התנגדות נרחבת לסגירת שדה התעופה 'שדה דב'

הקרקע היקרה עומדת להפשרה לבניה והממשלה מתכוונת לפתור בעזרתה את מצוקת הדיור במרכז • יו"ר ועדת המשנה לתשתיות התעופה האזרחית: אסור לסגור את שדה דב ללא חלופה אמתית – סגירתו תנתק את הפריפריה מגוש דן •

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתשתיות התעופה הבין-לאומית והפנים-ארצית האזרחית בישראל, בראשות ח"כ יצחק וקנין, דנה היום בחלופות לשדה תעופה במרכז הארץ. בפתח הישיבה ראשונה של ועדת המשנה אמר היו"ר וקנין, שהוביל בכנסת הקודמת את תיקון חוק הטיס, כי "לשדה דב אין חלופות וסגירתו ללא חלופה מתאימה תמיט אסון על ערים חשובות כמו אילת, שלא לדבר על שיתוק שדה התעופה בחיפה".

הוא מתח ביקורת על הממשלה ואמר: "ראינו מסיבות עיתונאים על סגירת שדה דב, אבל מי שמכיר את ההתנהלות יודע שלעיתים השרים לא יורדים לעומק הבעיה. הכי קל זה להצהיר הצהרות, אבל צריך להתמודד עם ההשלכות של ההחלטה שתנתק את הפריפריה, הן בצפון והן בדרום, מגוש דן". לדבריו, הוא ירד לשטח יחד עם ח"כ הגב' שקד והוצגה בפניו חלופה שתאפשר שימוש אזרחי במסלול אחד בשדה דב. "אסור לסגור את שדה דב ללא חלופה אמתית ישימה וזמינה", אמר.

קרא עוד:

[postim]

מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א) יואל פלדשו, אמר כי נכנס לתפקידו רק לפני ארבעה ימים, ויהיה זה יומרני מצדו להתייחס לבעיה, אולם הוא בא לנושא עם ראש פתוח. הוא הוסיף כי "הפתרונות יכולים להיות רחבים, בין אם זה בשדה דב עצמו ובין אם בסביבתו או במקומות אחרים, אבל לא סוגרים בית חולים לפני שאחר נבנה ולא מעבירים בסיס אחד לפני שהסתיימה בנייתו של בסיס אחר".

מנכ"ל עיריית אילת, פיליפ אזרד, אמר כי כל חלופה אחרת לשדה דב תאריך את משך הטיסה כך שאנשים יוותרו על הטיסה מאילת או לאילת. לדבריו, סגירת שדה דב ללא חלופה אמתית תשפיע דרמטית על העיר, על התושבים ועל התיירות. נציגת משרד ראש הממשלה, אורית פיאס, אמרה כי יש החלטת ממשלה מ-2012 לפינוי השדה וכבר נעשות פעולות בנתב"ג. היא טענה כי כבר הועברו יותר מ-10 מיליון שקל שנדרשו למשרד הביטחון לטובת תכנון ובחינת חלופות, אך מאוחר יותר בדיון חזרה בה ואמרה כי הכסף עדיין לא הועבר.

ח"כ שקד העירה כי החלטת הממשלה מותנית בכך שתהייה חלופה ראויה לשדה דב, וכרגע אין כזו. היא שאלה האם נשקלה אפשרות להשאיר מסלול אזרחי אחד בשדה דב, כדי לא לחנות את העיר אילת ועדיין לאפשר בניית 12,000 יחידות דיור באזור. מנהל אגף תכנון ברשות המקרקעין, רפי אלמליח, אמר כי הפתרון לפעולה האזרחית של שדה דב נמצא בנתב"ג. מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות, אמר כי הרשות תעמוד בלוח הזמנים וממאי 2016 תהיה ערוכה לקליטת פעילות שדה דב בנתב"ג. הוא הוסיף כי אתמול הציג לו מנכ"ל ארקיע לראשונה את האפשרות לשימוש במסלול אחד בשדה דב, ואמר: "אנחנו לא מוסמכים לשנות החלטת ממשלה". ח"כ וקנין אמר כי צריך להפעיל שיקול דעת ולבחון בכל זאת את החלופה. "עדיף לתקן עכשיו מאשר לעשות מעשה שלא נוכל לתקן אח"כ, לפני שמקימים ועדות חקירה", אמר ח"כ וקנין שהוסיף כי החלופה נראית לו מאוד אפשרית.

מנכ"ל ארקיע, ניר דגן, אמר כי אין סיבה לסגור את שדה דב כל עוד אי אפשר לבנות על הקרקע. "התכנון ייקח 10 שנים ולא יהיה שם כלום חוץ מקוצים – אז בזמן הזה אפשר להמשיך להפעיל את שדה דב ובמקביל לבחון חלופות", אמר. לדבריו, הפינוי יגמור את אילת והצפון. "הישראלים יטוסו איתי לרודוס כי היא תהייה גם יותר קרובה וגם יותר זולה מאילת. אני לא חושב שיש אדם אחד באולם שיוכל להרשות לעצמו לקנות דירה במתחם הזה – זה יהיה לטייקונים ולתושבי חוץ ובסוף הרוב יהיו דירות רפאים", אמר.

סגן שר החינוך, ח"כ אבי וורצמן, התייחס לנושא העברת השדה המשלים לנתב"ג מנבטים לרמת דוד, ומתח ביקורת על הממשלה בה הוא חבר. "הממשלה הצהירה בעבר ששדה חדש יוקם בנבטים ושר התחבורה התבטא כך מספר פעמים בעבר, והנה פתאום מביאים החלטה בתוך חוק ההסדרים להקים את השדה ברמת דוד בגלל סיבות ביטחוניות", אמר. הוא הוסיף: "אנחנו לא מוכים בשום אופן לקבל את הדרך שבה זה נעשה, במחשכים, בלי לשתף את הציבור ואת ראשי הרשויות בצפון ובדרום. הקמת שדה אזרחי בנגב זה שובר שוויון, זה עוגן לנגב ולציונות. השיקולים בישראל הם לא רק צבאיים". ראש מועצת כפר שמריהו, דרור אלוני, אמר לסגן השר וורצמן כי הוא "בא בטענות לממשלה שהוא חבר בא", וקרא לו לפעול בתוך הממשלה כדי לשנות את ההחלטה.

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ, התייחס לכך ואמר כי ברגע אחד עשו מחטף והסבירו כי מדובר ב"סיבות בטחוניות", אבל לא ברור למה רמת דוד פחות מסוכנת מנבטים. "רק אתמול נסראללה הודיע שישתק את שדות התעופה שלנו, ולדעתי רמת דוד קצת יותר קרובה ללבנון מנבטים", אמר. הוא הוסיף כי הנגב ללא שדה תעופה יהיה מנותק, וכי כל מפקד חיל האוויר שפשט את מדיו תמך בהקמת השדה בנבטים. "כשהם לובשים מדים הם מדברים אחרת", טען. ראש המועצה האזורית מגידו, איציק חולבסקי, תמך גם הוא בהקמת השדה בנבטים ואמר כי נתב"ג נמצא במרחק שעה נסיעה מיישובי המועצה ולכן איך צורך בשדה נוסף באזור. "שדה תעופה בעמק יזרעאל זה חורבן העמק", אמר. ראשי רשויות נוספים מהצפון והדרום הביעו תמיכה בצורך להקים את השדה המשלים בנבטים.

עוד עלתה בדיון התוכנית להקים שדה תעופה חלופי להרצליה בעין שמר. ראש המועצה האזורית מנשה, אילן שדה, אמר כי הסבירו לו שבמקום יש מתקן צבאי שלא יכול לקבל לידו שדה תעופה. הוא הוסיף כי אמנם בעבר היה קיים באזור שדה תעופה בריטי, אך מאז קמו יישובים הוקם גם הוסטל לניצולי שואה באזור ובית חולים לחולי נפש. לדבריו, הסיכון הקיים בהרצליה הוא אותו סיכון שיהיה קיים אם יעבירו את השדה לעין שמר. ח"כ וקנין הוסיף כי השדה בהרצליה משמש להדרכה, ואם הוא ייסגר תיסגר הדרכת הטיס בישראל.

ח"כ הגב' שקד ביקשה לקיים ישיבות יסודיות על כל אחת מהסוגיות שעלו בדיון, הן העתקת שדה דב, העברת השדה בהרצליה לעין שמן והעברה שכינתה "באישון לילה במסגרת חוק ההסדרים" של השדה החלופי מנבטים לרמת דוד. ח"כ וקנין סיכם את הישיבה ואמר כי ועדת המשנה תמשיך לדון בכל הנושאים. הוא הוסיף כי בישיבה הבאה תיבחן החלופה לשדה דב ואמר כי ידרוש את נוכחותו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, בישיבה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture