תחזיות פסימיות מדי של המדע או אסון בפתח? • הכול על 'משבר האקלים'

ועידת האקלים נפתחה השבוע בסקוטלנד ודנה בצעדים שננקטו במאבק נגד שינוי האקלים, ובאלו שיבוצעו בעתיד. אז מהו משבר האקלים ומי אשם בו, מה מיוחד בועידה הפעם ומדוע המדינות המתפתחות פחות נלהבות להצטרף למאבק

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בעיר גלזגו שבסקוטלנד נפתחה בתחילת השבוע ועידת האקלים של האו"ם בה משתתפים כ-25,000 נציגים מ-200 מדינות במטרה להביא פתרונות מעשיים אל מול משבר האקלים שלפי עולם המדע מחריף.

בין המנהיגים שמשתתפים בועידה ניתן למצוא את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי וראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו. בועידה משתתף גם "פרקליט האנשים", חוקר הטבע דייוויד אטנבורו. מנגד, נשיא סין שי ג'ינפינג, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ברזיל ז'איר בולסונארו הודיעו כי לא ישתתפו בוועידה.

מדענים טענו לקראת הכינוס כי מדובר בהזדמנות האחרונה לשינוי הכיוון שאליו העולם צועד. אז מהו משבר האקלים ומדוע מנהיגי המעצמות שאינם מהמערב החליטו לא להשתתף בועידה על נושא כה חשוב.

מהו משבר האקלים?

המהפכה התעשייתית שהתחוללה במדינות אירופה ובארצות הברית לפני כ200 שנה ולמעשה נמשכת עד היום העלתה את התפוקה האנושית במאות מונים וגרמה לשינויים משמעותיים בכל תחומי חיי האנושות, החל משינויים טכנולוגיים וכלכליים ועד שינויים חברתיים ו… אקולוגיים.

עם ייצורו ההמוני של מנוע הקיטור ומאוחר יותר גם של מנועי הבנזין בתחילת העידן התעשייתי, האנושות התחילה להשתמש בדלקים מאובנים באופן אינטנסיבי בהרבה ממה שהיה עד אז. המכונות, כלי התחבורה החדשים ותרבות הצריכה הלא פרופורציונלית הביאו לדרישת האנרגיה וחומרי הגלם שגרמו לפליטת גזי חממה, חציבת משאבי טבע שהפרו את האיזון הקיים בטבע.

במרכז ההשפעות מרחיקות הלכת על האקלים עומדת סוגיית התחממות כדור הארץ, כאשר בהשוואה לתקופות קודמות, בעשרות השנים האחרונות נמדדו מקרים תכופים יותר ויותר של אירועי קיצון אקלימיים.


השוני בטמפרטורות הממוצעות ברחבי העולם משנת 2014 עד שנת 2018, ביחס לממוצע הטמפרטורות בין השנים 1951–1980, לפי מכון גודארד ללימודי החלל של נאס"א

התחממות גלובלית

ההתחממות העולמית מתבטאת בעלייה בטמפרטורה הממוצעת של פני השטח של כדור הארץ. תהליך זה החל כאמור במאתיים השנים האחרונות כתוצאה מהמהפכה התעשייתית והוא מתרחש בקצב חסר תקדים במאה השנים האחרונות.

ריכוז הפחמן הדו-חמצני באטמוספרה עומד היום על ממוצע של קצת יותר מ-404 חלקיקים מכל מיליון חלקיקים, כאשר בעבר הוא עמד על בערך 280 חלקיקים למיליון, ושבתוך 150 שנים בלבד – ריכוז זה עלה בכ-45%. גז חממה זה, בדומה לגזי חממה אחרים, מקטין את פליטת החום מהאטמוספרה לחלל וכך גורם להתחממותה. עם העלייה בריכוזו ובריכוז גזי חממה אחרים, עלתה גם הטמפרטורה הממוצעת על פני כדור הארץ.

ההתחממות המתרחשת ב-150 השנים האחרונות משנה את תנאי האקלים בכל העולם, ומכניסה אותנו לתקופה של מזג אוויר בלתי יציב. חוסר היציבות, שלפי תחזיות עולם המדע ילך ויחריף עם הזמן, מתבטא בתקופות בצורת ממושכות, גשמי זעף, סופות חזקות מאוד וטמפרטורות ממוצעות גבוהות ברוב אזורי העולם. גובה פני המים באוקיינוסים ובימים עולה בגלל התחממות המים שגורמת לעלייה בנפחם, ובשל המסת קרחונים יבשתיים.

רוב המודלים האקלימיים חוזים שריכוז של כ-450 חלקיקי פחמן דו-חמצני מכל מיליון חלקיקים מסוכן ביותר ויביא לאירועי מזג האוויר שיהיו קיצוניים ותכופים עוד יותר.


התחממות גלובלית

עוברים למעשה

ההסכמה עם הטענה שההתחממות העולמית היא תוצאה של פליטה מעשה ידי אדם של גזי חממה, הובילה ללחץ על פוליטיקאים בעולם לנקוט צעדי חקיקה שיצמצמו את השימוש במקורות אנרגיה מתכלים, יעודדו מעבר לשימוש במקורות אנרגיה חלופיים, ובאופן כללי יפחיתו את כמות גזי החממה הנפלטים של מדינות העולם. אולם, בעולם שהאינטרס הראשון הוא כלכלי, במשך השנים מדינות רבות לא היו מוכנות לוותר על השימוש בחומרים אלה בשל מחירם הזול והתפוקה הגבוהה שלהם.

זוכרים איפה התחילה המהפכה התעשייתית? לנתון הזה יש משמעות גדולה למאבק שמתקיים היום לצמצום פליטת גזי החממה. כאמור, בריטניה ובהמשך אירופה וארצות הברית – כולן מדינות מערביות – זיהמו את כדור הארץ במשך כ200 שנה והגיעו בזכות התמורה הכלכלית של התיעוש להתפתחות מרשימה ולאיכות חיים גבוהה. לעומת המערב, המדינות המתפתחות או אלה שהאיצו את התפתחותן במאה השנים האחרונות טוענות ובצדק כי אינם מוכנות לשלם את המחיר הכלכלי של אי שימוש בחומרים מזהמים וזולים ולמעשה ממשיכות לזהם את כדור הארץ.


המהפכה התעשייתית

ועידת האקלים בגלזגו

כך, למרות שבמשך עשורים כבר קיימת הכרה רשמית מצד מדינות העולם בכך שקיימת סכנה ממשית לאנושות, לא ננקטו צעדים נרחבים בקנה-מידה עולמי להפחתת פליטות גזי החממה. (ננקטו צעדים להקטנת יעדי הגברת הפליטות, אך לא לצמצום שלהן).

"קפוא בחוץ, איפה לעזאזל 'ההתחממות הגלובלית'??"

למרות הקונצנזוס המדעי לגבי שינויי האקלים, והקביעה שבני האדם הם גורם משמעותי לכך הולכת ומתבססת, עדיין ישנם המביעים ספקנות לגבי מידת המעורבות של בני האדם בגרימה למשבר, ההשפעות שלו על האנושות, או לפוטנציאל ההסתגלות של האדם לשינויים.

מכחיש משבר האקלים המפורסם ביותר, הוא ככל הנראה נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ. טראמפ ידוע בדעותיו המתכחשות לעצם קיומה של בעיית התחממות. בגל הקור שפקד את אמריקה הצפונית בשנת 2019, בו נשברו מספר שיאי קור, בחר הנשיא להתבדח ואמר: "קפוא בחוץ, איפה לעזאזל 'ההתחממות הגלובלית'??".

טענה נוספת היא שתופעות אקלימיות שאינן קשורות למשבר "מגויסות" על ידי פעילים מוטי אג'נדה על מנת לייחס למשבר חומרה רבה, תוך ביטול הגישה המדעית שאינן מובילה למסקנות חד משמעיות לגבי חלק מהתופעות.

נציגי המדינות בועידת האקלים בגלזגו

בועידת האקלים בגלזגו

כנס האקלים שמתקיים בימים אלה בגלזגו, סקוטלנד, (COP26) נועד להאיץ את יישום ההחלטות עליהן הוחלט בכנס בפריז ב-2015, החלטות שקבעו מסגרת ומתווה למיתון ההתחממות העולמית ע"י מיתון פליטות גזי החממה ובמקביל לפעולות לקראת שינויי האקלים.

אז אם כבר הסכימו בועידת פריז למה צריך עוד ועידה? את הוועידה מגדירים "הסיכוי האחרון להציל את כדור הארץ" ופעילים סביבתייםמסבירים כי בוועידה הגדולה הקודמת, ועידת בפריז, העולם רק התחיל להבין שיש פה בעיה גדולה שדורשת מעשים, כשהסתכלו על עליית הטמפרטורה הממוצעת העולמית, אולם כעת הוועדה תעסוק גם במחויבויות והקצאת משאבים כלכליים ולא רק בהצהרות.


ועידת האקלים בגלזגו

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture