ועדת הכלכלה דנה בהערכות לסיוע לעסקים נוכח המצב הביטחוני

ועדת הכלכלה בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן (העבודה) התכנסה לדיון מיוחד, במטרה לבחון את ההערכות והסיוע לעסקים הקטנים והבינוניים, לנוכח המצב הביטחוני. לדיון הגיעו עשרות בעלי עסקים מן הדרום שהביאו בפני חברי הוועדה את הקשיים הרבים איתם הם נאלצים להתמודד לאור המצב הביטחוני.

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

יו"ר הוועדה ח"כ אבישי ברוורמן אמר בפתיחת הדיון: "במהלך ימי חירום, הקשיים של העסקים הקטנים מתחדדים. לצערי משרדי הממשלה צברו ניסיון בטיפול בעסקים בזמן חירום. נושא הפיצויים נידון בכל פעם מחדש, ובכל פעם מתווכחים מה מגיע ומה לא. אני מבקש מנציגי הממשלה שלאחר סיום המבצע, יכינו כללים ברורים לפיצויים לעובדים ולבעלי העסקים ובנוסף יקצרו משמעותית את התקופה בה ממתינים העסקים לפיצויים. אני מתכוון לעמוד ביחד עם צוותי ועם צוות ועדת הכלכלה לרשות העסקים הקטנים במטרה לסייע בהתנהלות מול הממשלה"

ח"כ איציק שמולי (העבודה): "גם אם אנחנו הולכים לרגיעה, בעלי עסקים עדיין הולכים למלחמה, המלחמה לסגור את החודש. זו הפעם השלישית או הרביעית אחרי עופרת יצוקה שבה אנחנו חוזרים על הביטוי שהעורף הוא החזית ואם פורטים את זה למציאות, לא צריך להיות גאון כדי להבין שיש חשיבות גדולה לא רק לאיכות המקלטים אלא גם לחוסן הכלכלי. שר הביטחון הכריז די מהר על מצב מלחמה בעורף וזה לא מובן מאליו אבל זה לא פותר את הבעיה התזרימית.

אני חושב שכפי שמספקים לתושבים הגנה ביטחונית צריך לספק להם גם הגנה כלכלית. צריך להכיר בעובדה שאין להם יכולת לספוג חצי מיליארד שקל נזק עקיף בשבוע. ההצעה שלנו היא שלא יקרה שום דבר אם הממשלה תיתן מקדמות ותוכל לקזז את זה מהסכום הסופי שהיא תקבע. זה ייתן חמצן לבעלי העסקים בדרום. אני מקווה שאת אותה נחישות שהממשלה הראתה בתחום הביטחוני היא תראה גם בתחום הכלכלי."

מוטי שפירא, לשכת ארגוני העצמאיים: "הבעיה המרכזית לדעתי היא בעיית אי הודאות; יושבים בעלי עסקים באזורים נרחבים שלא יודעים איפה יחולו הפיצויים ואם יהיה כסף או לא. את שני מקדמי אי הודאות האלה הממשלה חייבת לפזר, בלי להיכנס לעומק הדיונים. יש קבוצה גדולה מאוד של עצמאיים, לא לכולם ניתן פתרון מלא. נצטרך לעבוד על הנושא הזה באופן ספציפי."

יוסי שוורץ, בעלים של קבוצת הפורום (תריסר עסקים, 900 עובדים): "דובר פה רבות בנושא תזרים המזומנים, זו הבעיה העיקרית. יש עסקים רבים על סף סגירה. בנושא זה אני תומך בח"כ שמולי בנושא מקדמות. מעבר לנושא המקדמות, האלגוריתמים לפיהם נותנים בסוף את הפיצוי, עסקים קטנים יותר לא מסוגלים לעמוד בדקדקנות של הנוסחאות האלו, יש צורך בסוללות של רואי חשבון ולכן צריך לפשט את זה.

יש הרבה מאוד סטודנטים בדרום, הם עובדים בכל העסקים האלה. הנוסחה של משרד האוצר מתייחסת לעובדים קבועים, הם לא עובדים קבועים. הם לא יכולים לשלם שכר דירה או ללכת למכולת."

דודי גולדברג, נשיא לשכת רואי חשבון: "90% מהעסקים בישראל הם קטנים ובינוניים, מדינת ישראל הפסידה את החקלאות, היא תאבד גם את התעשייה. צריך לדאוג לעסקים האלה ולא רק לקונצרנים הגדולים. היה צריך להקים אתמול ועדה שתייצר סדר עדיפויות ותחליט על קריטריונים למועד הפיצויים ולזכאות."

ערן יעקב, מרשות המיסים: "מדינת ישראל נותנת מענה לעסקים קטנים ובינוניים, יש המון עזרה דרך האוצר ודרך רשות המסים. לגבי פעילות רשות המסים, עד רגע זה טיפלנו ב650 פניות של עסקים לפיצוי ישיר, אנחנו נותנים מענה מיידי. אנחנו לומדים מניסיון קודם במבצעים קודמים, 80% מהטיפול נעשה מהר מאוד, תוך 20 יום. לצערי, חלק גדול מהתביעות הוגשו רק חודשיים ושלושה אחרי ולכן אני מבקש מהעסקים להגיש את התביעות לפיצוי מהר יותר.

שר האוצר אמר בצורה ברורה שככל שאנחנו נתקרב לסיום התהליך, אנחנו נפעל במתכונת שאנחנו מכירים של פיצוי עקיף. אנחנו נשב עם הגורמים הרלוונטיים כדי לשמוע מה יש להם להגיד. אנחנו בימים אלה יושבים על התהליך כדי לקבוע את אופן הפיצוי, גם כדי ללמוד את הלקחים."

יו"ר הוועדה ח"כ אבישי ברוורמן סיכם את הדיון ואמר: "ועדת הכלכלה דורשת מהממשלה לייצר במיידי פתרונות לקשיים התזרימיים של עסקים קטנים ומפעלי תעשייה, כולל דחייה נוספת של תשלומי מיסים ומקדמות. רשות המסים ואגף התקציבים מתבקשים ליצור מנגנון תשלום פיצויים פשוט ומהיר כדי שהעסקים לא ימתינו חודשים ארוכים לפיצוי, ולא יאלצו להסתייע במעאכרים.

אני מצר על כך ששר הכלכלה ומנכ"ל משרדו שהוזמנו לידיה לא הגיעו לשמוע את מצוקתם של העסקים ולהציע פתרונות. אני והצוות שלי ביחד עם צוות ועדת הכלכלה ננסה להיות כתובת לפתרון בעיות של עסקים קטנים, את מוזמנים לפנות אלי. במייל ואנחנו נפנה את הבעיה למשרדי הממשלה ונטפל בבעיות.

כפי שאמרתי, ממשלת ישראל מתבקשת להכין נוהל קבוע לפיצוי עסקים כדי שבפעם הבאה העסקים לא יעמדו מול חוסר ודאות."

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture