חשבתם שהישראלים לא אוהבים לעבוד? אז חשבתם!

פרו' מוטי רביד במאמר מעניין על "ישראלים ועבודה" • "הפרדוקס הישראלי:הישראלים עובדים קשה יותר, משתכרים פחות ואינם רוצים לפרוש" • "העבודה תופסת מקום מרכזי בהערכה העצמית ובסיפוק הכולל. למרבה הצער, עובדה זו מנוצלת לרעה על ידי מעסיקים רבים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

שתי התפתחויות שהתרחשו לאחרונה ראויות לתשומת לב ולדיון ויש בהשוואתן כדי ללמד משהו על האופי הישראלי.

בארץ, גיל הפרישה לפנסיה הועלה מ 65 ל 67 לגברים ומ 62 ל 64 לנשים. הציבור הגיב לשינוי באדישות גמורה. בצרפת ,לעומת זאת, הועלה גיל הפנסיה מ 60 ל 62 והשינוי לווה במהומות ושביתות ששיתקו את המדינה וחייבו את התערבות הצבא על מנת להבטיח אספקת דלק ומזון.

ברור לכל שהעליה המשמעותית בתוחלת החיים של כ 15 שנה מאז אמצע המאה הקודמת מאפשרת , אך גם מחייבת, להעלות את גיל הפרישה מעבודה. המשך עבודה בגיל גבוה יותר אפשרי כיום כיון שהמחלות הגורמות לאובדן כושר עבודה מופיעות מאוחר יותר. מאידך, השנים הארוכות של חיים לאחר הפרישה מחייבות אמצעים כלכליים על מנת לפרנס את בני "הגיל השלישי". רוב המומחים טוענים כי קרנות הפנסיה תגענה למשבר אקטוארי (הפרש גרעוני בין ההכנסות הצפויות להתחייבויות העתידיות א.ק.) עקב שינוי לרעה של היחס בין מספר העובדים המפקידים כסף בקרנות לבין מספר מקבלי הפנסיה. על מנת למנוע משבר כזה שיותיר קשישים רבים ללא מקורות מחייה אפשר להעלות את גובה ההפרשות לקרנות הפנסיה ו/או להרע את תנאי הפנסיונרים העתידיים שני אמצעים שאיש אינו רוצה בהם , או להוסיף שנות עבודה ובכך לשמר את היחס בין שיעור העובדים לגימלאים. האם הישראלים הבינו את הצורך בתוספת שנות עבודה ולכן הסכימו לשינוי ואילו הצרפתים לא השכילו להבין עיקרון כלכלי בסיסי כל כך? האמת כנראה הרבה יותר מורכבת.

תובנה מעניינת על היחס לגיל הפרישה או אולי על היחס לעבודה בישראל לעומת ארצות אירופה מתקבלת מעיון בנתונים על תחושת בריאות ועל תחלואה והזדקקות לשירותי רפואה לפני ואחרי הפרישה לגימלאות.

מחקרי אוכלוסייה באירופה הראו שעם הפרישה מעבודה חלה עליה בתחושת הבריאות וירידה בפניות לרופאים ובשימוש בשירותי הבריאות. נמצא יחס הפוך בין איכות חיי העבודה לבין העליה בבריאות לאחר הפרישה. כלומר ככל שהעבודה נתפסה כקשה יותר ואובייקטיבית ככל שהעובד דורג נמוך יותר בסולם התפקיד והשכר כך השתפרה בריאותו לאחר שפרש. בסקרים ,שכללו גם את ישראל, נמצאו שלוש מדינות שחרגו מן היחס הישר בין המכפלה של הקושי בעבודה ושכר בלתי מספיק לבין הרצון לפרוש והעליה בסיפוק ובבריאות לאחר הפרישה.

שלוש הארצות הן ספרד , צרפת וישראל, אלא שספרד וצרפת נמצאות בקצה האחד של הספקטרום ואילו ישראל בודדה בקצה השני. הספרדים והצרפתים אינם עובדים קשה ומשתכרים יפה בהשוואה לממוצע האירופי ולמרות זאת מחכים בכיליון עיניים לפרישה ואילו הישראלים עובדים קשה יותר, משתכרים פחות ואינם רוצים לפרוש. הפרדוקס הישראלי בולט עוד יותר לנוכח המגמה של ירידה ביחס החיובי לעבודה ככל שמדרימים מצפון אירופה לארצות הים התיכון . ישראל דומה הרבה יותר לשבדיה ולדנמרק מאשר לארצות השוכנות לחופי הים התיכון.

הנתונים בארץ מראים ירידה בתחושת הבריאות ואף עליה ממשית בתחלואה בשנים הראשונות לאחר הפרישה לגמלאות לעומת השנים שקדמו לפרישה. העליה בתחלואה גדולה יותר מהצפוי לפי הגיל . אין זאת אלא שהתדמית של הישראלי שאינו אוהב לעבוד שגויה לחלוטין. הישראלים הם ברובם "וורקוהוליקס" (מכורים לעבודה א.ק.) קלאסיים. העבודה תופסת מקום מרכזי בהערכה העצמית ובסיפוק הכולל. למרבה הפלא לשכר יש חשיבות משנית. למרבה הצער, עובדה זו מנוצלת לרעה על ידי מעסיקים רבים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture