נדחה ערעור הסייען מברקן: "אין מקום להקל בעונשים"

ביהמ"ש הצבאי לערעורים דחה את ערעור של מוחמד חרסה, אשר סייע למחבל מברקן, בו ביקש להקל בעונש שנגזר עליו • "אך טבעי שעונשו של המערער יהיה חמור הרבה יותר", כתב אב בית הדין אל"מ נתנאל בנישו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שופטי בית המשפט הצבאי לערעורים במחנה עופר דחו היום (רביעי) את ערעורו של מוחמד חרסה, שהואשם בסיוע למחבל מברקן ובאי מניעת הפיגוע, בו ביקש להקל בעונשו. בהחלטתם הדגישו השופטים את חומרת מעשיו של חרסה, כי היה בגיר בעת הסיוע וכי אינו קרוב משפחתו של המחבל מברקן. בסוף ההחלטה התייחס אב בית הדין אל"מ נתנאל בנישו לחשיבות השמעת קולם של נפגעי העבירה. עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו בירך על החלטת בית המשפט.

בהחלטת הדחייה כתב אב בית הדין הנשיא אל"ם נתנאל בנישו כי חרסה היה בגיר בן 25 בעת ביצוע המעשים. הוא היה בקשר עם המחבל אשרף נעאלוה, וידע על כוונותיו לבצע את הפיגוע. "על אף שהיה לו די והותר זמן על מנת למנוע את התרחשות הפיגוע, המערער לא נקף אצבע ולו בניסיון רפה, להניא את חברו מלפעול כאמור. מעיון בכתב האישום מצטיירת תמונה הפוכה, כאשר התעניינותו של המערער ושאלותיו היו עשויות לחזק את רצונו של נעאלוה", כתב השופט בנישו.

עוד הוסיף כי "המערער אינו קטין, אינו בן משפחה של הרוצח, הייתה לו מודעות מלאה לכוונותיו, לתכניותיו המפורטות, לאמצעים בהם החזיק ולנסיונות אותם עשה. הוא לא עשה דבר על מנת למנוע את הפיגוע ולהפך, היה נכון לסייע למבצעו לאחר מעשה… אך טבעי הוא כי עונשו של המערער יהיה חמור הרבה יותר".

בסוף דבריו התייחס השופט בנישו למשפחות השכולות ולנפגעי העבירה "אל לנו להתעלם אף מקולם, המושתק לא פעם, של נפגעי העבירה.. קביעת העונש הראוי לנאשם היא מלאכת איזון עדינה ומורכבת בין כלל השיקולים האמורים".

רפי לבנגרונד, אביה של קים הי"ד שנרצחה בפיגוע בברקן, העביר מסר לשאר המשפחות השכולות "למזלנו השופט קיבל את דעתנו, והשיב את העונש על כנו – ארבע שנים. למרות שזה עונש מצחיק, הוא עדיף על עסקת טיעון של שנתיים וחצי. אני מקווה שלהבא יקבעו את המינימום של חמש שנים ככתוב בחוק. אני קורא מפה לכל האנשים שיש להם קרובים שכולים או מישהו שנפגע בפעולות איבה, תעשו כמוני – תילחמו, זה יעזור וזה ישנה. אם לא תילחמו מצבנו יהיה רע".

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו המייצג את משפחותיהם של קים לבנגרונד יחזקאל וזיו חג'בי ז"ל שנרצחו בפיגוע, בירך על החלטת השופטים "בית הדין הצבאי לערעורים קבע עכשיו שיש להחמיר את הענישה נגד אלו שלא מונעים פיגועים נגד יהודים. זה בא אחרי מאבק עיקש של המשפחות השכולות, של רפי אביה של קים הי"ד, שנאבק, לא להסכים לשום הסדר טיעון, לשום הקלה בעונשו של המחבל".

עו"ד בלייכר פירט לגבי ערעורו של חרסה "למרות הסדר טיעון, בו הגיעה התביעה לעסקת טיעון עם הסייען, קבע ביהמ"ש הצבאי שומרון שהמחבל יקבל ארבע שנים, חרף עסקת הטיעון. ולמרות שבערעור התביעה נקטה כגישת המערערים לכבד את הסדר הטיעון, ביהמ"ש לערעורים קבע שעונש של פחות מארבע שנים אינו עונש הולם, ויש להשית עליו ארבע שנות מאסר".

על מאבקן של המשפחות השכולות הסביר עו"ד בלייכר "אין ספק שמאבקן הנחוש של המשפחות השכולות מוביל מהלך. אנחנו יודעים שארבע שנים זהו סכום מזערי ביותר ביחס למה שמחבל או שותף לטרור צריך לקבל. אנחנו חושבים ששותפים לטרור צריכים לעוף מהמדינה, לקבל מאסר עולם, אין בכלל להתחשבן איתם על עונשים קלים. אבל במצב הנוכחי אין ספק שמאבקים של משפחות שכולות תורמים ומקדמים את ביהמ"ש לכיוון נכון של ענישה בלתי מתפשרת עם המחבלים".

נזכיר כי במהלך הדיונים בערעור שהגיש חרסה בבקשה להקל בעונשו הגישה הפרקליטות הצבאית הסדר טיעון שכלל 36 חודשי מאסר בפועל, עונש קל יותר מארבע שנות המאסר שנגזרו עליו בביהמ"ש הצבאי שומרון. כאמור, ביהמ"ש לערעורים דחה את בקשתו של חרסה, והעונש נותר על כנו – ארבע שנות מאסר.

הפיגוע המדובר התרחש לפני כשלוש שנים, באזור התעשייה ברקן בשומרון. המחבל אשרף וליד נעאלוה חדר למפעל וביצע פיגוע רצחני בו נרצחו קים לבנגרוד- יחזקאל הי"ד, אמא לתינוק שהיה בן שנה בלבד, וזיו חג'בי הי"ד, אב לשלושה ילדים קטנים. נעאלווה נמלט מכוחות הביטחון במשך כחודשיים כשהוא נעזר בסייענים שונים, עד שאותר וחוסל.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture