הוקמו מצבות זכרון על קברי אחים יהודיים הי"ד שנרצחו על ידי הנאצים ימ"ש

הקברים אותרו בסיוע היסטוריונים וקשישים מקומיים שהיו עדים למסע הטבח של הנאצים ימ"ש בעשרות יהודים שנרצחו ונקברו בקבר אחים • מעמדים מיוחדים ונרגשים בהסרת הלוט של מצבות הזכרון על קברי האחים ההמוניים • ארץ אל תכסי דמם

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שיתוף פעולה מיוחד בין 'מרכז רבני אירופה' ואגודת 'אהלי צדיקים', הביא בשבוע האחרון לאיתור והקמת מצבות על קברי יהודים שנרצחו במהלך השואה ונקברו יחד בבורות הריגה המוניים. ברחבי אוקראינה וסביבתה קיימים עשרות בורות קבורה יהודיים המוניים כאלה, ובימים אלה כאשר מלאו 80 שנה לאותן שנות זוועה של מלחמת העולם השניה וחורבן יהדות אירופה, פועלים יחדיו 'מרכז רבני אירופה' ואגודת 'אהלי צדיקים', להנצחת זכרם לדורות עולמים בהקמת מצבות זכרון על גיא הריגתם של קדושים אלו אשר בארץ המה.

במהלך השבוע האחרון התקיימו שרשרת מעמדים נרגשים של הסרת הלוט באתרי קברי אחים באוקראינה, שאותרו בתום מחקר ממושך בו שיתפו פעולה 'מרכז רבני אירופה' ואנשי אגודת 'אהלי צדיקים'. במהלך המעמדים האלו נחנכו מצבות זיכרון לקברי אחים בעיר ויניצא ובעיר צ'רבוני הסמוכה לבארדיטשוב, לזכר יהודי הערים הסמוכות שנרצחו על ידי הנאצים ועוזריהם ימ"ש, ונקברו חיים בקבר אחים, הי"ד.

את קברי האחים הטמונים ביערות-עד אשר כף רגלם של בני אדם לא דרכה שנים רבות, חשף ואיתר יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים' הרב ישראל מאיר גבאי, במסגרת פעילות האגודה הוותיקה הפועלת לאיתור ושיקום בתי עלמין יהודיים במזרח אירופה.

במהלך מעמדי חנוכת המצבות, סיפרו ניצולי שואה וצאצאיהם סיפורים מסמרי שיער על האכזריות הרבה וההתעללות של הנאצים ימ"ש ועוזריהם, כאשר הוליכו אותם עשרות קילומטרים את בקור ובשלג עד לגיא ההריגה. בין השאר סיפר בן של ניצולת שואה, מר פליקס צימרמן על אמו גב' רוזה רוט אשר שיכלה את בעלה והתינוק הקטן יחד עם שאר בני משפחתה הי"ד. לימים נישאה שוב לאלכסנדר צימרמן ונולד הבן פליקס, טרם פטירתה היא ביקשה מבנה משאלה אחת – מאחר ובעלי ובני הקטן יחד עם שאר בני המשפחה לא זכו להיקבר בקבר ישראל – יש לי במגירה את תמונותיהם. אנא הנח בתוך קברי את תמונותיהם שלפחות אזכה לקבור את התמונות יחד עמי!!!

'מרכז רבני אירופה' נטל על עצמו להקים מצבות זיכרון לאותם יהודי השואה הי"ד שלא זכו למצבה וציון. באירועי הזיכרון השתתפו קהל רב יחד עם רבני הערים אשר העלו על נס את היוזמה המיוחדת של הנצחת יהודי השואה הי"ד שאין להם ציון ומצבה, והביעו את הערכתם ותודתם ליו"ר 'מרכז רבני אירופה' הרב מנחם מרגולין על פעילותו ותמיכתו הרבה שמאפשרת את הפעילות הענפה והמגוונת, יחד עם העומד על הפקודים הרב ישראל מאיר גבאי יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים', אשר שמו הטוב הולך לפניו בכל מקום כמי שזכה ועדיין זוכה להציל ולשמר אלפי קברים של צדיקים חסידים ואנשי מעשה.

יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים' הרב ישראל מאיר גבאי, אשר יחד עם אנשי 'מרכז רבני אירופה' עמלו בחודשים האחרונים למפות את האזורים ולהציב את מצבות הזיכרון בויניצא ובצ'רבוני, מסר כי הוא מברך בכל פה ובכל לב את שיתוף הפעולה הפורה בין 'מרכז רבני אירופה' לאגודת 'אהלי צדיקים', שזכו לברך על המוגמר בשעה טובה ומוצלחת, להציב שם ושארית לאותם יהודים אומללים שלא זכו להגיע לקבר ישראל עם מצבה פרטית לכל אחד, אולם לכל הפחות זכו לכך שזכרם אינו מש מאיתנו ובמעלות קדושים וטהורים יזהירו כזוהר הרקיע עד בוא עת תחיית המתים.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture