pixabay

המאבק, האדישות והכישלון: סיפורה של אלטע פיקסלר • אקטיביזם רצחני

השבוע נרצחה בבריטניה הילדה החרדית אלטע פיקסלר הי"ד אחרי שביהמ"ש פסק לנתק אותה ממכונות ההנשמה • 'JDN' בשיחה עם מקורבים למשפחה על המאבק להצלתה, האדישות בהנהגה הישראלית והרגעים הקשים שבין הניתוק לפטירתה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ביום שני בערב, לקול בכיים של הוריה ולמגינת כל לב יהודי נותקה הפעוטה אלטע פיקסלר הי"ד ממכונת ההנשמה בית החולים המלכותי לילדים במנצ'סטר שבאנגליה. אחרי סאגה בת חודשים מספר שהתנהלה בבית המשפט העליון של הממלכה המאוחדת, נדחו כל הערעורים והכורת לקח את חייה של אלטע.

מספר פניות רשמיות שבאו מכיוונה של ישראל בניסיון למנוע את רוע הגזרה – לא הועילו, ואלה שהיו מסוגלות להועיל – לא באו. מי שכן קראו לאנגליה לחזור בה מההחלטה המזעזעת, הם הנשיא לשעבר ראובן ריבלין ושר הבריאות לשעבר יולי אדלשטיין.

בעקבות הפרשה, 'שחרית' קיים שיחה עם משפחת הפעוטה, עם האנשים שליוו את אברהם וחיה פיקסלר – הוריה של אלטע – לאורך כל התקופה הקשה במאבקם שהתקיים באנגליה, בישראל ובעולם כולו. המשפחה, שיזמה מגעים עם גורמים פוליטיים ותקשורתיים, וניסתה למנוע את האסון בכל דרך אפשרית, סיפרה לנו על הניסיונות, ההצלחות והכישלונות, הסוף המר והתחושות העכשוויות.

"ההורים לא עצרו את תקוותם עד הרגע האחרון"

"בלידה עצמה", מספר גורם שהיה מעורב רבות בנעשה, "הייתה כנראה טעות אנוש, אולי טעות של הרופאים. התוצאה ככל הנראה הייתה שלא הגיע חמצן למח, ואחרי הלידה התברר הנזק שנגרם לה". מאז, גם בית החולים, וכמובן המשפחה, ניסו בכל מיני דרכים לשפר את מצבה, שסבל עליות ומורדות. "הייתה תקופה שהיא נשמה בכוחות עצמה ולא הייתה מחוברת לאף מכשיר, והיו גם תקופות קשות יותר – של הידרדרות. בשלב מסוים – כשמצבה חייב חיבור תמידי למכשיר ההנשמה – הבינו קרובי משפחתה ועסקנים רפואיים מהקהילה, שמבחינת החוק בבריטניה המצב לא יוכל להימשך כך, ושהרשויות ינתקו אותה".

"ביום שני בערב כשאלטע נותקה ממכשיר ההנשמה" מספר לנו קרוב משפחתה, "הייתי בקשר רציף עם אביה של המנוחה. ההורים לא עצרו את תקוותם עד הרגע האחרון. הגישו אין סוף ערעורים ובקשות. ההורים היו שם עם מניין סביב מיטתה. נפרדו. האבא דיבר איתה, האמא דיברה איתה. נפרדו בכאב גדול ובבכי גדול, סיטואציה נוראית ומזעזעת".

מניין סמוך למיטתה

"הייתה להם תקווה כי היא שרדה, היא לא נפטרה ישר כשניתקו אותה מהמכשירים, אמנם לשיטת חלק מהאנשים היא סבלה בזמן הזה. אבל היא שרדה, היא נלחמה על חייה" וההורים נתלו באותו רגע בכל תקווה אפשרית. "פה יצאה בארץ שמועה שהיא נפטרה ישר כשניתקו. ממש לא. האבא אמר לי 'מה הם משוגעים? היא חיה!' זה לקח כמה שעות כואבות מאוד. כשההורים והמשפחה איתה, מסביבה. אנשי הקהילה, הרבנים, כולם היו איתה בחדר".

אחד האנשים שעזרו למשפחה סיפר: "בסוף, בלילה, הייתה הלוויה שם במנצ'סטר בהשתתפות כל הקהילה. האבא לא יכול היה לדבר אפילו בטלפון. הוא הפסיק לדבר. הם היו מרוסקים ושבורים מאוד מאוד. אי אפשר להבין את התחושה של הורים שנמצאים במקום הזה".

"כולם נרתמו, אבל מדינת ישראל – לא"

"המשפחה ניהלה מאבק חובק עולם, אפשר לומר. המאבק הזה קיבל חשיפה בכל המדיות בעולם אין יהודי בארץ שלא מכיר את השם שלה ואין קהילה בעולם שלא מכירה את הסיפור הזה. היו סנאטורים מארה"ב שהתערבו, וכמרים. סיפור שהצלחנו להגיע איתו כמעט לכל נקודה בעולם ולנסות להשפיע, ולצערנו הרב כולם נרתמו, אבל מדינת ישראל – לא".

הכוח הפוליטי של קהילת בעלזא באנגליה שהיא קהילה ענקית, לא הצליח לגרום לשינוי ההחלטה? מה הניסיונות שננקטו כדי למנוע את הפעולה הזו? כשמדברים עם אנשים מחוץ לציבור היהודי בבריטניה הם אולי לא מבינים בכלל את העניין? הם סבורים שזו טובתה של הילדה?

"החוק שם אומר שברגע שהרופאים בבית החולים סבורים שהחולה שמחובר למכשירים מצילי חיים – סובל, לבית המשפט יש כוח, יותר מההורים – להרוג אותו, לנתק אותו מהמכשירים על מנת שיפסיק לסבול. בהליך המשפטי הבאנו מומחים גדולים מאוד גם ברפואת ילדים וגם מומחים בתחומים רלוונטיים נוספים, שהוכיחו שהיא, במצבה, לא סובלת כלל. לא מרגישה סבל".

"גם לא ביקשנו להשאיר אותה שם. לא ביקשנו מהקופה הציבורית בבריטניה לממן את המשך הטיפול בה, ביקשנו בסך הכל להעביר אותה לארץ. תנו לנו את האישור להעביר אותה. פה בארץ בית חולים מתאים כבר חיכה לה והכין לה מיטה. בהתחלה חשבנו שזה רק להגיש את הבקשה לבית המשפט, יראו שזו אזרחית ישראלית, היא כלל לא אזרחית בריטית. יגידו טוב, היא לא אזרחית שלנו, רק ההורים שלה אזרחים בריטיים, אם אתם רוצים לקחת אותה – קחו. למה לנו להתעסק עם זה".

"אבל הם בבית המשפט הבריטי אמרו לא. החוק נותן לנו את הכח ואנחנו נמנע את הסבל – לשיטתם – של החולה. היו על זה לא מעט ערעורים, טובי עורכי הדין נאבקו על זה מטעם המשפחה, ולצערנו הרב, שוב ושוב בית המשפט פסל את הערעורים ודחה אותם על הסף".

לגבי הניסיונות להשפיע על הרשויות דרך גורמים פוליטיים שונים מהארץ – מי התבקש לעזור ומי פעל בעניין? האבא התבטא באמירות קשות ואמר שהוא מאוכזב מאוד ממדינת ישראל…

"אני יכול להגיד שהיה פה סיכוי טוב, קודם לכן, כשהסיעות החרדיות היו חברות בקואליציה של ממשלת נתניהו והן יכלו לבוא ולהגיד לו 'אדוני, להביא נערה ישראלית (נעמה יששכר. י.א.) שהסתבכה בפלילים מהכלא הרוסי ידעת, יש פה כעת פעוטה חולה בבית חולים בריטי. תביא אותה. בכל דרך'. לצערנו", אומר הגורם, "האמירה הזו לא נאמרה".

חבר הכנסת ישראל אייכלר, שהוא חסיד בעלזא, ושייך לקהילה של המשפחה. עד כמה הוא סייע?

"ח"כ אייכלר מבחינתו עשה את המקסימום. הוא פנה לגורמים הרלוונטיים ושלח מכתבים, אבל מכתבים – כפי שאנחנו יודעים – לא תמיד עוזרים. וכנראה שלא היה לו שיתוף פעולה מספיק מתוך סיעת יהדות התורה. הוא השתדל מאוד, זה היה חשוב לו וזה היה חשוב גם לאדמו"ר מבעלזא".

"אם הנהגת מדינת ישראל הייתה רוצה – היא הייתה מונעת"

"אני אומר בכאב גדול, זו פטירה שאם הנהגת מדינת ישראל הייתה רוצה – היא הייתה מונעת. אני אישית שוחחתי עם בכירים במשרד החוץ המון פעמים, הטענה שלהם הייתה שמדינת ישראל לא רוצה להתערב לבריטניה בהליך משפטי. לצערי הרב, לא הייתה אפילו פניה – לא של ראש הממשלה לשעבר נתניהו ולא של ראש הממשלה הנוכחי בנט. אשתו של בנט דיברה איתי; היא אמרה שאיננה מתערבת בפוליטיקה אבל היא תבדוק מה אפשר לעשות. בפועל, לא שמענו שהייתה פניה מכיוונם בניסיון למנוע את פטירתה של אלטע".

"פניתי ללשכתו של בנימין נתניהו, ניסיתי לפנות גם לשרה אשתו, לא קיבלתי מהם שום מענה, שום יחס אפילו, אשתו של בנט השתתפה ואמרה לי שזה סיפור קורע לב והיא תנסה, נתנה תחושה של הזדהות. מלשכתו של נתניהו התחושה הייתה ש'מי אתם בכלל'. לא הגיבו, לא השתתפו במינימום של הזדהות".

"גם שר החוץ לשעבר גבי אשכנזי, לא טרח ליצור קשר עם האבא. ציפי חוטובלי, שגרירת ישראל בבריטניה, לקח לה חודשים רבים למצוא זמן בכלל לדבר עם ההורים, לשאול אותם מה הבעיה".

התמיהה עליהם גוברת גם משום שמדובר בערך יהודי שכל ישראלי כמעט מזדהה איתו?!

"אם המדינה לא יודעת להביא את האזרחית שלה", אומר לנו אחד מהמשפחה, "פעוטה בת שנתיים, לטיפול בארץ, זו פשיטת רגל ערכית".

"שר החוץ יאיר לפיד," הוא ממשיך ומספר, "כן דיבר עם האבא, הבטיח לו שיילחם על זה ויעשה ממש את כל האפשר כדי להביא אותה לארץ, הוא גם שלח את בכירי משרד החוץ לבדוק שוב מה ניתן לעשות, אבל מבחינתנו שם זה הסתיים. הוא לא דאג מעבר לזה שגם יהיו תוצאות".

הידיעה שבישראל דבר כזה לא היה קורה מביאה אנשים מהקהילה או מהמשפחה לחשוב על עליה לארץ? או שאולי מקרה כזה מביא אותם לראות את המדינה באור רע?

"הם היו פה בארץ לפני כחודש בתקופת 'בין הזמנים' בין היתר בניסיון להיפגש עם הגורמים הרלוונטיים פנים מול פנים בתקווה שזה יעזור יותר, אני לא יודע אם זה יחזק בהם את הרצון לעלות לישראל. הם מאוד כאובים, אבא שאיבד את בתו כי המדינה לא עשתה מספיק כדי להביא אותה זה לא משהו שהוא יוכל לסלוח עליו. זה כאב גדול מאוד".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

דבר כזה לא היה קורה בישראל
אולי סוף-סוף ישכילו החרדים בחו"ל שהגיע הזמן לעלות לארץ ישראל

אתם לא זוכרים את הציונים בתקופת מלחמת עולם השניה מה הם עללו לעם ישראל עד ממש רצח תקראו את ספא מן המצר של הרב ויסמנדל ז"ל שם תראו את האמת מישהו חושב שהם השתנו באמת לא

תגובה למרדכי
מה זה המשפט סוף סוף שיעלו לארץ שידאגו קודם לכל העולים שנמצאים שיהיה להם חיים מינמלים משהיה בחו"ל פרנסה חינוך אינטגרציה חיי קהילה נורמלי ועוד בלי שיעור דברים שהם מתמודדים מאוד קשה תבואו לבית שמש ועוד ערים אחרות שיש עולם חדשים כמה הם סובלים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture