החרדים בדרך לקואליציה? | טור

לאן הולכת הקואליציה? האם השמועות העקשניות על 'מישמש' קואליציוני יתאמתו? האם הבית היהודי תפרוש מהקואליציה על רקע ההתקדמות במגעים המדיניים? האם התנועה תישאר בממשלה אם נתניהו ימצא תירוץ לעצור את המשא ומתן המדיני? האם יש עתיד תוכל להרשות לעצמה להישאר כסמן שמאלי בממשלת ימין?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

לאן שלא תלכו, עם מי שלא תדברו תשמעו בימים האחרונים את השאלה שמטלטלת את ממשלת נתניהו השלישית: לאן הולכת הקואליציה? האם השמועות העקשניות על 'מישמש' קואליציוני יתאמתו? האם הבית היהודי תפרוש מהקואליציה על רקע ההתקדמות במגעים המדיניים? האם התנועה תישאר בממשלה אם נתניהו ימצא תירוץ לעצור את המשא ומתן המדיני? האם יש עתיד תוכל להרשות לעצמה להישאר כסמן שמאלי בממשלת ימין?

הנה כמה תרחישים פוטנציאלים:

וקודם כל צפירת ארגעה לכל המודאגים, וקצת מציאות לכל המקווים. בשבועות הקרובים לא צפוי לקרות שום דבר. גם אם תחליט הממשלה על שחרור אסירים ועל עוד אי אלו מחוות לפלסטינים,  סביר להניח שהבית היהודי לא תוותר על מנעמי השלטון לטובת מחאה חד פעמית על שחרור אסירים. ביום רביעי הקרוב יצאו הודעות זועמות במיוחד משלכותיהם של בנט, אריאל ושאר חברי המפלגה, אך הסבירות היא שהבית היהודי לא תמהר לפרוש מהקואליציה בשל שחרור האסירים הפלסטיניים. עם זאת, ככל שמתקדם המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים, יציבותה של הקואליציה שאותה הקים נתניהו לפני פחות משנה, מוטלת בספק.

עם זאת בשבועות האחרונים רבים הקולות בתוך הקואליציה הטוענים כי מתי שהוא במהלך החודשים הקרובים צפויה הקואליציה להתחלף כשהתנועה ויש עתיד יפרשו מהממשלה וש"ס ויהדות התורה יעשו את דרכן פנימה. הקולות האלו מגיעים בעיקר מתוך הבית היהודי וש"ס אולם הם זכו לאישור גם מגורמים בכירים בליכוד ביתנו. מקרה כזה עשוי להתרחש אם יחליט נתניהו להיצמד לאידאולוגיה הבסיסית שלו ולעצור את ההתקדמות במשא ומתן המדיני באחד משלביו המכריעים שאמורים להגיע עד לחודש אפריל.

עם זאת, גורמים בליכוד בתינו ידעו בימים האחרונים לומר כי יתכן והתקווה החרדית לשינוי בממשלה נבלמה לאור תוצאות הבחירות בירושלים. אביגדור ליברמן שזועם על אי ההתלכדות החרדית מאחורי המועמד עליו הטיל את כל יוקרתו עשוי לטרפד מהלך שכזה גם במחיר התקדמות במשא ומתן המדיני.

במקרה כזה עשויה הבית היהודי לפרוש מהקואליציה, אולם אז עשויה מפלגת העבודה להיכנס במקומה לממשלה בשמו של תהליך השלום. תרחיש כזה תלוי מאד בתוצאות הבחירות לראשות העבודה בעוד שלושה שבועות. אם ינצח הרצוג את יחימוביץ, סיכויה של העבודה לגמור את מושב החורף בתוך הממשלה גבוהים מאד. אם תנצח יחימוביץ' זה עושי להיות קשה יותר.

כך או כך, מבחינה חרדית אמרו בשבועות האחרונים במפלגות החרדיות, כי ככל שמדובר בכניסה לממשלה השאלה המרכזית תהיה שאלת חוק הגיוס.

תקציבים אפשר להעלות, קיצוצים אפשר לבטל אבל אם יעבור חוק הגיוס נגד החרדים יהיה קשה מאד לשנות את החוק וכניסה לממשלה תהיה משולה לניסיון להחזיר חלב שנשפך לכוס.

מה יקרה בפועל? בפוליטיקה כמו בפוליטיקה ובישראל כמו בישראל, רק הלא צפוי הוא הצפוי וההפתעות הן הדלק המניע את הכוחות המשחק הפוליטי המורכב.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture