"בישראל אין תכנית רשמית לפיתוח מדדי בריאות וסביבה"

זוהי המסקנה העגומה העולה מדו"ח משותף על בריאות וסביבה בישראל 2014 שהופק ע"י משרד הבריאות והקרן לבריאות וסביבה • מטרת הדו"ח לרכז מידע שהצטבר בחמש השנים האחרונות ולהציג תמונת מצב עדכנית של סוגיות סביבתיות- בריאותיות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בין בריאות הסביבה לבריאות האדם ישנם יחסי גומלין הדוקים. על פי הערכת ארגון בריאות העולמי אפשר לייחס כ 24% מנטל התחלואה הכולל לגורמים סביבתיים הניתנים לשינוי.

משרד הבריאות, בשיתוף הקרן לבריאות וסביבה, מפרסם דו"ח מצב על בריאות והסביבה בישראל. הדו"ח החדש בודק מגמות בריאותיות המושפעות מהסביבה – כולל סרטן, סכרת ופוריות – ובוחן את הגורמים הסביבתיים המשפיעים על הבריאות – איכות אוויר, מי שתייה, חומרי הדברה, חומרים כימיים במזון ומוצרי צריכה, קרינה בלתי מייננת ושינוי אקלים.

הדו"ח מהווה סיכום מקיף ראשון מסוגו של מגוון רחב של תחומים שמתקיימים בהם יחסי גומלין בין הסביבה לבין בריאות האדם בישראל. מטרת הדו"ח לרכז מידע שהצטבר בחמש השנים האחרונות (2010-2014), ולהציג תמונת מצב עדכנית של סוגיות סביבתיות- בריאותיות המעסיקות את מקבלי ההחלטות בישראל בעת הזאת.

הסקירה המופיעה בדו"ח כוללת 12 פרקים. בכל פרק דיון על היבט סביבתי מסוים והשלכותיו על בריאות האדם, הרגולציה והמדיניות העדכנית בישראל הנוגעת לו, נתונים בריאותיים שנאספו בישראל בשנים האחרונות בנושא, מחקרים מדעיים עדכניים הנערכים בארץ וסעיף העוסק בהתקדמות ובאתגרים העומדים לפנינו בהיבט סביבתי זה.

זיהום אוויר צילום מטביי פלדמן

הדו"ח מציג התקדמות אתגרים ביחס לסוגיות הקשורות לבריאות הסביבה, ביניהם:

איכות אוויר הפנים: האדם הממוצע מבלה עד 90% מזמנו בתוך מבנים. לכן חשוב לאסוף נתונים על איכות אוויר הפנים בישראל, ובעיקר מבני ציבור כגון בתי ספר. משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה ומשרד החינוך מתכננים סקר חלוצי על איכות אוויר הפנים בבתי ספר בישראל.

עשן טבק סביבתי: בישראל קיימת חקיקה האוסרת על עישון במקומות ציבוריים. משרד הבריאות גיבש חקיקה שמטרתה להרחיב את האיסור לסיגריות אלקטרוניות, ולמקומות ציבוריים כגון פארקים. עם זאת, קיימים נתונים המעידים על חשיפה נרחבת של האוכלוסייה הלא מעשנת לעשן טבק סביבתי. נתונים של משרד הבריאות מ 2013 מראים כי 25% מהתינוקות היהודים ו 52% מהתינוקות הערבים חשופים לעשן טבק סביבתי.

גורמים כימיים במי שתייה: תקני מי שתייה בישראל מתאימים לאלו במדינות מפותחות בעולם כגון ארצית הברית ומדינות אירופה. עם זאת ישראל מתמודדת עם אתגרים מיוחדים: לנוכח התלות ההולכת וגדלה במים מותפלים בישראל, דרוש מחקר נוסף לשם ניטור השפעת ההתפלה על צריכת הסידן והמגנזיום ועל בריאות הציבור בכלל.

כימיקלים במוצרי צריכה: קיימת רשימה ארוכה של תקנים ישראליים המגדירים דרישות בכל הקשור לרמות מותרות של מזהמים כימיים במוצרים שונים, כגון צעצועים, רהיטים, ופלסטיק במגע עם מזון. עם זאת, אין חובה בישראל לסמן מוצרים העומדים בתקן ישראלי וחסר לצרכנים מידע על בטיחות של מוצרים.

אסבסט: מתחילת 2011 נוקו כ 159 אתרים ציבוריים ופרטיים וסולקו יותר מ 55,000 מ"ק של פסולת אסבסט. עם זאת, בישראל יש נתונים מעטים על תוצאי בריאות הקשורים לחשיפה סביבתית (לא תעסוקתית) לאסבסט.

מדדים ומגמות בבריאות וסביבה: השוואה של נתוני בריאות וסביבה הנאספים בישראל לתכניות אחרות בעולם מלמדת בבירור כי פיתוח מדדי בריאות וסביבה הוא בר ביצוע . בישראל אין תכנית רשמית לפיתוח מדדי בריאות וסביבה אך לצורך הצלחת התכנית חיוני כי הנתונים הנאספים על גורמים סביבתיים ועל ההשפעות הבריאותיות הנובעות מהם יהיו נגישים לחוקרים, למקבלי ההחלטות וגם לציבור הרחב באופן רציף ועדכני.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture