Noam Revkin Fenton/Flash90

אחרי 17 דיונים, דרמת הביניים תמה: מי צריך להיות מרוצה מעדות חפץ?

המקורב לשעבר לנתניהו שעלה להעיד נגד רה"מ לשעבר חולל כותרות יום-יום, אך האם העדות שלו סיפקה את אלה שחתמו איתו על הסכם עד מדינה? • 2 בכירים לשעבר בפרקליטות חלוקים, והציבור בכלל התעניין בפרטים הפיקנטיים בעדות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

עד המדינה במשפט נתניהו, ניר חפץ, ששימש כדוברו האישי ויועצו התקשורת של משפחת נתניהו במשך שנים, העיד בחמישה שבועות האחרונים בבית המשפט המחוזי בירושלים, נגד הבוס שלו לשעבר – ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

במשך 3 פעמים שבוע, בימים שני, שלישי ורביעי, התייצב חפץ על דוכן העדים באולם המיוחד שהוקם בבית המשפט לצורך הדיונים במשפט הדרמטי והתקדימי, וגולל בפני השופטים, עורכי הדין והעיתונאים הסקרנים, את השתלשלות העניינים מזווית ראייתו.

זה התחיל קל, אפילו סוג של הצגה שהוכנה מראש. הוא פרס במשך כמה ימים את עדותו המרכזית, כשנציג הפרקליטות מסייע לו בשאלות מנחות. אבל אז החלה החגיגה. בזה אחר זה, למשך שבועות, עלו עורכי הדין של נתניהו ואלוביץ' וניהול חקירה נגדית נוקשה, שאילצה את חפץ פעם אחר פעם להודות בטיעוניהם.

נתניהו בבית המשפט. צילום: ראובן קסטרו, פול

לצד זאת, במהלך העדות נחשפה מסכת ההתעללויות שחפץ עבר בכדי לגרום לו לחתום על הסכם עד מדינה. הכל היה כשר בפני החוקרים, הרעבה, מניעת טיפול רפואי, איום בהרס המשפחה ומיתות כלכלי, לחץ להחלפת עורך דין, תרגילי חקירה פסולים ולא חוקים, וזה עוד לא הכל. חלקים נוספים נחשפו בדיונים שהתנהלו בדלתיים סגורות.

"לעמוד מול נתניהו היה קשה כמו קריעת ים סוף", סיפר לכתבים מחוץ לאולם בית המשפט בתום הדיונים בהתייחס ליום הראשון בעדותו, אז נכח ראש האופוזיציה באולם בית המשפט. התהייה שעולה מהדברים היא האם נתניהו לא טעה שביקש פטור מהשתתפות בדיונים, וויתר על הפעלת הלחץ הנפשי על מקרובו לשעבר, שיחשוב פעמיים לפני שלטענתו הוא מאשימו בהאשמות שווא.

מחלוקת הפרקליטים

"העדות הראשית ברובה לא הייתה רלוונטית למשפט, דיבר על שרה ויאיר, קצת רכילות תקשורת. על העינויים שלו, בחקירה, הנושא תכף יחזור לסדר היום אבל אם זוכרים בתחילת העדות של חפץ שהיה לפני כמה שבועות הוא העיד על העינויים הפיזיים הנפשיים והאיומים על המשפחה שלו ומניעת האוכל, השינה וטיפול רפואי וחיפוש ראשו של נתניהו. אח"כ בתוך החקירה הנגדית היו כל מיני אמירות הועילו להגנה בעיניי אף אחד מהן לא דרמטית. אז הוא אמר שלנתניהו לא הייתה כוונה לבצע עבירת שוחד", סיכם בקצרה את משמעות העדות עו"ד דוד פורר, לשעבר בכיר בפרקליטות המדינה.

לדבריו בראיון ב'רדיו 103', "מה שהוא מעיד על שוק התקשורת כעד מומחה, הוא לא עד מומחה, הוא בא להעיד על מה שחווה בעיניו וכל מה שהוא מעיד עליו מזיכרון על אירועים מלפני שבע שנים, איך אפשר להאמין למישהו על מה שהוא אומר לפני שבע שנים היה כך וכך? אתה זוכר מה היה לפני שבעה חודשים? ולא נאמר אירוע טראומטי שהוא ראה רצח או שוד לכן קשה לתת לזה משקל רציני לדעתי".

מנגד, עו"ד נורית ליטמן, לשעבר המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים, טוענת כי "ניר חפץ זה עד מאוד משמעותי אבל אחד מיני רבים שעוד יעידו בתיק 4000 אז כל סיכום של עדות שלו צריך לקחת בערבון כי זה חלק מהפאזל נגדו. לא נכחתי באולמות הדיון לכן קשה לי להתרשם".

אלוביץ באולם בית המשפט. צילום: אורן בן חקון, פול

"עשיתי לעצמי רשימה מה התביעה מתכוונת להשיג באמצעותו ונדמה לי שבסוף העדות שלו אפשר להגיד שבגדול היא השיגה את מה שחשבה שהוא אמור להעיד. הדבר הראשון והמרכזי זה חיזק עדויות של אנשי וואלה לגבי עוצמת השליטה של נתניהו באופן הסיקור ומידת המעורבות שלו. זה עולה בצורה ברורה מהעדות של ניר חפץ שמעיד על זה שנתניהו והוא תפסו את וואלה כאחד מאמצעי התקשורת הידידותיים שקל יותר להשפיע עליהם, אתרי הבית שלהם", הוסיפה.

מתן וסרמן מסביר ב'מעריב' כי "חפץ, שחתם על הסכם עד מדינה, לא חזר בו מעדותו. למעשה מלבד כמה כותרות פיקנטיות, שתפסו את כותרות העיתונים והאתרים, לא "העביר" מצד לצד את התומכים בהרשעה או לחלופין את המשוכנעים כי התיקים כלל לא היו צריכים להגיע "לאוויר העולם".

"אז "אקדח מעשן" כנראה שאין כאן. לכן יש צורך לחכות לעדות עד המדינה שלמה פילבר, מי שהיה מנכ"ל משרד התקשורת, על מנת לגלות האם באמת העיסוק האינטנסיבי בסיקור, שלצידו לכאורה חריגות, הביא עימו גם את אותה הטבה רגולטורית. עמוק לתוך המשפט עדיין נשארות הרבה מאוד שאלות פתוחות".

החשיפות בשולי העדות

במהלך ה-17 דיונים בהם השתתף, חשף חפץ גם לא מעט פרטים פיקנטיים. "יאיר נתניהו השתלט לחלוטין על מדיניות ההסברה של אביו", טען. בהזדמנות אחרת סיפר כי "בנימין נתניהו לא מקליט שיחות. זה אירוע נדיר שיש הקלטה. הוא חושש מזה. נתניהו כל הזמן חושב שמקליטים אותו תמיד נזהר. הוא מאד 'אלרט'".

בדבריו תקף את הפרקליטות שמאשימה את נתניהו בשוחד: "הייתה מוטיבציה מאוד גדולה של גורמי האכיפה ושל גורמים בתקשורת לכתב אישום. אני חושב כך גם היום. תיק 4000 לא היה בא לעולם אם נתניהו לא היה ראש ממשלה. זאת אג׳נדה של רשויות האכיפה ושל גופים בתקשורת- אני חושב כך גם היום. חשבתי שלשים סיקור חיובי במסגרת של שוחד זאת הזייה".

את הדרמה הגדולה חולל כשסיפר למה עזב את העבודה עם נתניהו. "עזבתי כי חשבתי שנתניהו לא כשיר", טען. לדבריו, הפרשה הביטחונית שעליה העיד חפץ היא החלטתו של רה"מ לשעבר בנימין נתניהו להציב מגנומטרים בהר הבית. החלטה שהתקבלה כתוצאה מלחץ של בנו, יאיר נתניהו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
1 1 הצבעה
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בקיצור אין פה שמץ של שוחד והכל גיבובי שטויות, בושה לפרקליטות ולמדינת חלם שבזבזה על זה מליונים והכניסה את כל המדינה לכאוס, גרמה לממשלה הזויה ושגעה את כל המדינה, היו צריכים להעיף את כולם מכל המדרגות ובראש וראשונה את מנדלבליט ושי ניצן שני רשעים מושחתים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture