הועדה לביקורת המדינה: חברת החשמל קורסת מעודף הטבות לעובדים

"מעודף הטבות לעובדים, חברת החשמל תיפול לבור התקציבי שכרתה לעצמה" כך מזהיר יו"ר הועדה לביקורת המדינה אמנון כהן • נציג מבקר המדינה תוקף את הפרקליטות על חוסר יכולה להתמודד עם חריגות-השכר בחברה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

"חברת החשמל קורסת מעודף הטבות לעובדים – ועוד מעט היא תיפול לבור התקציבי שכרתה לעצמה", כך מזהיר היום (רביעי) יו"ר הועדה לביקורת המדינה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס). לדבריו, "חברת החשמל רוצה להעלות את המחיר לצרכנים – אך במקביל לא מקצצת בהוצאות מיותרות. היא יצרה כפל פנסיה לעובדים בלי פיקוח, בלי אישור ובלי דיווח. העובדים עושים אמנם את מלאכתם נאמנה גם בתנאי חירום, אך נדרוש שיחזירו עד השקל האחרון כל מה שקיבלו שלא כדין. לא נאפשר לדירקטוריון החברה ולרשות החברות הממשלתיות להמשיך ולהתחמק מהכרעות ומאחריות בפרשה. המדינה לא יודעת למשול, וכל גוף עושה ככל-העולה-על רוחו".

המשנה למנכ"ל מבקר המדינה צבי ורטיקובסקי אמר כי "הדו"ח בפרשה זו – הוא מהחמורים ביותר שהוציא המבקר מזה עשרות שנים. בכירי וותיקי החברה מקבלים כספים שלא כדין, התנהלותה משפיעה על איתנותה הכלכלית של החברה וזאת בזמן שהיא מספקת לאזרחי ישראל משאב יסודי שחיוני ביותר בשעות חירום". לדברי ורטיקובסקי, מדובר בסכום של כ-8.8 מיליארד ₪ עודף הפרשות של חברת החשמל, לקופת הפנסיה של העובדים, ע"י שימוש בשני תקנים של חשבונאות וראיית-חשבון.

"החברה הקימה למעשה קופה נוספת כדי להבטיח את הפנסיה של העובדים, אך קופה זו חייבת להיות מפוקחת ואין מקום להפרשת פנסיה ע"פ שני תקנים חשבונאיים". בנוסף ציין נציג המבקר כי התגלו בחברת החשמל חריגות-שכר לא מאושרות, הנמשכות כבר עשרות שנים, ובהיקף של כ-3.4 מיליארד ₪, וכשרשות החברות מנסה לעצור זאת – העובדים ממהרים לבית הדין לעבודה, ושם נעצר התהליך. ורטיקובסקי תקף בחריפות את הפרקליטות, על חוסר-יכולתם להתמודד בבית הדין לעבודה על חריגות השכר הלא-מוצדקות בחברת החשמל.

קרא עוד:

[postim]

אהרן גולדמן, סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות ציין כי בשנת 2009 נמחקה התחייבות של כ 9 מיליארד ₪ של החברה, וצעד זה יצר את הפער בין הדו"חות הכספיים של החברה – לבין הקופה. גולדמן הוסיף כי בזכות פעילותו של "צוות רגולטורים" הוצאו 680 מיליון ₪ מחשבון הנאמנות שהועברו לקופה המרכזית לחברה, אך החל דיון משפטי בעניין וכעת ממתינים להכרעה בו.

אסף מיזן, סגן הממונה על שוק ההון באוצר הדגיש בדיון כי דו"ח המבקר לא קבע בצורה מפורשת שיש עודפים בקופה אלא רק שיש פערים, ולדבריו, פערים כאלו קיימים בחברות בכל העולם. "הקופה נועדה להיות כלי להבטחת ההפרשות לעובדי החברה, ומבחינתי אין כפל-קרנות ואין כפל-פנסיה, אלא רק כלי שנועד להבטיח את ההפרשות".

עו"ד קובי אמסלם, הממונה על השכר והסכמי עבודה באוצר, אמר כי העיכובים בבית הדין לעבודה אינם הכרחיים לבירור הפרשה, והאשים כי "המנהלים שיצרו חריגות-שכר מתחמקים מאחריות, והיא מגולגלת אלינו לאוצר לטיפול למשך שנים. גם אם אוציא צו לעצור את העברת חריגות-השכר עד לבירור המשפטי, בית הדין לעבודה יכול לבטל צו כזה".

אורית פרקש, יו"ר רשות החשמל הוסיפה כי "הפנסיה בחברה היא תקלה, והקופה הנוספת הזו מטילה עול כלכלי כבד על האיתנות של החברה, כשאין אח ורע לביטוח שכזה".

מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, השיב כי "גורמים שמדליפים ציטוטים מגמתיים כדי להסיט את האש מהם. אם דוח יוגב לא יתקבל ולא תהיה רפורמה בחברה, ניאלץ לנקוט צעדים קשים וחד-צדדים, גם בתחום העובדים, כדי להבטיח את איתנותה הכלכלית של החברה". לדבריו, אחת הבעיות היא שלחברה אין מפקח אחד, והיא נאלצת להתמודד עם החלטות של מפקחים שונים. גליקמן הדגיש כי הפנסיות מופרשות לפי יעוץ משפטי צמוד, ואין אפשרות חוקית שלא להקצות כסף זה. כל הפרשות פנסיה פורסמו, ואין חריגות-שכר בחברה.

צילום: ערוץ הכנסת

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture