צילום: אהלי צדיקים

רוסיה: נחנכה מצבה חדשה על ציון הגה"ק רבי ישראל סלנטר זי"ע

לאחר הצקות חוזרות ונשנות מצידם של חוליגנים מקומיים שחיללו את הקבר שוב ושוב, הוחלט על בניית אוהל חדש סביב הציון הק' שישמר ויכבד אדמת קודש זו • השנה הונחה המצבה החדשה על הציון הק' במעמד נרגש ורב רושם • בסיועם של הרבנים המקומיים בקליניגרד מתכננים להמשיך ולשפץ את המצבות היהודיות ברחבי מתחם בית העלמין.

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בס"ד

ציון המצוינת: עשרות יהודים עלו להשתטח על ציון קדשו של הגה"ק רבי ישראל סלנטר זי"ע בקליניגרד

 

 

בעירה קניגסברג ההיסטורית של לפני השואה היו שלושה בתי עלמין של יהודים, בהם טמונים רבנים וצדיקים ידועים וחשובים בהם הגה"ק רבי ישראל סלנטר זי"ע – מייסד תנועת המוסר, הגאון רבי אריה לייב אפשטיין זצ"ל בעל 'הפרדס', ויהודי המחוז כולו. לפני כשלושים שנה, בעזרת נכדו של רבי ישראל סלנטר, הרב ראובן דסלר שליט"א, החלו במסע החיפושים לאיתור הקבר הקדוש, וכשנמצא המקום התברר שבית הקברות עומד להריסה כי העירייה רוצה לבנות עליו מבני מגורים.

מתוך שלשת בתי הקברות בעיר הגדולה, שניים מהם נחרבו לגמרי וכבר נבנו עליהם בניינים למגורי הגויים המקומיים. בבית הקברות השלישי והאחרון שנותר לפליטה, הוקמה מצבה על קברו של הגה"ק רבי ישראל סלנטר זי"ע, אשר שימש כרבה של קניגסברג במשך כשנתיים ושם הסתלק לבית עולמו, בכ"ה בשבט תרמ"ג. בית העלמין אמנם משוכן בתוך העיר, אך בסביבה מאוד מוזנחת, במקום די מוסתר מעיני הציבור שכן הוא נמצע במעבה יער, מה שהביא בעיות רבות מצידם של אנטישמיים שהציקו לחלקת קבר זו פעמים תכופות.

הרב ישראל מאיר גבאי שליט"א יו"ר אגודת 'אהלי צדיקים', אשר ידיו רב לו בשיפוץ קברי הצדיקים בכל מדינה באשר היא, מספר כי במשך השנים הגיעו חוליגנים ואנשי בלייעל מקומיים שחיללו ובזזו את קברו של הצדיק שוב ושוב. עם הזמן הוקף המקום בגדר שחורה חיצונית עבור השמירה הבסיסית סביב המקום הקדוש, אבל ברור היה לכולם שיש צורך בהקמת אוהל חדש מאבנים ובטון, שאכן יוכל לשמר ולטפח את אדמת קודש זו.

כעת, לשם שימור המקום הקדוש ולמען מאות היהודים הפוקדים את ציון המצוינת ביומא דהילולא ובשאר ימות השנה, הקהילה היהודית בראשות רב המחוז הרב דוד שוועדיק שליט"א, בשיתוף ובתיאום מלא עם הרב ישראל מאיר גבאי, החלה לתכנן הקמת מבנה קבע על קברו של רבי ישראל סלנטר, בסיועו הגדול של הרב אברהם ברוך דייטש שליט"א, שליח חב"ד הנמרץ בקליניגרד, הכוח הצעיר שנוסף לפעילות הרוחנית בעיר בשנתיים האחרונות.

הרב דייטש מספר כי בשנה שעברה בחורף תשפ"א, החלה בסייעתא דשמיא בניית האוהל במרץ רב, בכדי להספיק לסיים את מלאכת הקודש עד יום היארצייט הנוכחי בכ"ה בשבט תשפ"ב, אולם למרות ההתקדמות הרבה בבניית האוהל במהלך החודשים האחרונים, עדיין לא הסתיימה בניית האוהל לגמרי, ומקווים כי בתקופה הקרובה יזכו לברך על המוגמר בע"ה, אז יהיה האוהל מגודר היטב מכל צדדיו.

היום, יום חמישי כ"ה שבט תשפ"ב, התקיים מעמד נרגש של עלייה לציון המצוינת בקליניגרד, שם הונחה בחרדת קודש המצבה החדשה על ציון קדשו של רבי ישראל סלנטר, בהשתתפות של שלשה מנייני יהודים מקרוב ומרחוק, אשר באו להיות חלק מהמעמד ההיסטורי של חנוכת המצבה החדשה בעצם יום ההילולא. גם הרב ישראל מאיר גבאי טס במיוחד מאוקראינה לרוסיה, וכמי שמלווה את פרויקט בניית האוהל בקליניגרד בניסיונו רב השנים, נטל בו חלק פעיל ומכובד.

הרב אברהם ברוך דייטש, שליח חב"ד בקליניגרד: "זכינו לעלות היום לקברו של רבי ישראל סלנטר מייסד תנועת המוסר, כאשר לראשונה הגיע קהל גדול יותר מכל השנים האחרונות. בתחילה קראנו פרקי תהלים והדלקנו נרות לעילוי נשמת הצדיק, לאחר-מכן לימד הרב ישראל מאיר גבאי פרקי משניות ואמר קדיש. בהמשך נשא דברים ראש הקהל בקליניגרד, מר אליעזר ירמיהו פליטמן, שסיפר לנוכחים את היסטוריית המקום הקדוש ועל השתלשלות העניינים בחורבנם של שני בתי הקברות האחרים, עד הצלתו של בית קברות יחיד זה שנותר לפליטה, בעזרתו הגדולה של הרב הראשי לרוסיה, הרה"ג רבי בערל לאזאר שליט"א.

"בית קברות זה נמצא במוקד העניינים כבר שנים רבות, כאשר הקהילה היהודית משלמת דמי חכירה לעירייה המקומית בכדי שהמקום יישמר ולא ייהרס, בתקווה כי בתקופה הקרובה יירשם המקום כאתר היסטורי ליהודים ולא יוכלו לגעת בו לרעה. בשנה שעברה זכינו לארגן עלייה לציון הקדוש לראשונה אחרי שנים רבות שלא פקדו אותו יהודים, ואז הוחלט על הקמת אוהל על המצבה הקדושה, כי משך כל השנים בהן עמדה המצבה היחידה במרכז המתחם היא היתה נתונה למפגעים רבים מצידם של חוליגנים מקומיים שהרסו את המצבה פעם אחר פעם.

"עתה, כשייבנה מסביב למצבה האוהל החדש יישמר המקום כראוי וגם העירייה עצמה תראה ותבין כי המקום הפך להיות אתר קדוש ליהודים ואין לגעת בו חלילה. כיום אנו עומדים צעדים ספורים של ממש לפני השלמת בניית האוהל החדש, ובע"ה תקוותנו לסיים את הפרויקט בזריזות, כדי שהמקום יהיה שמור כראוי וכנכון. אנו רוצים לציין בזאת את תרומתו הנדיבה של הרב ראובן דסלר שליט"א נין ונכד לבעל ההילולא הגר"י סלנטר, וכמובן את הקהילה היהודית המקומית שהשתתפה גם היא בהוצאות המרובות".

הרב ישראל מאיר גבאי מציין בזאת, כי בע"ה מתכננים להמשיך הלאה בשיקום ובשיפוץ המצבות היהודיות הנמצאות במתחם בית הקברות פזורות בכל פינה כדומן על פני האדמה, ובכך להעמיד מחדש את מראהו העתיק של בית הקברות היהודי בקליניגרד.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture