Yonatan Sindel/Flash90

השלג במשנת רבותינו • הרב יוסף חיים אוהב ציון

לקראת השלג בארה"ק הרה"ג יוסף חיים אוהב ציון שליט"א במאמר מיוחד על הנושא: השלג במשנת רבותינו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

שלג מה מקורו דין או רחמים?

מצד אחד כתוב בתהילים "אש וברד שלג וקיטור" משמע שהשלג הוא דין,

מצד שני בפרק שלפניו כתוב שבחי ירושלים את ה' הללי אלוקיך ציון כי חיזק בריחי שעריך וכו' "הנותן שלג הצמר" משמע דשלג הוא רחמים, שהרי הוא אחד הסיבות ל'שבחי ירושלים', וכן מלשון הנותן שלג הכצמר שהוא מגיע מנתינה וכן דהוא כצמר משמע לכאורה שהוא רחמים.

בספר מי השילוח (דף נג ע"ב) כתב: "לא תירא לביתה משלג כי כל ביתה לבש שנים. ומצינו שכתיב (ישעיה א',י"ח) אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו ומזה נראה שעיקר השבח הוא שלג, אך הענין בזה כי שלג איתא בזוה"ק (בראשית ו':) ביום השלג ביומא דגרמו חובין ודינא אתדן לעילא מעם בי דינא עלאה ועל דא כתיב לא תירא לביתה משלג דא דינא עילאה אמאי בגין דכל ביתה לבוש שנים. והיינו ששלג רומז ליראה וכמו שמצינו בפרקי דר"א (פרק ג') ששלג היה קודם שנברא הארץ והיינו בלא ישוב ולכן איתא בגמ' (שבת פ"ט:) אם יהיו חטאיכם כשנים הללו שסדורות ובאות מששת ימי בראשית ועד עכשיו, כשלג ילבינו, כי שנים רומז על תקופות וסדר, והיינו אם יהיה קטרוג חס ושלום וידמה שהאדם עשה חטא בזדון ובתקופות, אז יאיר השי"ת שזה המעשה לא היה רק מתוך יראת השי"ת וזה כשלג ילבינו, אבל במקום שיתגבר יראה על האדם עד שאין בכוחו לסבול יאיר לו השי"ת תקופות. וכן לענין גמול מעשים טובים אין כל כך שילום שכר לעושה בלי סדר ותקופות, אבל מעשה הנעשה בכוונה ובסדר ובתקופות ובישוב הדעת אז יש להמעשה שילום שכר, וזה לא תירא לביתה משלג מכל כך דינים, כי כל ביתה לבוש שנים ולכן מסיים מרבדים עשתה לה, שיציעו להם מאמרי השי"ת כמו מרבדים ואמר כפור כאפר יפזר שהוא כשעיר המשתלח שהיה מתפרק אברים אברים לחזוק דעתם שלא יתבטלו מחמת היראה עצומה רק יאיר להם תקופות".

ובספר פנים יפות (דברים פרק יב פסוק ה) כתב:

"ואמר הנותן שלג כצמר הוא רמז שהקב"ה מלבין עונותיהם של ישראל כשלג, כמשאחז"ל [שבת פו.] מנין שקושרין לשון של זהורית בראש שעיר המשתלח, שנאמר [ישעיה א, יח] אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו, ואמר אף בזמן הגלות הקב"ה מלבין עונותיהם כשלג וכצמר שהוא לשון של זהורית"

.והרמח"ל -במאמר הגאולה (עמ' נג) כתב:

"עתה אומר לך זה הסוד כאשר אוכל כי סתום וחתום הוא. והאמת כי כח היחוד העליון הוא המגין עליו, "ובניהו בן יהוידע איש חי" מפני היחודים החזקים שהיה עושה, וכח היחוד העליון עמד עליו, והגבירו, עד שהכה את הארי בתוך הבור ביום השלג. ואפרש לך זה הענין היטב, כי בכח מעשיו הגדולים והחזקים ירד והכה את הארי הרע – הוא 'הארי הטורף' ושואג, בהיותו מתחבר אל 'הבור הריק' שהיא בת זוגו הטמאה, שם הכה אותו ושם הכריעו ביום השלג, ביום תוקף הדין הגדול.

"ואומר לך איך השלג מורה דין. והאמת שאנו אומרים 'בהרת עזה כשלג', וסוד הדבר הוא, כי הלא השלג היא לבנה ומן החסד הוא הלובן, אמנם בהיותה קפואה ועומדת מורה שנתגבר בה הדין, כי מים הם נגרים ואינם מתעכבים. ונמצא, שבהיות השלג הזאת לבנה ואף עם זאת היא קרושה, נודע שכח הדין נתקשה מאד עד שגבר על החסד ולא נכנע תחתיו, ועם כל זה ודאי שאם לא היה בה אפילו זה הכח של החסד כבר היה העולם חרב מפניה. והנה בניהו בן יהוידע – גם ביום כזה יכול להכות את הארי כאשר זכרתי אין זה אלא כח ותוקף גדול, כי איש חי הוא ורב פעלים.

ועתה תדע שהכל צריך לעולם ואין לך שום דבר לבטלה. כי הגשם והשלג – לשניהם יש פעולה בפני עצמה, והארץ צריכה לשניהם. והגשם הם מים הזכרים, והשלג הם מים הנקבות, על כן כתוב "לשלג יאמר הוה ארץ" כי במדרגת הארץ היא עומדת. אבל גשם מן הזכר, ועל כן קראו לה רְבִיעָה שהיא רוֹבֵעָ את האדמה, וזה סוד הפסוק "וגשם מטר וגשם מטרות עוזו", והבן".

סגולת הזכרון ע"י השלג

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
1 1 הצבעה
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יישר כח! מחכים!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture