ועדת הכלכלה קוראת לבטל את תכנית מע"מ אפס

יו"ר הועדה, ח"כ אבישי ברוורמן: "תוכנית מע"מ אפס תעלה למדינה יותר מ-20 מיליארד שקל ב-7 שנים, בזמן ש-35% מילדי ישראל עניים" • שר השיכון, אורי אריאל: ב-2015 נרכוש 1,000 דירות חדשות לדיור הציבורי – נצמצמם את השימוש בדירות למגורים כמשרדים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, קיבלה היום דיווח משר הבינוי והשיכון, ח"כ אורי אריאל, על מדיניות משרדו, תכניות העבודה וניצול התקציב ב-2013.

היו"ר ברוורמן פתח את הדיון ואמר כי "מעבר להצלחה הפנומנלית של בנייה ביהודה ושומרון, אני לא רואה שלממשלת ישראל יש פתרון לבעיית הדיור. תוכנית מע"מ אפס תעלה למדינה יותר מ-20 מיליארד שקל ב-7 שנים, בזמן ש-35% מילדי ישראל עניים ואין כסף להשקיע בתעשייה". הוא הוסיף כי ח"כ אריאל הוא השר האפקטיבי בממשלה, וביקש לדעת כיצד אפשר ליישם את המודל של יהודה ושומרון בשאר מדינת ישראל. "במקום להגדיל היצע ולשחרר קרקעות קורים רק דברים נקודתיים", אמר היו"ר ברוורמן.

הוא אף ביקש התייחסות השר לנושא הדיור הציבורי ופתרונות דיור לכמעט 2 מיליון אזרחים החיים מתחת לקו העוני, ושאל האם יש כוונה לשנות את הקריטריונים ולהרחיב את מאגר הדיור הציבורי ולהגדיל את הסיוע בשכר דירה לזכאים שממתינים לדירה.

קרא עוד:

[postim]

השר אריאל אמר כי הבעיה המרכזית היא נושא ההיצע. "בעשור האחרון פיגורים שנתיים של 10,000 יח"ד בשנה. אחרי 10 שנים הקש שבר את גב הגמל והשוק קרס והוא בעליה מתמדת". לדבריו, שנת 2013 הייתה מבוזבזת, וב-2014 תהייה עליה של 10% בשיווקים, ב-2015 עלייה נוספת של 15% ובשנת 2016 יבוא השינוי עם שיווק עשרות אלפי יחידות דיור בשדה דב, בתל השומר ובהרצליה.

שר השיכון: ב-2015 המחירים יתחילו לרדת וב-2016 יבוא השינוי

ח"כ איציק שמולי העיר כי בעבר השר כבר הבטיח שהמחירים ירדו כבר ב-2014, ועכשיו הוא אומר שהם רק יבלמו והירידה נדחתה. השר אריאל השיב ואמר כי יש גורמים אחרים והם היעדר אופציות השקעה. "מי שמחזיק היום חיסכון של 300-400 אלף שקלים אין לו איפה להשקיע, אז הוא הולך לקנות דירה. מאחר שאנחנו לא רוצים לחכות ל-2016 באות שתי תכניות – מע"מ אפס ומחיר מטרה שיעזרו להוריד מחירים בתקופת הביניים", אמר השר אריאל. הוא הוסיף כי הביא לשרת המשפטים חוק יסוד בנושא הדיור: "לאחר 15 שנה בהם לא נחקק חוק יסוד במדינה, נעשה מאמץ שעוד במושב החורף יהיה חוק יסוד לדיור בישראל".

באשר לדיור הציבורי אמר השר אריאל כי חוק הדיור הציבורי הופעל וכי בשנת 2015 יירכשו כ-1,000 דירות חדשות. לדבריו, כיום יש כ-2,400 ממתינים ומספרם יצטמצם בכמעט חצי. הוא הוסיף כי המשרד רוצה לצמצם את התופעה של שימוש בדירות למגורים כמשרדים, ואמר כי יעודד גם בנייה במגזר הכפרי שיכולה להביא אלפי יחידות דיור נוספות ב-2015.

ח"כ יצחק וקנין אמר כי מספר השיווקים לא מעידים על כלום, שיווקים הם רק על הנייר. הוא קרא לשר אריאל שלא להבטיח שב-2016 המחירים ירדו, כי הבטחות כאלה כבר נשמעו בעבר וזה לא קרה גם כשנגיד בנק ישראל לשעבר, סטנלי פישר, אמר את הדברים לגבי השנים שחלפו.

A labourer works on an apartment building under construction in a Jewish settlement known to Israelis as Har Homa and to Palestinians as Jabal Abu Ghneimגילאון: "בונים מעט מידי. אין סיבה להצביע בנט". בניה בירושלים. (צילום: רויטרס)

 

ח"כ שמולי אמר גם הוא כי השר הבטיח שתהייה ירידת מחירים כבר השנה וזה לא קורה. הוא ביקש לדעת מדוע הסכים שר השיכון לכרוך את תכנית מחיר המטרה, שלדבריו היא הטובה ביותר, עם תכנית מע"מ אפס. "כל שוק הנדל"ן בהקפאה עכשיו וכולנו יודעים איזה התנפלות תהייה על משרדי המכירות ביום שאחרי", אמר.

השר אריאל השיב כי "חשבנו שנכון לצאת עם שתי התוכניות לשוק כי במקום שבו מחירי הקרקע נמוכים ותוכנית מחיר המטרה לא יכולה להשפיע – שם צריך את תכנית מע"מ אפס. הוא הוסיף כי המשרד נערך ליום שאחרי ומתכוון להביא עוד כ-15 אלף פועלים פלסטינים, חלקם מעזה, ועוד כ-20 אלף עובדים סינים.

ח"כ הגב' גלאון אמרה כי ח"כ אריאל הוא שר אפקטיבי רק למגזר אחד – להתנחלויות. השר אריאל השיב כי הוא רוצה לבנות בכל הארץ, גם בתל אביב וגם באריאל. "מי שחושב שהוא יכול לעצור בנייה באריאל או בירושלים לוקה בחוסר הבנה, כמו שלא הבינו את דאעש. אין מקום בעולם שמעז להגיד ליהודי שהוא לא רשאי לבנות את ביתו רק כי הוא יהודי", אמר.

מנכ"ל משרד השיכון, שלמה בן אליהו, ציין כי מינואר עד אוגוסט אושרו 14,729 עסקאות, מתוכן רק 993 בתוך הקו הירוק (6.7%). ח"כ אילן גילאון העיר כי "בונים מעט מידי. אין סיבה להצביע בנט".

ח"כ הגב' רוזין שאלה את השר "איזה עציץ לקנות לך לבית החדש בסילוואן". היא הוסיפה וביקשה לדעת "מתי יעלם תקציב האבטחה שנולד בחטא בתקופת אריאל שרון". השר אריאל אמר כי התקציב בירידה ב-2014 וירד גם ב-2015, אבל לא יעלם כי יש התפרעויות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture