יום הולדת תשעים | התשובה הניצחת לרדיפת התורה

הבזקים רבים של הקשרים מופלאים לענייני היום ואקטואליה מוצאים הם ב'דף' של אותו יום. עדות להשגחת ה' המתגלה בין שורות הדף הקדוש, הנצחי המשותף למאות אלפי לומדי הדף | מאמר מאלף מהמחנך הרב דוד רוזנברג לרגל 90 שנה לרעיון הדף היומי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ערב ראש השנה תשע"ד. היום, כבכל יום, לומדי הדף היומי נצמדים ל'דף'. ואכן, לצד ההכנות הקדחתניות לקראת ה'יומא אריכתא' שלושה ימי חג ושבת, לא נוטשים לומדי הדף את משמרתם.

הלומדים הרבים יכולים להעיד, כי הבזקים רבים של הקשרים מופלאים לענייני היום ואקטואליה מוצאים הם ב'דף' של אותו יום. עדות להשגחת ה' המתגלה בין שורות הדף הקדוש, הנצחי המשותף למאות אלפי לומדי הדף.

ערב ראש השנה השתא. טרם פתחתי את הכרך הכחול של 'פסחים' בעל שני הכוכבים, נאנחתי.
התרחשויות השנה, שזו עתה מגיעה לסיומה – שנת ה' אלפים תשע"ג (ג'זרות ע'צומות) – חולפות מול עיני-רוחי ביעף. הרדיפה האובססיבית, ההסתה המשומנת וההשתלחות חסרת הרסן, אליהן הסכַּנּו השנה דכאה את רוחי. ובכל זאת התנערתי קמעא, שהרי גם במצבים קשים מאלה ידע עם ישראל: 'כי היא חייך' כתוב על התורה הק', גם כששרויים במצור ובמצוק, ובעיקר בעתות נסיון כאלה השכיל היהודי הנצחי להידבק בתורת הנצח, וממנה שאב חיות ונוחם.

אצבעותי מדפדפים דף אחד הנה ואחד הנה. והנה אני מוצא עצמי מביט ומתבונן על המילים הראשונות המופיעות בראשית הדף דהיום, פסחים דף ע"ו, והתיבות כמו מהבהבות ומבזיקות לי "רב אמר עילאה גבר" – רב סובר: העליון הוא המשפיע הוא זה שגובר … אולי בקרב מילים אלו (שבענייני איסור והיתר) אמצא תשובה ל'סוגיה' הרצינית בה אני נתון כעת…

עלאה, הצד העליון, הצד של הקדושה, הרוחניות הוא המנצח, הוא שיגבר על עולמות חשוכים נפתולים ומסובכים המורכבים מלפידי שנאה יהירים, שמנסים בכל כוחות הרוע והאופל להכניע את אותו "קול – קול יעקב".

ואומנם, זו היתה שנה טראומתית ליהדות התורה – חרב הקיצוצים על הישיבות, הצרת דרכם של תלמודי התורה, התעמרות במשפחות ברוכות, חוק הגיוס שיזכר לשמצה, וכן "סנקציות פליליות" לשוקדים על דלתי התוה"ק – – – ובכל זאת – 'עלאה גבר'…. ראשי התיבות קופצות מול עיני המשתאות. המילים העתיקות בנות כמעט-אלפיים שנה, אקטואליות כעת מתמיד, עתה הן יוצאות במחול: 'עלאה גבר'. 'עלאה גבר'. 'עלאה גבר' – – –

ראש השנה תרפ"ד. לבבות של רבבות עמך בית ישראל החלו פועמים בקצב אחיד. הרעיון – שיזם והעלה מהר"ם שפירא זצ"ל בכנסיה הגדולה שבכל יום ילמד כל יהודי ויהודי בכל קצוי תבל את אותו הדף וכך ימשיכו יחדיו עדי לסיומו של הש"ס כולו לאחר כשבע שנים – יוצא לדרך בהתרגשות מפעימה.

מאז עד עתה, תשעים שנות לימוד יום-יומי של אלפים מישראל הדפים מתובלים בדמעות של שמחה אך גם מהולים בטעם מלוח וחמוץ של סבל ומצוקה, 90 שנים של עליות ומורדות, מפולין של מעלה ערש מולדתו של הדף היומי. דרך העיירות המזרח-אירופאיות הטיפוסיות ובהמשך הגיטאות, מחנות העקורים, אוניות המעפילים, מעברות, ישובים בא"י, איסט סייד התחתית של מנהטן … ועד התעצמותו של לימוד הדף היום בקרב ציבורים נרחבים ביותר בכל פינה בעולם.

הבה ונתבונן, תשעים שנות ה'דף' – סביר להניח שמכל הרבבות שהחלו את לימוד הדף היומי באותה ראשית שנת תרפ"ד, לא נותרו לפליטה לאחר שנות הזעם כי-אם אחד מעיר ושנים ממשפחה ועם זאת, הדף היומי שרד – כואב, פצוע וחבול – ועם זאת, חי וקיים ממשיך לפרוש את כנפיו החסונים והרחבים על לומדיו ומגן על נצחיות עם הנצח.

א' בתשרי לפני 460 שנה ציוה האפיפיור-דאז ימ"ש ציוה להעלות אלפי ספרי הש"ס על מוקדה. וברוח ימינו ניתן רק לדמיין את התרברבותו מעל הדף הבית שלו: ראו נא מאמיניי כעת סוף-סוף בא הקץ על דת היהודים… יותר לא נאלץ לחזות במחזה המבעית של אבות וגם בנים מתדיינים בלהט והוגים בדפי התלמוד…

התורה ועם התורה ימשיכו ויעברו את מצירי דרכם. במשך 3300 שנה ויותר נכרכים עם ישראל אחר כרכי ספר הספרים באש ובמים, דבר לא הצליח לנתק אותו מחיותו הנצחית. לבנו נחמץ כי ה'זוכים' בתואר המפוקפק של רודפי התורה בימינו אינם הרומאים, היוונים, הקתוליים או הקומוניסטים כי-אם אחינו בשרינו 'בני איש אחד נחנו'. אולם יידעו לנכון כי בהתבוננות קלה בין דפי ההיסטוריה יווכחו כי מתייהרים רבים ש"התפארו" במחיקת עולם הרוחני היהודי, מצויים כבר מזמן עמוק בסל המיחזור של ההיסטוריה, ותורת הנצח של עם ישראל מתנערת תדיר מהעפר, חיה נושמת ומפיחה רוח חיים בלבבות רבבות עמך בית ישראל. 'כי הם חיינו ואורך ימינו'. אשרינו, מה טוב חלקינו, ומה נעים גורלינו ומה יפה ירושתינו.

יתן לנו ה' שנה טובה ומתוקה, שנת עליה של כל אחד בלימוד התורה ובקיומה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כתבה מדהימה!
כל מילה פנינה!
ראיתי את השם של הרב רוזנברג שאני מכירו קצת אישי, אמרתי בלבי בא נקרא פעם אחת את מאמרו – אבל באמת לקרוא, מה אומר לכם? יצירתיות נפלאה.
רעיונות מיוחדים.

עם ישראל חי! תורת ה' חיה וקיימת! זהו המסר החד הבוקע מהמאמר המיוחד. הכותב הנכבד השכיל להעביר בתבונה את המסר הנצחי הזה.
אין פחד! יש אלוקים!!!
תודה רבה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture