דאראג: שופץ האוהל במלאות 140 להסתלקות ה'אמרי שפר' זי"ע

אגודת 'אהלי צדיקים' ערכה שיפוצים מקיפים בציוני הקודש של צדיקי דאראג • אוהל מפואר ורחב-ידיים הוקם על ציון קדשו של הגה"ק ה'אמרי שפר' זי"ע בעיירה דאראג • שופצו קבריהם של אביו ובנו של מרן ה'אמרי שפר' זי"ע בכלילת יופי • במלאות 140 להסתלקותו של הגה"ק ה'אמרי שפר' זי"ע, ט"ו חשון תרמ"ב- תשפ"ב.

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

תנופה מרשימה של שיפוצים וחידושים נעשתה בתקופה האחרונה בציונים הקדושים של צדיקי שלשלת בית דאראג, כאשר אגודת 'אהלי צדיקים' בראשות הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א, עמדה בראש המלאכה בשיתוף חסידים ואנשי מעשה מחצר הקודש דאראג, כאשר במהלך הפרויקט נחנך ברוב פאר והדר אוהל חדש ורחב ידים על ציון המצוינת של הגה"ק ה'אמרי שפר' זי"ע בעיירה דאראג בהונגריה.

לגודל שמחת חסידי ואוהדי בית דאראג וקהל הקודש העולים לשפוך שיח על ציוני הצדיקים, הושלם בניית האוהל החדש והמרווח על גבי הציון הקדוש, כיאה וכיאות לכבודו של אותו צדיק וקדוש, ולרווחת המוני העולים להשתטח על הציון הידוע כמקום הניתן לפעול בו ישועות.

האוהל על ציון הגה"ק ה'אמרי שפר' זי"ע נבנה לראשונה בשנת תרמ"ב לאחר הסתלקותו לישיבה של מעלה, נוסח המציבה נכתב כידוע על פי הוראתו של הרה"ק ה'ייטב לב' זי"ע מסיגעט. לאחר כארבעים וחמש שנה בשנת תרפ"ז, בהסתלקותו של חתנו הגה"צ רבי זאב וואלף ציטראן זצ"ל, שכיהן כאב"ד בעיר דאראג, נטמן בסמוך לאוהל חותנו הגדול, ונבנה אוהל נוסף על ציונו, כשחלון מקשר בין שני האוהלים.

במשך השנים שלאחר חורבן יהדות אירופה התרועע האוהל ונערמו סביבו ערמות של עפר ועצים, ואף האוהל השני הסמוך לו החל להיחרב אף הוא, עד שהיה קשה לעולים לציון לגשת למקום. או-אז בנו אוהל חדש על שני הציונים גם יחד, בסיוע 'המשרד המרכזי ליהודי הונגריה' שבפעסט, ובהשתדלות נכדי כ"ק מרן אדמו"ר ה'אמרי שפר' זי"ע.

בשנים האחרונות כאשר העלייה לציון גוברת והולכת, בפרט ביומא דהילולא קדישא ט"ו חשוון והן בשאר ימות השנה, נוצר צורך דחוף להרחיב את האוהל, לחדשו ולשכללו, למען יוכל להכיל את כל קהל הקודש הבאים לשפוך שיח ולמען יוכלו להתפלל במקום קדוש זה מתוך הרחבת הדעת.

אי לכך הוקם על ידי חסידי דאראג ועד מיוחד, שהביא למקום מומחים בעלי שם שבדקו אדמת בית החיים שמסביב לציון, ולאחר התייעצויות עם גדולי ההוראה שליט"א, החל הועד לשקוד עם בעלי המלאכה על הכנת התוכניות לאוהל מפואר ורחב ידים, כשלאחר-מכן נדרש אישורם של 'ברית הקהילות היהודיות בהונגריה', אשר בתי הקברות בהונגריה נתונים לטיפולם, וכן רישיון מעיריית המחוז בעסערמין.

בסייעתא דשמיא גדולה ולאחר מאמצים מרובים נעשה הכל על הצד היותר טוב, ובזכות תרומת ידם הנדיבה של נכדי מרן ה'אמרי שפר' זי"ע, יכלו העושים במלאכה לגשת לבניה עצמה. קודם הריסת האוהל הישן כוסו כל המציבות שמסביב בלוחות עץ, לבל יינזקו במהלך הבניה, כשכל העבודה מתבצעת תוך פיקוח הלכתי צמוד, על ידי הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים', שבדק במומחיותו הרבה כי הכל מתבצע על פי כללי ההלכה. במשך החפירות התגלו יסודותיו של האוהל הישן שהיה מלפנים ועליו נבנו יסודותיו של האוהל החדש.

אכן הושלמה המלאכה לתפארת, כשבמקום ניצב אוהל רחב ידיים, כשחזיתו נבנתה כדוגמת בית מדרשו של ה'אמרי שפר' זי"ע בדאראג. בנוסף נבנתה אף עזרת נשים ומקום מיוחד לכהנים, מיזוג אויר לנוחות העולים לציון ומתקן מורחב לנרות ולנר התמיד.

בנוסף אף שופרו דרכי הגישה לציון, עם שלטים מאירי עיניים המכוונים את העולים למקום הקודש.

במקביל לשיפוץ המקיף שנערך בעיירה דאראג, ביצעה אגודת 'אהלי צדיקים' שיפוצים נוספים בחלקת קברו של הגה"צ רבי שרגא פייבוש פרנקל זצ"ל אב"ד גינז-רוסקא, אביו של מרן ה'אמרי שפר' זי"ע, הטמון בבית הקברות המקומי בעיירה גינז. המקום שופץ בכלילת יופי עם חיזוק הכיתוב על גבי המצבה וכן הוקם אוהל מכובד מעל חלקת הקבר.

כמו-כן בוצעו שיפוצים בחלקת מנוחתו כבוד של בנו הגדול של מרן ה'אמרי שפר', הגה"צ רבי אברהם שרגא צבי פרנקל זצ"ל, אשר ראוי ואמור היה להמשיך את הנהגת העדה בחצר הקודש דאראג, אולם מחמת גודל ענוותנותו סירב לעטות על עצמו את אדרת השררה וביכר לחיות את כל ימיו בצניעות ובמסתרים. מקום מנוחתו בעיירה אויפאלא בהונגריה.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture