ביהמ"ש אסר לנתק חשמל בצורה 'דרקונית'

בית המשפט המחוזי בחיפה קבע: ניתוק חשמל לגביית חוב- לא בכל מקרה • האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים: "חשמל הוא מצרך יסוד החיוני למחייתו הבסיסית של כל אדם. פסק הדין מלמד על כך שישנם מקרים בהם אסור לנתק אספקתו"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל את עמדתו של האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים ודחה ערעור שהגישה חברת החשמל על פסק דינו של ביהמ"ש השלום בחיפה אשר קבע, כי ניתוק חשמל עשוי להיחשב "דרקוני ובלתי מידתי" ופעולה ש"אינה מוצדקת". כמו כן בית המשפט הותיר את צו המניעה נגד הניתוק על כנו, עד למיצוי הליכים בהוצאה לפועל נגד החייבים, והליך של התראה "זמן סביר מראש" בטרם ניתוק.

​עו"ד שרון, מנהלת מחוז חיפה שבאגף לסיוע משפטי של משרד המשפטים: "חשמל הוא מצרך יסוד החיוני למחייתו הבסיסית של כל אדם. פסק הדין מלמד על חשיבותו ועל כך שישנם מקרים בהם אסור לנתק אספקתו".

האגף לסיוע משפטי של משרד המשפטים עתר לבית משפט השלום באמצעות עו"ד דב גרינבוים לחייב את חברת החשמל לחבר את דירתו של הפונה לחשמל, אשר נותקה בטענה של חבלה במונה והערכת השימוש הלא חוקי בחשמל בסך של 16,000 ₪. האגף עמד על כך שניתוק חשמל הוא אמצעי בלתי מידתי, ונקיטתו, אם בכלל, צריכה להיעשות בנסיבות חריגות ולאחר מיצוי כל הליכי הגבייה האחרים.

בית משפט השלום בחיפה קבל את עמדת האגף לסיוע משפטי, והחליט לתת צו מניעה קבוע האוסר על חברת החשמל לנתק את החשמל. בהמ"ש קבע, כי לחברת החשמל חלופה סבירה יותר לגביית חובה – היא בפנייה ללשכת ההוצאה לפועל. זאת, כיוון שהחלופה של ניתוק חשמל היא "דרקונית ובלתי מידתית, אשר אינה מוצדקת בנסיבות העניין". זאת, נוכח הצורך הבסיסי בשימוש בחשמל, ונוכח מצבם הרפואי של בני המשפחה.

קרא עוד:

[postim]

חברת החשמל ערערה על פסה"ד לבהמ"ש המחוזי בחיפה, אשר דחה את הערעור, וקבע, כי בנסיבות המקרה "נכון יהיה למצות את הליכי הגבייה בהוצל"פ, קודם להפעלת הסמכות לניתוק אספקת חשמל". בית המשפט עמד על מספר קריטריונים שיש לשקלל, ובהם שהחשבונות השוטפים שולמו; שהחוב הנטען הוא נקודתי, ושגובהו אינו מצדיק גבייתו באמצעי של ניתוק; שקיים הסדר לתשלום החוב הנטען בגין חבלה במונה לכאורה; ונוכח מצבם הרפואי של הבן והאשה והנתונים הייחודיים של המשפחה.

בהמ"ש עמד על מדרג של הליכים לגביית החוב, ובמקרה זה – ראשית מתן אפשרות לתשלום על-פי הסדר תשלומים. אם החוב לא ישולם תוכל חברת החשמל לפעול לגבייתו בהוצאה לפועל. ככל שהליכי ההוצאה לפועל לא יעלו יפה בתוך פרק זמן סביר של עד לשישה חודשים, תדרש חברת החשמל למתן התראה זמן סביר מראש באופן שיאפשר הערכות מהותית, ואז תוכל לפעול לניתוק החשמל. פסק הדין מניח על כף המאזניים את הסמכות החוקית לניתוק חשמל מול זכויות יסוד של האזרח הצרכן, ומטה לראשונה את הכף לטובת מידתיות ובחינה נסיבתית קונקרטית.

אילוסטרציה: ויקיפדיה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture