הלו, מישהו שם בבית? | טורו של אריה ארליך

ציטוט: "ככה זה כאשר שר האוצר של מדינת ישראל הוא מתעב ישיבות מבית אבא, שינק מיאוס חרדים עם חלב אמו. קשה להאשים אותו. מאידך, קשה ללחום נגדו. בייחוד כאשר מי שבנסיבות אחרות אמורים היו להיות אחים למאבק, הופכים אחים לניכור, כלי שרת בידיו של מי שחצה את הכביש מנווה אילן לקרית הממשלה, מתוך מטרה מוצהרת להקיף את שערי מרבית הישיבות בשלשלאות של מנעולים החתומים בצו ממשלתי".

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

 בסוף השבוע שעבר, לאחר שהבור בחשבון הבנק המדולדל של ישיבתו העמיק בהיקף שכמעט גרם לו להתקף לב, התקשר מנהל של ישיבה ידועה – נקרא לו א', לחבר כנסת חרדי – נקרא לו ת'.

"אתה יודע שלפיד חוסם בגופו, מזה כמה חודשים, את העברת התקציב המדולדל של עולם הישיבות?" פנה המנהל אל חבר הכנסת בשאלה רטורית.

"ספר לי על זה", נענה הח"כ. קשה היה לפענח את טון התגובה: ספק דרוכה ומופתעת, ספק אדישה ושוות נפש.

"מה, לא שמעת?", התפלא מנהל הישיבה, ועבר לפרט, אחת לאחת, את תלאות החודשים האחרונים שחווים הוא ועמיתיו, מנהלי ישיבות שחשים כמי שדעתם עומדת להיטרף עליהם בכל רגע נתון. "אנחנו קורסים", ירה המנהל אל הפומית.

עסקן הציבור, העיד לאחר מכן מנהל הישיבה, היה נשמע תלוש. כאילו לא נכח כאן בשבועות האחרונים. כאילו נחת מכוכב לכת כלשהו. הוא לא היחיד, אלא שדווקא ממנו היו לי ציפיות אחרות, הסביר המנהל המתוסכל.

אולי תבין אותם? ניסינו לסנגר. הם היו עסוקים בבחירות המוניציפאליות, ולאחר מכן בהשגת כופתאות במסגרת הקמתן של לא מעט קואליציות עירוניות.

הטענה לא התקבלה על דעתו של מנהל הישיבה המדוכדך. "עם כל הכבוד", אמר, "ללא עולם הישיבות, מה בצע בסגני ראשי ערים ובמחזיקי תיקים של תברואה עירונית? אנחנו בסיס הקיום, אנחנו עצם הלוז, אנחנו הנשמה. אז מה עושים הח"כים החרדיים? מתעסקים בזוטות וזונחים את העיקר", התמרמר א'. לאיש לא היתה תשובה סדורה להשיב לו. למען האמת, אין כל תשובה סדורה להשיב לו.

♦  ♦  

האמת היא, שאפשר להבין את הח"כים החרדים, שמצאו את עצמם בחודשים האחרונים נשאבים אל תוך סערות מקומיות, שאם נדרג אותם במקום העשירי בחשיבותו לאחר הצורך לדאוג לעולם הישיבות – יהיה זה דירוג נדיב. אבל כך היא דרכו של עולם: פלוני טווה תרגיל פוליטי, פלמוני נאלץ להגיב, פלוני משיב מנה אחת אפיים ורעהו לא נשאר חייב. כך נראתה רשות הרבים של הפוליטיקה החרדית בחודשים האחרונים, כאשר כל מהלך של גורם א' מקודם במענה הגון מכיוונו של גורם ב', עד שהשחקנים עצמם התבלבלו לרגעים ארוכים. לא ידעו מי נגד מי בתגרה הפוליטית ההמונית הזו.

השיא היה בחודש האחרון, בימי פוסט הבחירות המקומיות. האשמות הדדיות התעופפו מכל עבר. המו"מ הקואליציוני, במיוחד בירושלים, בלבל את טובי המומחים לענייני מו"מ חרדי פוליטי. הכל עסקו בשיפור עמדות, בהדחתם של מי שסר חינם ובקידומם של מי שדרך כוכבם.

החור השחור שאליו נשאבו הח"כים החרדיים משלוש הסיעות המרכיבות את הנציגות החרדית בכנסת – השכיח מהם, לרגעים ארוכים, את המטרה העיקרית שלשמה הם פועלים. הררים של אי-הבנות הדדיות במקרה הטוב ומלחמות פנימיות במקרה הגרוע, העכירו את האווירה וטשטשו את שדה הראייה.

ובינתיים מדמם עולם הישיבות בצד הכביש, ואיש אינו שם על לב. למען האמת, אין הרבה מה לעשות. ככה זה כאשר שר האוצר של מדינת ישראל הוא מתעב ישיבות מבית אבא, שינק מיאוס חרדים עם חלב אמו. קשה להאשים אותו. מאידך, קשה ללחום נגדו. בייחוד כאשר מי שבנסיבות אחרות אמורים היו להיות אחים למאבק, הופכים אחים לניכור, כלי שרת בידיו של מי שחצה את הכביש מנווה אילן לקרית הממשלה, מתוך מטרה מוצהרת להקיף את שערי מרבית הישיבות בשלשלאות של מנעולים החתומים בצו ממשלתי.

♦  ♦  

איננו מקלים ראש, חלילה, בשאלות קריטיות של מי בראש. העיסוק בסוגיות קרדינליות דוגמת מי יודח מתפקיד סגן ראש עיריית ירושלים ומי יירש את מקומו, חשוב מאין כמותו. הצורך לנקות את האורוות לאחר חילופי ההנהגה, אף הוא חשוב – במיוחד נוכח העובדה שהמשמר הקודם עשה בדיוק את אותו הדבר. אבל הלו, מישהו שם בבית?

בין חיסולי חשבונות פוליטיים עם גורמים לא ממושמעים לניקוי אורוות פנים מפלגתי – יש עולם ישיבות, והוא סובל מנחת זרועו של שר האוצר הכי עוין שקם אי פעם במדינת ישראל. שר אוצר שהפך את התקציב המצומק של עולם הישיבות, את כבשת הרש הזו, לתקציבים כלואים.

עכשיו, לאחר שכבר הודחו המודחים, נרקחו המרקחות והושגו ההישגים, והררי הכשלונות הפכו לעובדה מוגמרת – יש לצפות שנציגנו, שהוכיחו יכולות כה מופלאות בהתנגחות הדדית, יסתערו סוף סוף על המשימה האמיתית.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture