הלכה לעולמה עדת הראייה האחרונה של חג הגאולה י"ב בתמוז תרפ"ז

הלכה לעולמה בגיל 93, מרת רייזל ע"ה בתו של השוחט ר' ירחמיאל קוגל ע"ה מקוסטרמא, שהיתה העדה האחרונה לחג הגאולה, י"ב-י"ג בתמוז תרפ"ז • לפני כשבע שנים, עת חגגו בקסטרמה שבעים שנה לחג הגאולה, העידה: "אני זוכרת איך אנשים עמדו מעל הגגות ומסביב לגדרות. הבית שלנו אירח את הרבי ואת כל מלוויו. זה היה בית גדול, ולרבי הוקצה חדר מיוחד בבית" • הלווייתה תתקיים בעיר באר שבע

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

היום, יום ראשון, הלכה לעולמה בגיל 93, מרת רייזל ע"ה בתו של השוחט ר' ירחמיאל קוגל ע"ה מקוסטרמא, שהיתה העדה האחרונה לחג הגאולה, י"ב-י"ג בתמוז תרפ"ז. הלווייתה תתקיים בעיר באר שבע, בה התגוררה בשנים האחרונות לאחר שעלתה מרוסיה לאה"ק.

כידוע, נאסר הרבי הריי"צ בידי השלטון הקומוניסטי 'בעוון' פעילותו להצלת יהדות רוסיה ותחילה נגזר עליו דין מוות. בג' בתמוז, הוא שוחרר מבית האסורים לאחר שתדלנות ענפה ועצרות תפילה ברחבי העולם ועונשו הומר לגלות. כעשרה ימים, מה' בתמוז ועד י"ד בו, שהה הרבי בדירתם של הורי המנוחה בעיר קסטרמה יחד עם חתנו הרש"ג, בתו הרבנית חיה מושקא והחסיד הנודע הרה"ח ר' אליהו חיים אלטהויז ע"ה, ואז שוחרר לחירות בי"ד בתמוז.

המנוחה היתה בעת שחרורו של הרבי בת 12 ופרטי המאורע היו זכורים לה היטב. הבית ההיסטורי, שהיה ממוקם ברחוב ניקיטסקאיה 3 בקסטרמה, נהרס לפני ארבעים שנה.

בית כנסת חב''ד בקסטרמה למעלה מ105 שנהבית כנסת חבד בקסטרמה, זה למעלה מ-105 שנה.

לפני כשבע שנים, עת חגגו בקסטרמה שבעים שנה לחג הגאולה בהשתתפות רבה הראשי של רוסיה הגר"ב לאזאר, סיפרה מרת רייזל ע"ה עדת הראייה האחרונה למאורע היסטורי זה: "אני זוכרת, שכאשר הגיע הרבי הריי"צ לקסטרמה, היתה התרגשות והמולה גדולה בעיר. גם הגויים יצאו לראות את 'איש האלוקים'. אני זוכרת איך אנשים עמדו מעל הגגות ומסביב לגדרות. הבית שלנו אירח את הרבי ואת כל מלוויו. זה היה בית גדול, ולרבי הוקצה חדר מיוחד בבית. היו יהודים שביקשו לראות את הרבי ואחד מהם שהשתוקק לכך בכל מאודו, הצליח אף להתקבל ליחידות. לאחר שחרורו, הוקצה לרבי קרון מיוחד ברכבת עמה שב בדרכו מקסטרמה ולאחר מכן עלה בידו לעזוב את רוסיה בה ביקשו את מותו".

המנוחה סיפרה גם, כי מאוחר יותר נחקר אביה במרתפי המשטרה החשאית של השלטון הסובייטי, ונושא האירוח שהעניק לרבי ומשלחתו לא מצא חן בעיני חוקריו. החקירה מופיעה בתיק החקירה של האב שהשתמר במשרדי השלטונות והללו הענישוהו בעשר שנות גלות בסיביר עם עבודת פרך.

על אביה סיפרה המנוחה, כי הוא היה מחסידי חב"ד ושימש בקודש כשוחט ומוהל מבוקש בעיר ומחוצה לה, ופעמים רבות הוזמן לשמש כמוהל בערים הגדולות לנינגרד ומוסקבה. לאחר שהשלטונות הצרו את צעדיהם של יהודי המדינה וסגרו את בית הכנסת בעיר, קיים אביה את סדרי התפילות במניין בביתם, בהעדר ספרי תורה אותם החרימו השלטונות ולמרות הסכנה הגדולה שבדבר.

הבית של השוחט בקסטרמה ר' ירחמיאל קוגן ע''ההבית של השוחט בקסטרמה, ר' ירחמיאל קוגן ע"ה.

זכתה המנוחה, והותירה אחריה דור ישרים וצאצאיה התחנכו במוסדות החינוך 'אור אבנר' בעיר קסטרמה, הפועלים בראשות השליח ורב העיר הרב ניסן רופו. בערוב ימיה, עלתה המנוחה לארץ הקודש ואף נכדיה עלו עמה והמשיכו בלימודם בכפר החינוך "אור אבנר – כפר סיטרין".

בכך נסתם הגולל על פרק חיים היסטורי, בו ביקשו שלטונות רוסיה להשתיק את קולו של יעקב ולהגות מן המסילה את מצביאה הרוחני של יהדות רוסיה, אך לא יכלו לו והגחלת הלוחשת במדינה המשיכה לבעור בשבעים שנות הקומוניזם, עד שחזרה לפעום במלוא עוזה עם ניפוץ החומות והעטרה שבה למקומה.

בתמונה הראשית: הגר"ב לאזאר וחסידים מאזינים לעדותה של המנוחה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture