כמחצית מהאוכלוסייה העירוני חשופה לזיהום אוויר שיוסיף סיכון נוסף לבעיות בריאות רציניות לטווח הארוך • אשקלון בראש מדד הזיהום ואחריה- מודיעין, באר שבע ובית שמש, בתחתית הטבלה- חיפה וחדרה • המשרד להגנת הסביבה: חמור שדווקא כעת יש מי שנאבק במאמצינו

בדו"ח חדש שהופק בידי ארגון הבריאות העולמי המדרג את רמת זיהום האוויר ב-1,600 ערים ברחבי העולם, עולה כי ישראל ממקומת במקום ה-12 במדד זיהום האוויר.

כמחצית מהאוכלוסייה העירונית הנסקרת במעקב, חשופה לזיהום אוויר שהוא גבוה לפחות פי 2.5 מהרמות אותם ממליץ הבריאות העולמי, העלייה בזיהום האווויר תוסיף לאוכלוסייה זו סיכון נוסף לבעיות בריאות רציניות לטווח הארוך.

עפ"י התקינה הבינלאומי, על המדינות להקפיד על רמה נמוכה של 40 PM10 [מספר החלקיקים שהיקפם לא עולה על 10 מיליוניות המטר], הממוצע בערי ישראל זוכה לציון 74. בערי ישראל ישנה התפלגות בלתי צפויה, כשבאשקלון נמדדו רמות של 75 PM10, במקום השני נמצאת מודיעין עם 70, באר שבע ובית שמש כ"א עם 68, תל אביב – 67, רחובות – 63, ואשדוד עם 62. לעומתן, הערים חיפה וחדרה קרובות לתרינה הבינלאומית – 45 ו-46 PM10 בהתאמה.

קרא עוד:

[postim]

על פי הערכות מחודשות שהוציא ארגון הבריאות העולמי, זיהום אוויר היה אחראי בשנת 2012 למותם של כ 3.7 מיליון אנשים מתחת לגיל 60. הארגון מדגיש גם כי שילוב של זיהום אוויר פנימי וחיצוני הוא בין הסיכונים הגדולים ביותר לבריאות ברחבי העולם

הגורמים לזיהום

ועדה של המשרד להגנת הסביבה מיפתה את האזורים שבהם רמות זיהום האוויר חריגות במיוחד ואת הגורמים העיקריים האחראים למפגעי איכות האויר:

• גוש דן: באזור גוש דן ישנו עומס כבד של תחבורה, המתבטא במספר כלי הרכב ובעומסי תנועה כבדים ,ובשל כך מושפע האזור מאד מזהום אויר תחבורתי. נוכח השימוש האינטנסיבי בכלי רכב פרטיים,
מסחריים וציבוריים המונעים בבנזין ובדיזל והמחסור במערכת הסעת המונים יעילה לתוך המטרופולין של גוש , דן ממנה ובתוכה , סובל האזור מלחץ ועומס תחבורה כבד. עומס תחבורה זה הוא המקור העיקרי
לזהום האויר במחוז תל אביב. צפיפות האוכלוסיה והקרבה למקורות הזהום – כבישים וכלי רכב – חושפת את הציבור לאויר באיכות ירודה ומסכנת את בריאותו . זהום אויר מתחבורה כולל מזהמים רבים ש חלקם
רעילים ומסרטנים.

• מפרץ חיפה: אזור מפרץ חיפה רגיש במיוחד לזהום אויר, עקב הפעילות התעשייתית הנרחבת במפרץ והתנועה הערה של כלי רכב. באזור זה יש ריכוז גדול של מקורות פליטה תעשייתיים, הכוללים את
המתחם הפטרוכימי, תחנת כוח, מפעלים כימיים ומפעלי מתכת. כמו כן, באזור חיפה נמצא נמל ימי גדול וקיימת תנועה גדולה, אליו וממנו, של אוניות אשר שורפות דלקים באיכות ירודה ושל משאיות תובלה.

• באזור חיפה והקריות לא נמצאו חריגות מערכי הסביבה לאותם מזהמים להם מוצע ערך סביבה בטיוטת התקנות. יחד עם זאת נמצא כי אזור חיפה והקריות הוא אזור שיש בו חשש לפגיעה בבריאות הציבור
וישנו עומס של מזהמי אויר שמקורם בתחבורה ובתעשיה.

זיהום אוויר מפעל. צילום אילן מלסטר

• רמת-חובב: באזור התעשיה רמת-חובב ישנו ריכוז משמעותי של מפעלים כימיים בעלי היקף פעילות גדול. מפעלים אלו המשתמשים בחומרי גלם שונים , מיצרים ופולטים לאויר מגוון של מזהמי אויר שרבים מהם רעילים ומסוכנים לבריאות או מסרטנים. במוקדי אוכלוסיה מרוחקים מהאתר לא נמצאו בדרך כלל ריכוזים העולים על ערכי היעד או על ערכי היחוס, אבל בתחום אזור התעשיה ובסביבתו הקרובה מתקבלים ריכוזים גבוהים בחלק מהמזהמים החורגים מערכי היעד או מערכי היחוס קצרי הטווח וארוכי הטווח.

• ירושלים: בירושלים קיים עומס תחבורתי כבד המאופיין בין היתר במספר אוטובוסים גדול המונעים בדיזל וכן במאמץ יתר של הרכבים בשל המבנה הטופוגרפי של העיר אשר מביא לפליטת מזהמים
מוגברת.

• פנים הארץ – כל האזור מזרחה מבית שאן בצפון, דרך גוש עציון במרכז ועד רמת חובב בדרום: האזור סובל מריכוזי אוזון גבוהים כתוצאה מהסעת מזהמי אויר מבשרי אוזון מאזור החוף וחמצונם תוך
כדי נדידתם מזרחה .

• אזורי אשדוד, חדרה ואשקלון: שלושת האזורים האלה שבמורד הרוח מתחנות הכוח הפחמיות הגדולות אשר לחוף הים התיכון, היו בעבר מוקדים של זהום אויר כבד. בשנים האחרונות יש באזורים אלה שיפור
מסוים ברמת זהום האויר המנוטרת שם.

פעילות הגנתית

המשרד להגנת הסביבה נוקט בפעולות מקיפות מאוד הן בתחום שיפור הפליטות מתעשייה, שיפור הפליטות מתחבורה והתייעלות אנרגטית בכל המדינה. לטענת המשרד, חמור שדווקא כעת יש מי שנאבק במאמציהם.

בעקבות מסקנות הוועדה הציבורית שקראה לבטל השקעות סביבתיות בתחנות הכח שיפחיתו את הזיהום, הודיע השר להגנת הסביבה, ח״כ עמיר פרץ, כי לא יעניק לתחנות הכוח של חברת החשמל היתרי פליטה שמהווים תנאי לפעילותן, במידה ויתקבלו המלצות וועדת יוגב, הקוראות לבטל התקנת מערכות שיפחיתו את זיהום האוויר מארובות חברת החשמל.

המשרד להגנת הסביבה העביר השנה את התוכנית הלאומית למאבק בזיהום האוויר, ובמסגרת דיוני התקציב הקרובים ידרוש המשרד הגדלת תקציב משמעותית למאבק בזיהום האוויר.

צילום: מטביי פלדמן, אילן מלסטר