ואני לא טוען שזה קל) ויהי רגיש להשפעות ארוכות הטווח של החלטותיו,
ג. ברור לכל שהדיון הזה איננו סביב סוגיית ההתחסנות, למרות שיתכן והאב משוכנע בנזק החיסון ברמ"ח איבריו. החיסון הוא תירוץ למריבה, תהיה עמדת האב אשר תהיה, די ברור שהאם רוצה לחסן בכדי לגרום למריבה, ואולי לתפוס עמדת כוח. אני חושב שמניה ההורים בתביעה הוא אלמנט שראוי להשקל בכל פסק דין עתידי.

למה די ברור שהאם רוצה לחסן כתרוץ למריבה? כי אינך מסוגל לחשוב שמישהו באמת רוצה לחסן את ילדיו? ברוך ד' שנתן לנו דיינים והם פסקו ומשמים מסכימים לפסיקתם

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture