סקר רווחת הפרט בישראל: שיעור העזרה ההדדית בציבור החרדי- הגבוה ביותר

סקר של הלמ"ס: שיעור המרוצים ממצבם הכלכלי נמצא במגמת ירידה מ-2011 • 47% מבני 20 ומעלה דיווחו שהם לא כל מרוצים ממצבם הכלכלי • 40% מהמועסקים שיש להם ילדים עד גיל 18, דיווחו כי הם מתקשים לתפקד במשפחה בשל מחויבות לעבודה • למרות מצבם הכלכלי הקשה, ההשפעות הנפשיות במגזר החרדי, נמוכות משמעותית

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מפרסמת היום את הסקר החברתי לשנת 2013, והנתונים שבו, ובעיקר, ההבדלים בין המגזרים- מפתיעים ומעודדים.

הסקר החברתי הוא סקר שנתי שוטף, המספק מידע על תנאי החיים של האוכלוסייה הבוגרת בישראל ועל רווחתה, ובוחן את עמדות הפרטים לגבי היבטים שונים של חייהם. הסקר נערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחודשים ינואר-דצמבר 2013. במסגרתו רואיינו כ-7,400 איש בני 20 ומעלה מכל רחבי הארץ, המייצגים כ-5 מיליון איש בגילים האלה.

ב-2013 הסקר עסק בהרחבה בנושא רווחת האוכלוסייה בישראל, והוא כלל מידע אודות תפיסות של הציבור ביחס לרווחתו הכלכלית והאישית. בין השאר כלל הסקר שאלות הנוגעות לאופן שבו אנשים מעריכים את חייהם, עזרה ותמיכה הדדית, התמודדות עם בעיות ותחושות של בדידות, לחץ, דיכאון ודאגות.

בתחום הזה בלטה לטובה השפעתן של אגודות העזרה והקהילות התומכות המצויות במגזר החרדי בשיעור ניכר. 27% מהיהודים שאינם חרדים מרגישים לחוצים, בהשוואה ל-16% מהחרדים ול-33% מהערבים. התוצאה המיידית מורגשת: לעומת 8% מהיהודים שאינם חרדים המרגישים מדוכאים לעתים קרובות בהשוואה ל-4% מהחרדים ול-14% מהערבים. למרות שלגבי המצב הכלכלי לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין המגזר החרדי לציבור הכללי, ההשפעות הנפשיות מורגשות במתינות רבה יותר, בין היתר, בשל הביטחון בהשי"ת והידיעה כי ארגוני הסיוע והצדקה נכונים לעזור לכל מבקש.

אירוסי החתן אברהם שמואל צבי רוקח נכד האדמור מבעלזא אור לכב אב תשעד. צילום שוקי לרר (4)96% אינם מדוכאים, 84% אינם לחוצים. צילום: אילוסטרציה

ממצאיו הכלליים של הסקר משליכים גם על הציבור החרדי:
• יותר מרבע (27%) הרגישו לחוצים תמיד או לעתים קרובות בשנה האחרונה (כ-1.4 מיליון איש).
• ל-19% מבני 20 ומעלה יש דאגות אשר מפריעות להם לישון, תמיד או לעתים קרובות.
• 9% הרגישו מדוכאים לעתים קרובות, נשים מעידות על תחושות לחץ, דיכאון ודאגות בשיעורים גבוהים יותר מאשר גברים.
• 9% מרגישים בדידות לעתים קרובות.
• ל-11% אין למי לפנות בזמן משבר או מצוקה. אחוז המדווחים על כך עולה עם הגיל: 8% בקרב בני 39-20, 14% בקרב בני 64-40, ו-16% בקרב בני 65 ומעלה.
• 86% דיווחו שהם מרוצים מאוד או מרוצים מחייהם (כ-4.3 מיליון איש), ו-14% דיווחו שהם לא כל כך מרוצים או בכלל לא מרוצים מחייהם (כ-700 אלף איש).
• 53% מבני 20 ומעלה דיווחו שהם מרוצים ממצבם הכלכלי (כ-2.6 מיליון איש) ו-47% מבני 20 ומעלה דיווחו שהם לא כל כך מרוצים או בכלל לא מרוצים ממצבם הכלכלי (כ-2.4 מיליון איש).
• 40% מהמועסקים שיש להם ילדים עד גיל 18, מדווחים כי הם מתקשים לתפקד במשפחה בשל מחויבות לעבודה (42% מהגברים ו-38% מהנשים).

ממי מקבלים תמיכה במקרה שבו זקוקים לעזרה?

במצבים של הזדקקות לעזרה, לקיומם של מקורות תמיכה יש השפעה ישירה על רווחת הפרט. השאלה "למי תפנה ראשון לקבלת תמיכה", נשאלה בסקר בנוגע ל-4 מצבים: במקרה שזקוקים לעצה בעניינים אישיים או משפחתיים חשובים, במקרה של מחלה, במקרה שמרגישים מדוכאים מעט או זקוקים לדבר עם מישהו ובמקרה שזקוקים לגייס בדחיפות סכום כסף למטרה חשובה.

בדרך כלל פונים למשפחה הקרובה לקבלת תמיכה. פנייה להורים נפוצה אצל צעירים, ובמיוחד במקרה שזקוקים לגייס בדחיפות כסף למטרה חשובה. פנייה לילדים הבוגרים נפוצה יותר בקרב הגילים המבוגרים. 60% מהצעירים בני 39-20 היו פונים תחילה להורים במקרה שהיו זקוקים לגייס בדחיפות סכום של 5,000 ש"ח למטרה חשובה. 39% מבני 65 ומעלה היו, פונים תחילה לילדיהם ו-12% לבן/בת הזוג. כמעט שליש (31%) מבני 65 ומעלה מדווחים כי לא היו פונים לאף אחד, אם היו זקוקים בדחיפות לגייס סכום כסף.

שיעור אלו שלא היו פונים לאף אחד במקרה שהיו זקוקים לגייס בדחיפות סכום כסף למטרה חשובה, גבוה יותר במשקי בית שבהם ההכנסה החודשים הממוצעת לנפש היא עד 2,000 ש"ח (20%) מאשר בקרב אלו השייכים למשקי בית עם הכנסה חודשית לנפש של 4,000 ש"ח (14%).

תמיכה בעת מחלה: במקרה שהיו חולים, 46% מבני 39-20 היו פונים לבן/לבת הזוג לקבלת עזרה ו-42% – להורים. 48% מבני 65 ומעלה היו פונים לבן/לבת הזוג במקרה שהם חולים, 35% – לילדיהם, 4% – לבן משפחה אחר, 4% – לאיש מקצוע, ו-4% דיווחו שלא היו פונים לאף אחד במקרה של מחלה.

במקרה שמרגישים מדוכאים מעט או שזקוקים לדבר עם מישהו, 47% מבני 39-20 היו פונים תחילה לבן/לבת הזוג לקבלת עזרה, 21% – לחברים ו-20% – להורים. 40% מבני 65 ומעלה היו פונים לבן/לבת הזוג, 28% – לילדיהם, 11% – לחברים, 7% – לבן משפחה אחר, 2% – לאיש מקצוע ו-10% דיווחו שלא היו פונים לאף אחד במקרה שהיו מרגישים מדוכאים או זקוקים לדבר עם מישהו.

כשזקוקים לעצה בעניינים אישיים, 46% מבני 39-20 יפנו תחילה לבן/לבת הזוג, 32% – להורים, 10% – לחברים, 7% – לבן משפחה אחר ו-3% לא היו פונים לאף אחד. 45% מבני 65 ומעלה, היו פונים לבן/לבת הזוג, 35% – לילדים, 6% – לבן משפחה אחר, 5% – לחבר או לחברה ו-5% לא היו פונים לאף אחד.

10% מבני 20 ומעלה מדווחים כי אין להם חברים שאתם הם נפגשים או מדברים בטלפון; ל-5% מבני 39-20, ל-10% מבני 64-40 ול-20% מבני 65 ומעלה אין חברים שאתם הם יכולים להיפגש או לדבר בטלפון.

27% מבני 20 ומעלה מרוצים מאוד מהקשר שלהם עם שכניהם, 55% מרוצים, 11% לא כל כך מרוצים, ו-5% בכלל לא מרוצים מהקשר עם השכנים (ל-2% נוספים אין שכנים או שלא הביעו דעה).

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture