מהפך: ועדה מקצועית תאשר עמותות לענין סעיף 46

הועדה קמה על יוצרה: ועדת פריש לבחינת הקריטריונים להכרה בעמותות לענין סעיף 46 שהוקמה ע"י שר האוצר, ממליצה להפקיע מסמכות האוצר את ההחלטה • מעתה, יהיה ההליך גלוי • שכרם של מנהלי העמותות יוגבל לגובה שכר של מנכ"ל משרד ממשלתי [שזה לא מעט...]

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

האם מכאן תצא הבשורה לעמותות החרדיות שהודרו מרשימת מאושרי לפיד?

ועדת פריש ממליצה כי הכרה במוסד ציבורי לפי סעיף 46 תנותק משיקולים פוליטיים, מהיום ועדה מקצועית שתכלול נציגי ציבור תאשר זכאות לסעיף 46 לפקודת מס הכנסה.

הוועדה הציבורית, בראשות השופטת בדימוס, הגב' פריש, לקביעת מוסד ציבורי לעניין סעיף 46 לפקודת מס הכנסה הגישה את המלצותיה לשר האוצר.

ההמלצות קובעות כי תוקם וועדה מקצועית שתכלול נציגי ציבור, רשות המסים ומשרד המשפטים לאישור הכרה במוסד ציבורי לפי סעיף 46 לפקודת מס.

שינוי ההליך נועד לנתק את האפשרות מהשפעה פוליטית על מתן האישורים. בנוסף, תורחב הזכאות להכרה במוסד ציבורי בכדי להגדיל את המענה למגוון האוכלוסיות והצרכים בהלימה לתמורות המתרחשות בחברה הישראלית.

בעמותות החרדיות שבקשתם נדחתה ע"י לפיד מקווים כי עם תיקון החוק וקבלת המלצות הוועדה, יוכלו אף הם להצטרף לרשימת הארגונים המאושרים ולהגדיל את היקף חלוקת התרומות על מנת לסייע לנזקקים ולהמשיך בפעילויות החסד.

קרא עוד:

[postim]

הוועדה הדגישה כי היא רואה חשיבות רבה בפעילות החברה האזרחית למען הציבור כחלק מחוסנה של החברה בישראל. לצד זה, התייחסה הוועדה למנגנוני הפיקוח והבקרה בכדי לוודא כי משאבי המדינה יחולקו באופן שוויוני ולהבטיח את השימוש בכספי משלם המסים.

ההמלצות נועדו לייעל את התהליך ולהגביר את השקיפות. על כן, המליצה הוועדה כי האישור יועבר באופן ישיר מוועדה ברשות המסים, ללא אישור שר האוצר, לוועדת הכספים. אישור אוטומטי יינתן בתוך 14 יום בהעדר בקשה של ועדת הכספים לדון בבקשה פרטנית. בנוסף, קבעה הוועדה כי יצורפו נציגי ציבור ונציגי משרד המשפטים לוועדה ברשות המסים שבוחנת את הבקשות. בנוסף, המליצה הוועדה כי ההליך והאישורים יפורסמו לרשות הציבור.

כמו כן, המליצה הוועדה על קיצור התהליך הביורוקרטי על ידי קביעת לוח זמנים מחייב מצד רשות המסים לטיפול בבקשות. משך הזמן שנקבע הוא שנה ממועד השלמת הגשת הבקשה (טווח הזמן לטיפול בבקשה יכול להגיע היום עד ל-3 שנים). הוועדה ביקשה להעניק וודאות למוסדות ועל כן, המליצה כי יקבעו כללים אחידים וגלויים שיחולו על מוסד ציבורי לעניין סעיף 46 שיכללו את המטרות, התנהלות, שכר, תקופת פעילות מינימאלית ועוד.

כמו כן, המליצה הוועדה לתת הכרה לפי סעיף 46 אף לארגונים העוסקים בפעילות לטובת תושבי ישראל בחו"ל ולארגונים העוסקים בפעולות בעלות אינטרס לאומי מובהק ובפעילות הומניטרית ספציפית (לאחר אישור של משרדי האוצר והחוץ).

04 חלוקת קמחא דפסחא בדרך כבוד ע''ר ארגון טוב וחסד של הרב יעקב אליעזר שישא  (24)

הוועדה ראתה חשיבות רבה בעידוד מוסדות ציבוריים ועל כן, הרחיבה את המטרות הציבוריות בהלימה לתועלת הציבור המוגדרת בחוק החברות וגיבשה הקלות שיעודדו הקמת מוסדות חדשים על ידי קיצור תקופת הפעילות המינימלית הנדרשת לצורך אישור נקבעה לשנה, הקלות בשלוש השנים הראשונות בהיקף הוצאות הנהלה וכלליות ביחס למחזור ועוד.

הוועדה התייחסה לצורך בהגברת האחריות התאגידית ולשמירה על כספי ציבור ועל כן, הציבה כתנאי דרישה למינימום 5 חברי ועד בעמותה, או מינימום 5 דירקטורים, או שני נאמנים לפחות בהקדש ציבורי. בנוסף, הגבילה הוועדה את עלות השכר לעלות שכר של מנכ"ל משרד ממשלתי, למעט חריגים של הסכמים קיבוציים או ענפיים. למען הדיוק נציין כי שכר מנכ"ל ממשלתי עומד על 34 אלף ש"ח לא כולל רכב ונהג צמוד וכו'.

הוועדה הוקמה על ידי שר האוצר נוכח רצונו בהסדרה מחדש של מדיניות רשות המסים בנושא מתן הכרה במוסדות ציבור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, הקובע את הזכאות לזיכוי ממס הכנסה לתרומה למוסד ציבורי. הוועדה בחנה את רשימת המטרות הציבוריות שמהוות סף ראשון להחלטת סעיף 46, את אמות המידה להכרה במוסד ציבורי ואת דרכי הפיקוח והבקרה.

על פי נתוני רשות התאגידים רשומות כ – 36,000 עמותות וחברות לתועלת הציבור. על פי ההערכה רק כמחציתן פעילות. לפי רישומי רשות המסים, כ – 22,000 ארגונים מסווגים כמלכ"ר לפי חוק מס ערך מוסף וכ – 21,000 מסווגים כ"מוסד ציבורי" לעניין סעיף 9(2) לפקודת מס הכנסה. עם זאת, רק כ – 5,200 ארגונים הוכרו לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, המעניק זיכוי מס לתורמים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture