נלחמים במחלה – קרבות אחדים הוכרעו, האם ננצח במערכה?

לסוגיה זו נדרשה פרופ' תמר פרץ מ"מ מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה בועידת ישראל לרפואה השמינית שהתקיימה אמש בבניני האומה בירושלים • "בשיעורי התמותה כתוצאה מהמחלה מיקומה של ישראל מעודד והיא נמצאת ממש לקראת סוף הרשימה" הדגישה מנכ"לית הדסה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בהרצאתה המרתקת של פרופ' תמר פרץ, מנכ"לית המרכז הרפואי הדסה אשר התקיימה אמש בועידת ישראל לרפואה בבנייני האומה, הציגה פרופ' פרץ את ההבדלים בין היארעות מחלת הסרטן בישראל לבין שיעורי התמותה מהמחלה.

"מבחינת התחלואה במחלת הסרטן על סוגיה, ישראל נמצאת במקום גבוה בעולם, אולם בשנים האחרונות ניכרת ירידה מסוימת בתחלואה. עם זאת, הרי בשיעורי התמותה כתוצאה מהמחלה מיקומה של ישראל מעודד והיא נמצאת ממש לקראת סוף הרשימה", הדגישה מנכ"לית הדסה.

לאור הנתונים שהוצגו הבהירה פרופ' פרץ כי כיום ניכר תהליך ריפוי בשיעורים הולכים ועולים עם השנים. האמצעים לריפוי הולכים ומתקדמים, חלקם מבוססים וחלקם תחת מחקרים וטיפולים ניסיוניים.

בסוגיית סוגי מחלת הסרטן השכיחים בישראל, הציגה פרופ' פרץ את סרטן הערמונית כשכיח ביותר בקרב גברים יהודיים ואחריו סרטן המעי הגס, ואילו בקרב אוכלוסייה לא יהודית דווקא סרטן הריאה.
לעומת הגברים, סרטן השד הינו השכיח ביותר בקרב נשים מכל חתכי האוכלוסייה, כאשר גם שיעורי הריפוי מסוג זה של סרטן הינם גבוהים ושווים בין חתכי האוכלוסייה.

"שינויים לטובה בשכיחות התחלואה בסרטן הם פועל יוצא של מאמצים בכמה מישורים", הדגישה פרופ' פרץ. "ראשית אבחון מוקדם, אשר הן הגברת המודעות והן הטכנולוגיה מסייעות בתהליך שעוברת האוכלוסייה בעשור האחרון, שנית שינויים אמיתיים המתבצעים באורח החיים ודוגמא מובהקת לכך היא הפסקת עישון – שמורידה באחוזים רבים את הסיכויים לתחלואה בסרטן ככל שהפסקת העישון נעשית בגיל צעיר יותר, הטפולים האונקולוגיים המתקדמים. לגבי התועלת של חיסונים כנגד סרטן, וביניהם החיסון כנגד סרטן צוואר הרחם עדיין אין נתונים המראים בברור ירידה בתחלואה מסרטן אך קרוב לוודאי נראה השפעה זו בטווח ארוך יותר.

בניסיון להציג תשובה לשאלה, ״האם ננצח במערכה״, הציגה פרופ׳ פרץ מקרה בוחן ובו אישה כבת 60 אשר מטופלת בהדסה, ואובחנה כחולה בסרטן ריאה עם גרורות לעצמות לפני 12 שנה. ״בזכות שילוב שמתאפשר כיום, בין טיפול ביולוגי, כימותרפיה וקרינה וטיפול חיסוני, ברפואה מותאמת אישית לחולה, הצלחנו להאריך את חייה של האישה ב-12 שנים מרגע גילוי המחלה והיא חיה את חייה כיום באופן נוח, מה שלא היה מתאפשר לפני עשור ובוודאי שלא בסוג זה של סרטן״, הדגישה פרופ׳ פרץ, וציינה כי הודות לשילוב מורכב של דרכי טיפול שופרה בהחלט איכות חייה של החולה.

״עלינו לזכור כי החולה הוא המרכז״, סיכמה פרופ׳ פרץ, ״ואנו מחויבים לפעול עבורו באינטגרציה הן מבחינת הגורמים המטפלים מדיסיפלינות שונות ברפואה והן מבחינת דרכי הטיפול השונות בו״.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture