משרד הבינוי והשיכון: רוכשי הדירות של צ. לנדאו מוגנים

המשרד מאשר כי מבדיקה ראשונית של ממונה חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, עולה כי רוכשי הדירות מחברת צ. לנדאו נהנים מההגנה שמעניק חוק המכר וכספם מוגן בערבויות הנדרשות • השופט: "הבקשה אושרה עקב החשש לרכוש החברה, הצורך הדחוף בשמירת נכסיה, הבטחת זכויותיה, המשך ניהולה כ'עסק חי', ועל מנת לאפשר גיבוש הסדר הבראה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בית המשפט אישר היום (ד') את בקשת חברת הבנייה צ. לנדאו להקפאת הליכים. השופט איתן אורנשטיין כתב בהחלטה: "לאחר שעיינתי בבקשה ובנספחיה, ולאור נימוקיה – ובהם החשש לרכוש החברה, הצורך הדחוף בשמירת נכסיה, הבטחת זכויותיה, המשך ניהולה כ'עסק חי', ועל מנת לאפשר גיבוש הסדר הבראה, ומכוח סמכותי לפי סעיף 350ב לחוק החברות התשנ"ט-1999, ניתן בזאת צו הקפאת הליכים עד ל-26 באוגוסט, שאז יתקיים דיון במעמד הצדדים. בתקופה זו אין להמשיך או לפתוח בכל הליך משפטי נגד החברה, לרבות הליכי הוצאה לפועל, ללא אישור בית המשפט".

המוני לקוחות אשר שמו מיטב כספם על נכסי החברה נלחצו אמש כאשר נודע כי חברת צ. לנדאו הגישה בקשה להקפאת הליכים, עתה מודיע משרד השיכון כי לא יתרחש אירוע בדומה לקריסת חפציבה.

היום אחה"צ אישר הרגולטור, משרד הבינוי והשיכון, כי מבדיקה ראשונית עולה כי אכן רוכשי הדירות של צ. לנדאו מוגנים.

בעקבות בקשתה של חברת צ. לנדאו קבלנות והנדסה להקפאת הליכים בבית המשפט המחוזי בתל אביב (שהתקבלה היום), עולה מבדיקה ראשונית של משה רובינשטיין, ממונה חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון, כי רוכשי הדירות מחברת צ. לנדאו נהנים מההגנה שמעניק חוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות), התשל"ה-1974 וכספם מוגן בערבויות הנדרשות.

חברת הבנייה צ. לנדאו, חברה משפחתית שפועלת מאז 1979, הגישה הבוקר רשמית בקשה להקפאת הליכים לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בעקבות חוב של כ-82 מיליון שקל לספקים ועוד חובות לנושים מובטחים בהיקף 256 מיליון שקל.

החברה ביקשה למנות את עו"ד חגי אולמן, ראש מחלקת חדלות פירעון במשרד יהודה רוה ושות', לנאמן להקפאת ההליכים בחברה. נציין כי עו"ד אולמן משמש גם כנאמן להסדר באי.די.בי.

במסגרת הבקשה להקפאת ההליכים פירטה החברה את המצב אליו נקלעה וביקשה מבית המשפט בשלב הראשון להורות על הקפאת הליכים למשך 90 יום.

"החברה מזה עשרות שנים מקימה ויוזמת פרויקטים רבים מאוד למגורים בישראל", נכתב בבקשה שהוגשה לבית המשפט. "לא יכולה להיות מחלוקת כי אי-מתן צו הקפאת ההליכים כמבוקש יהווה סוף פסוק לחברה, ובתוך כך יגרם נזק כבד מאוד לחברה, לעובדיה, לרוכשי הדירות ולכלל נושיה על סוגיהם השונים. לעומת זאת, מתן צו הקפאת הליכים ישרת את אינטרס הכלל, ואין בו כדי לגרום נזק כלל".

במסגרת הבקשה הציגה החברה תוכנית פעולה שתאפשר לחברה, בזמן הקפאת ההליכים המבוקשת, לפעול לגיבוש הסדר נושים תוך כדי המשך הפעלת החברה על-ידי הנאמן בתקופה זו.

מהחברה נמסר כי הבקשה להקפאת ההליכים הוגשה על-ידי החברה כדי "לארגן את עצמה מחדש, לסיים פרויקטים שבביצוע וביזמות, למסור דירות לדיירים בפרויקטים אלה ולהיערך על מנת לתת כלים לנאמן שימונה להחזיר את חובות החברה ולמזער נזקים ללקוחות, ספקי וקבלני המשנה של החברה".

"החברה השקיעה ממון רב בפרויקטים שנועדו להשיא ערך לחברה, ואולם צירוף של אירועים שנכפו עליה ושאינם תלויים בה הובילו אותה למצב שבו החליטה, לאחר מחשבה רבה, לבקש את ההקפאה, וכל זאת על מנת למזער נזקים", כך לדברי דודי לנדאו, מבעלי החברה. "התייקרות תשומות הבנייה והשפעת המשבר בתחום הנדל"ן, משבר האשראי בשוק ההון והאירועים הבטחוניים בחודשיים האחרונים תרמו גם הם והביאו אותה לנסיבות הללו".

חברת צ. לנדאו היא חברה ותיקה בענף הנדל"ן למגורים עם ותק של למעלה מ-30 שנה. בין הפרויקטים שבנתה החברה ניתן למצוא את שכונת "מרום שיר" בבני-ברק, ביצוע פרויקט "חלומות כרכור" בפרדס-חנה-כרכור בעבור חברת שיכון ובינוי נדל"ן, ביצוע פרויקט "דירה במושב" עבור חברת חנן מור בתלמי-מנשה ועוד פרויקטים במודיעין עילית, אלעד, חדרה, קריית אונו, נתניה, בית-שמש ועוד.

מהו חוק המכר?

בשנות השבעים נחקק חוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות), התשל"ה-1974. החוק נחקק על רקע העובדה ש-70% מהדירות נמצאות בבעלות המתגוררים בהן. לעתים נאלצים רוכשי הדירות מקבלנים לשלם בעבור דירה שטרם נבנתה.

לפני החקיקה לא רכש הדייר שום זכות חפצית בדירה עד שזו נרשמה על שמו בלשכת רישום המקרקעין. אם הקבלן פשט את הרגל לפני רישום הדירה, לא הייתה לדייר זכות עדיפה על זכויות הנושים האחרים: ספקים, עובדים, מס הכנסה ובנקים. גם עם קבלת החזקה בדירה, לאחר שכבר שילם הרוכש את מלוא הסכום בעבור הדירה, ובטרם נרשם הבניין כבית משותף, עדיין עמד הדייר בסכנת פינוי מדירתו אם יפשוט הקבלן את הרגל.

החוק בנוסחו הראשון קבע את שיעור התשלום המרבי שמותר לקבלן לדרוש לפני מסירת הדירה כל עוד לא ביטח באחת מחמש דרכים את כספו של הרוכש. מטרת החוק היתה להבטיח את כספי הרוכש, כך שאם הפרויקט נכשל יקבל הקונה חזרה את השקעתו. אך החוק אינו מנסה להבטיח את הסיכוי לקבלת הדירה.

המחוקק קבע חמש דרכי פעולה עיקריות: חובת יידוע הרוכש בדבר זכויותיו. הגברת ההגנה על כספי רוכשי הדירות. החמרת הסנקציות שיוטלו על קבלנים – כולל סנקציות פליליות. החמרת הסנקציות שיוטלו על בנקים המממנים פרויקטים למגורים – כולל סנקציות פליליות. מינוי ממונה ממשלתי אשר יפקח על הוראות חוק זה.

פרשת חברת חפציבה בשנת 2007

עד קריסתה הייתה "חפציבה" אחראית ל-10% מן הבנייה החדשה בישראל. עם קריסתה התברר כי רוכשי הדירות שילמו לחברה סכום של 440 מיליון ₪ בלי שקיבלו בטוחות. כתוצאה מכך אלפי רוכשי דירות נותרו ללא הדירות וללא כספם.

רבים עוד זוכרים את 'ליל השימורים' בו פשטו מאות רוכשי הדירות החרדים על דירותיהם בבית שמש בכדי להבטיח את זכויותיהם בקדימות לבנקים וליתר הנושים. כחלק מהפקת הלקחים מן הפרשה הכאובה, הורחב החוק מחדש.

לצורך כך ב-6 באוקטובר 2008 נכנס לתוקפו תיקון מספר 4 לחוק המכר (דירות)(הבטחת השקעות של רוכשי דירות)(דיווח לממונה), התשס"ט-2008. ב-19 בנובמבר 2008 פורסמו תקנות המכר (דירות)(הבטחת השקעות של רוכשי דירות)(דיווח לממונה), התשס"ט-2008.

חובת יידוע רוכש הדירה בדבר זכויותיו

בעבר, הקונה לא היה מודע לזכויותיו על פי החוק, ולכן חל תיקון לסעיף 2א1 (א) הקובע: "לא ימכור מוכר דירה לקונה, אלא אם כן הודיע לקונה בכתב, במועד חתימת חוזה המכר, על זכותו על פי חוק זה להבטחת הכספים".

עפ"י החוק החדש גובשו מחדש הדרכים להבטחת כספו של רוכש הדירה ("בטוחות"):
התיקון לחוק קבע כי לקבלן אסור לקבל מרוכש הדירה סכום העולה על 7% ממחיר הדירה אלא אם כן הבטיח הקבלן את כספי הרוכש באחת מחמש דרכים: ערבות בנקאית: התיקון לחוק קבע כי מימוש הערבות יכול להתבצע גם ללא פעולה משפטית: "מחמת נסיבות שבהן נוצרה מניעה מוחלטת למסור את החזקה בדירה". ביטוח הכספים בחברת ביטוח, או בקרן לביטוח הדדי שאישר לעניין זה המפקח על הביטוח. שיעבוד הדירה או חלק יחסי מהקרקע במשכנתה ראשונה. רישום הערת אזהרה. העברת הבעלות או זכות אחרת בדירה או בחלק היחסי מן המקרקע שעליה היא נבנית.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture