ביקורת באופוזיציה על האוצר בעקבות תחזית בנק ישראל

עפ"י תחזית בנק ישראל לשנה הבאה: כדי לעמוד ביעד הגירעון לשנת 2015 יידרשו צעדי מדיניות בהיקף של כ-18 מיליארדי ₪ - הפחתת הוצאות, וכן צעדים להגדלת ההכנסות=מיסים • 7 מיליארד ש"ח הם הבטחות של לפיד ללא כיסוי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

חברי כנסת מהאופוזיציה מתחו ביקורת חריפה על מדיניות האוצר בראשות השר לפיד, בעקבות דו"ח של בנק ישראל שהתפרסם היום והעריך כי לקראת שנת התקציב הבאה ידרשו קיצוצים משמעותיים והעלאות מיסים בשיעור של שמונה-עשר מיליארד שקלים.

יושבת ראש מרצ חברת הכנסת זהבה גלאון אמרה בתגובה כי ההתנהלות של לפיד במשרד האוצר היא פופוליסטית וחסרת אחריות, כלשונה,

וחבר הכנסת איציק שמולי מהעבודה טען כי מדיניות לפיד זהה למדיניות קודמו בתפקיד שטייניץ, ולדברי חברי הכנסת שמולי ישראל עומדת בפני תקציב קשה מאד בגלל מדיניות כלכלית לא אחראית.

קרא עוד:

[postim]

בנק ישראל פרסם תחזית לשנת התקציב הבאה, המצביעה על אפשרות של קיצוצים נרחבים והעלאות מיסים. על פי הערכות מומחי הבנק המרכזי תידרש הממשלה לנקוט צעדים בהיקף של שמונה-עשר מיליארד שקלים כדי להגיש תקציב מאוזן לשנה האזרחית הבאה.

גובהה של תקרת ההוצאות לשנת 2015 יושפע במידה ניכרת – יותר מ-4.5 מיליארדי ₪ -מההחלטה לגבי ביצוע התאמת מחירים בגין הפער בין ההתפתחות בפועל של המחירים בשנתיים האחרונות לבין זו שנחזתה בתקציב. וככלל, הוצאות הממשלה הצפויות על בסיס התוכניות שאישרה גבוהות משמעותית מתקרת ההוצאות הקבועה בחוק: אם תבוצע התאמת המחירים הפער הוא כ-12 מיליארדי ₪ ואם לא תבוצע כ-7 מיליארדים.

עפ"י הדו"ח, רמת ההוצאות הצפויה בתקציב 2015 על בסיס הפעילות הקיימת, המגמות הדמוגרפיות ועלות התוכניות שאישרה הממשלה גבוהה משמעותית מתקרת ההוצאות שקובע הכלל הפיסקלי. וזאת למרות ההנחה שהדרישות התקציביות שטרם אושרו בתחומי הביטחון, החינוך, הרווחה, והבריאות לא יאושרו ללא קיצוץ מקביל בסעיפים אחרים.

הפער בין ההוצאה הצפויה לתקרה הוא כ-12 מיליארדי ₪ במידה ותבוצע התאמת המחירים (שתקטין את ההוצאה המותרת), או כ-7 מיליארדי ₪ במידה ויקבע שמבחינה חוקית אין צורך בהתאמת מחירים השנה. פער זה הוא נמוך מזה שאיתו התמודדה הממשלה בתקציב 2014-2013, אך גבוה מאשר במרבית השנים הקודמות.

יתר על כן, גם לאחר ביצוע ההתאמות יוותר פער של 6 מיליארדי ₪ נוספים בין ההוצאה הצפויה לתקרת ההוצאות ב-2016 ופער נוסף גם ב-2017. חלק מהפער נגרם בשל השינוי בכלל ההוצאה אשתקד לכלל מצמצם יותר, אך להיווצרות פערים אלה תורם גם היעדר מעקב שיטתי אחרי הפער בין עלות סך התוכניות שמאשרת הממשלה לבין תקרת ההוצאות שקובע הכלל הפיסקלי.

לדברי מומחי בנק ישראל, כדי למנוע חזרה על התהליך שהוביל לבעיה הנוכחית חשוב שהממשלה תאמץ בהקדם מערכת שתעקוב אחרי התחייבויותיה להוצאות לשנים הקרובות ותחייב התייחסות מיידית להתפתחות של חריגות מתקרת ההוצאות לשנים הבאות.

למרות זחיחותו של שר האוצר בנוגע לעמידה ביעדי הגירעון, מציינים מומחי הבנק כי חלק משמעותי מההכנסות שתרמו להפחתת הגירעון היו חד-פעמיות, ומכיוון שעל פי מרבית האומדנים פער התוצר הנוכחי בישראל הוא נמוך (המשק קרוב לתעסוקה מלאה), רמתו של הגירעון המבני היא עדיין גבוהה מכדי לאפשר ירידה מתמשכת של יחס החוב לתוצר, והיא גם גבוהה בהשוואה למדינות המפותחות האחרות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture