"הרפורמה בחברת החשמל תקועה כי לפיד מעדיף את חוק מע"מ אפס"

כך יו"ר הוועדה לביקורת המדינה אמנון כהן • אורי יוגב: הפער בין הצעת האוצר לדרישות העובדים כ-3 מיליארד ₪, המו"מ עם העובדים נכשל – ונלך לצעדים ללא הסכמתם • יו"ר דירקטוריון החברה, יפתח רון-טל: "השנה הקרובה תהיה קריטית למשק החשמל בשנים הקרובות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת שבה ודנה היום (ראשון), ברפורמה המתעכבת בחברת החשמל. יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן האשים את שר האוצר יאיר לפיד, כי כדי לזכות בתמיכת הממשלה בחוק מע"מ אפס, הוא מעכב את ביצוע הרפורמה במשק החשמל, שעלותו כשלושה מיליארד ₪ נוספים על הצעת האוצר.

כהן התריע כי למרות שחוק משק החשמל נחקק כבר לפני כ-18 שנה, לא בוצעו עדיין הרפורמות שנקבעו בו. "11 רפורמות הוצעו, ו 11 פעם נדחו. אם הממשלה והמדינה לא יודעים למשול ולא לבצע וליישם חוקים – אולי על חברי הכנסת לקחת את המושכות ולהוביל מהלך אחר. אין מנוס מבדיקה עמוקה של מבקר המדינה את העיכוב הבלתי-נתפש הזה. צריך לבחון את הרגולטורים במשק, שיקבעו נהלים ברורים ואחידים לפיהם תתנהל החברה".

קרא עוד:

[postim]

כהן ביקש מיו"ר הוועדה לרפורמה במשק החשמל, אורי יוגב, שלא לנקוט בצעדים חד-צדדיים, עד שימוצה ניסיון נוסף להגיע להסכמה עם העובדים, אך במקביל דרש מיו"ר ועד עובדי החברה, לדון עם ההנהלה ועם הממונה השכר במגזר הציבורי קובי אמסלם, כדי להסדיר את חריגות-השכר הגבוהות בחברה ואת תכניות ההתייעלות. בסיום הדיון הנחה יו"ר הוועדה את מבקר המדינה, לכתוב דו"ח מיוחד על השתלשלות הרפורמות השונות במשך השנים במשק החשמל, ועל ריבוי הרגולציה במשק זה מול חוסר בגוף מתכלל. זאת, על מנת לבחון אם יהיה צורך בעתיד בהקמת ועדת חקירה ממלכתית בנושא. כהן אף פנה לרשות לניירות ערך ולאגף שוק ההון באוצר, לזרז את ההחלטה לגבי שוק עמוק, ואת ההיוון החשבונאי של קרנות הפנסיה של עובדי החברה.

אמסלם הוסיף בדיון כי חריגות השכר תלויות ועומדות לדיון בבית הדין לעבודה, אך הן אינן קשורות לממצאי דו"ח מבקר המדינה. "ביה"ד לעבודה דחה את מרבית טענות העובדים, ואנו בשלב בו העובדים היו אמורים להשלים את טענותיהם, ואילו ההנהלה מסרה את גרסתה. ביה"ד לעבודה קיבל את עמדתי כי אין לכרוך את חריגות השכר בביצוע הרפורמה".

אורי יוגב הוסיף בדיון כי בוועדה שבראשותו פעלו שני מסלולים: רפורמה – והסכמות עם העובדים. "נראה לי כי לא ניתן להגיע להסכמה כוללת. השגנו הסכמת משרדי האנרגיה והאוצר לרפורמה – אך העובדים לא הסכימו על סכומי השכר שיוענקו להם. הפער בינינו הוא בין 2 ל 3 מיליארד ₪ והטבות נוספות. נלך מעתה לצעדים ללא הסכמת העובדים, כדי לשמור שחברת החשמל לא תשוב למשבר כבעבר". אורית פרקש-הכהן, יו"ר רשות החשמל, התייחסה להוזלת מחיר החשמל ואמרה כי "עד סוף השנה נסיים את החישובים ונודיע מה יהיה אחוז הורדת תעריף החשמל, אך בנוסף לגז ממאגר תמר – ישנן עליות מקבילות בהוצאות בגלל אנרגיות ירוקות, ירידה בביקוש, כניסת יצרניים פרטיים ועוד, שיגרמו מיתון בהורדת התעריף".

יו"ר דירקטוריון החברה, יפתח רון-טל, שב והזהיר כי "השנה הקרובה תהיה קריטית למשק החשמל בשנים הקרובות. אמנם לא היו בעיות באספקת החשמל בקיץ האחרון, אך עדיין איננו מאחורי המשבר. אני קורא להשלמתה של הרפורמה אך להערכתי ההתייעלות תהיה קשה מאוד, ובמסגרתה נטפל גם בחריגות-השכר. אנו נקיים תכנית התייעלות כי אין לנו ברירה אחרת, ובמשרד האנרגיה רואים את החשיבות בצורך ברפורמה, למרות שהיא יכולה לפגוע במשק החשמל".

יו"ר ועד העובדים, דוד צרפתי, הגיב ואמר כי "חלק מהחריגות כאן הן משנת 1975, לפני כניסתי לחברה ב 1981. זו היסטוריה של אי-מתן אישורים נדרשים. לא אתן שעובדי חברת חשמל יגיעו למצב של עובדי "ביקור חולים", ולא אוותר על הפנסיה של עובדי. הרפורמה כבר מתחוללת, והראייה היא שהיום כבר יש 20% יצרנים פרטיים. מי שבנה להם את התשתיות הם אנחנו. מתוך הכרה שרצינו תחרות". הוא הוסיף כי "ועד העובדים לא יערער על רצון המדינה לעשות רפורמה. אנחנו מוכנים ללכת להסכמות יחד עם המדינה. אנחנו רוצים את טובת המדינה, טובת משק החשמל, החברה והעובדים. המו"מ כבר סוכם, הסכמנו להתפשר וללכת לקראת ועדת יוגב, כולל סיכומים לגבי חריגות שכר – ואז שר האוצר החליט לצאת בכותרת בעיתון שהוא נסוג מהרפורמה וההסכמות. לא לחינם בית הדין החליט שמי שהפר את ההסכמות זו המדינה, ולכן התיר לנו לשבות". צרפתי ציין כי "לגבי האיומים של מר אורי יוגב – אני מודיע שמצבה של חברת החשמל הוא רע. היא תתמוטט בניגוד למה שאמר יפתח רון טל. צעדים חד-צדדים ימוטטו אותה – והמדינה תשלם על כך אחר כך. המדינה תצטרך לעשות תספורת ל 70 מיליארד ₪".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture