צילום - דוברות הכנסת, דני שם טוב

בדרך ליציבות פוליטית? ‏תקציב המדינה לשנת 2022 אושר סופית בכנסת

לאחר עיכוב של יותר משש שעות בעקבות הפסד הקואליציה באחת ההצבעות, התקציב אושר ברוב של 59 ח"כים מול 56 מתנגדים. אישור התקציב עשוי להעניק כעת לממשלת בנט-לפיד יציבות פוליטית. חברי הכנסת מהקואליציה מחאו כפיים

מליאת הכנסת אישרה לפנות בוקר (שישי) בקריאה שניה ושלישית את חוק התקציב לשנת 2022. אתמול לפנות בוקר אישרה המליאה את התקציב לשנת 2021 ומאוחר יותר את חוק ההסדרים שכולל רפורמות רבות שקידמה הממשלה. ההצבעות נמשכו עד שעת לילה מאוחרת לאחר שמוקדם יותר הקואליציה הפסידה באחת מהן וביקשה לחוקק מחדש את הסעיף התקציבי שנפל. אישור התקציב עשוי להעניק כעת לממשלת בנט-לפיד יציבות פוליטית. חברי הכנסת מהקואליציה שנותרו לבדם במליאה, הריעו ומחאו כפיים לאחר אישור התקציב.

טרם ההכרזה על התוצאות מתח יו"ר הכנסת מיקי לוי ביקורת על חברי האופוזיציה שהצביעו ומיד נטשו את האולם. "צר לי שהצד של האופוזיציה לא כיבד את המעמד הזה. היה כאן מהלך דמוקרטי של ממשלה נבחרת והם לא כיבדו את ההכרעה הדמוקרטית של ישראל. סוף סוף יש למדינת ישראל תקציב, תהיה פה יציבות ומשרדי הממשלה יוכלו להתנהל".

תקציב המדינה לשנת 2021 יעמוד על 432.3 מיליארד שקלים, ובשנת 2022 על 452.5 מיליארד שקלים. בשנת 2022 יעמוד תקציב החינוך על כ-70 מיליארד שקלים, תקציב הבריאות יעמוד על כ-45 מיליארד שקלים, תקציב משרד הביטחון יעמוד על כ-60 מיליארד שקלים, תקציב פיתוח התחבורה יעמוד על כ-36 מיליארד שקלים, תקציב משרד הרווחה והרשות לזכויות לניצולי שואה על כ-15 מיליארד שקל ותקציב מערך ההשכלה הגבוהה יעמוד על כ-12 מיליארד שקלים.

יו"ר הכנסת מיקי לוי אמר בתום ההצבעות: "צר לי שהאופוזיציה לא קיבלה את המעמד וההכרעה הדמוקרטית של הבית הזה. אני מאחל למדינה בהצלחה וכמובן לממשלה הזו. אחרי כל המאבקים והשעות עשינו היום דבר גדול, סוף סוף יש למדינה תקציב. תהיה פה יציבות ומשרדי הממשלה יוכלו להתנהל. מקווה שנצא מכאן גם ליחסים אחרים במשכן הזה, הגיע הזמן שננהל פה שיח מכבד".

שר האוצר אביגדור ליברמן "אישרנו תקציב שמביא יציבות למערכת הפוליטית ובהירות לכלכלת ישראל. תודה רבה לכולם ומברוק למדינת ישראל". ליברמן הודה לכל העוסקים במלאכת גיבוש והעברת התקציב ואף הוסיף בהומור, "רוצה להודות לאמילי מואטי, כי תקציב בלי דרמה זה לא תקציב".

בהודעה מטעמו של ליברמן מסר: "סוף סוף אפשר לברך על המוגמר. בשעה טובה ומוצלחת ובתום חודשים של עבודה מאומצת השלמנו ביחד את המשימה והבאנו תקציב חברתי ואחראי לכל אזרחי המדינה. שנת 2022 תהיה שנה שבה הקשישים והנכים יקבלו תוספת שנתית לקצבה בגובה אלפי שקלים, שנה שבה נרגיש שינוי משמעותי בתחבורה הציבורית, נתחיל להגדיל סוף סוף את כמות הרופאים בבתי החולים, נוכל לייבא בקלות מוצרים בזול, נדאג לנכי צה"ל אחרי שנים של הזנחה, בעלי העסקים יוכלו לנשום לרווחה מהרגולציה החונקת, האזרחים יוכלו ללכת לשוק ולקנות אבוקדו גם בחורף וגם בקיץ ובזול כמו ביתר המדינות המתקדמות בעולם. הענקנו יציבות למשק עם עסקת חבילה, דאגנו לצמיחה בעתיד ויצרנו בזכות עבודה קשה – יציבות שלטונית".

"אני רוצה להודות לראש הממשלה, לראש הממשלה החליפי, לראשי המפלגות, לשרים ובמיוחד לשר במשרד האוצר, חמד עמר, ליו"ר הכנסת, ליו"ר הקואליציה, ליושבי ראש הוועדות ובפרט ליו"ר ועדת הכספים מר אלכס קושניר. בנוסף, תודה לכל חברי הקואליציה וכמובן לאנשי האוצר ואנשי לשכתי שעבדו לילות כימים בתקופה זו. אפשר לנשום לרווחה ולתאר מה נעשה בשנה הקרובה, אם את כל זה הספקנו לעשות בפחות מ- 150 יום. נמשיך לדבוק במשימה, להתעלם משיקולים צרים ולהביא בשורות לכל אזרחי המדינה".

מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב: "תקציב המדינה לשנים 2021-2022 מביא איתו רפורמות כלכליות חשובות ביותר לכלכלת ישראל שיוביל להתאוששות מהירה של המשק. התקציב מדגיש את החשיבות התקציבית עבור קידום הצמיחה במשק, פיתוח התשתיות, הגברת התעסוקה, הורדת יוקר המחיה וזאת במטרה לשפר את רווחתם של כלל אזרחי המדינה".

הממונה על התקציבים, יוגב גרדוס: "התקציב שאושר מביא לידי ביטוי את סדר העדיפויות של הממשלה בצורה אחראית ומכיל בחובו שורה של צעדים ורפורמות שיביאו לשיפור רווחת האזרחים ולהמשך צמיחת המשק בטווח הארוך".

הניצחון של האופוזיציה

אחד הסעיפים מחוק התקציב לשנת הכספים 2022 נפל בשל העובדה שהצביעו 59 בעד – ונגד. מדובר בניצחון בודד אחרי 22 שעות של הצבעות במהלכם אישרו חברי הכנסת של הקואליציה את התקציב לשנת 2021 ואת חוק ההסדרים.

בדוברות הכנסת עדכנו על "ניצחון לאופוזיציה בהצבעה על סעיף תקציבי 60 שנועד לתוספת תקציב למבני חינוך, כאשר לאחר ההצבעה נרשם שוויון 59 ולכן הסעיף לא עבר". ח"כ אמילי מואטי מהעבודה הצביעה בטעות עם האופוזיציה, וצייצה: "טעות שלי, ישנתי שעתיים. סליחה, ממשיכים". כאמור, הסעיף שנפל שב לדיון בוועדת הכספים, והדיון במליאה הופסק.

בעקבות כך, הדיון במליאה הופסק מכיוון שהתקנון מחייב לקיים דיון מחודש עליו בוועדת הכספים.  מליאת הכנסת אישרה את בקשת הממשלה למשוך את סעיף 60 לתקציב 2022 ברוב של 60 תומכים מול 58 מתנגדים. הסעיף הוחזר לוועדת הכספים שתתכנס לתקנו מחדש.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) פתח את הדיון: "אני מוצף ברגעים אלה בעשרות הודעות לנייד לגבי הסעיף שהאופוזיציה הצביעה נגדו. אני אומר חד וחלק- לא נוותר על תוספת תקציב לבניית כיתות לימוד! זאת בושה וחרפה שחברי כנסת במדינת ישראל מצביעים במכוון נגד דור העתיד של מדינת ישראל."לא היינו צריכים הוכחה טובה יותר מזו, כדי להראות שזה תקציב חברתי. כי הסעיף הזה שהפילה האופוזיציה מדבר על תוספת של כיתות לימוד במדינה וענקים להתחדשות מבנים במערכת החינוך. לכן, הייתי מצפה מאופוזיציה אחראית להצביע בעד סעיף כזה, אבל מה לעשות, הם מצביעים אוטומטית נגד מבלי להבין בכלל על מה הם מצביעים".

בהמשך ועדת הכספים אישרה את סעיף 60 במסגרת תקציב 2022. הסעיף חזר למליאה לקראת קריאה שנייה ושלישית, לאחר הדפסתו המחודשת. כאמור, לאחר מכן, אחרי השעה 3:00 אושר באופן סופי.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו