ח"כ אילטוב: השוק פתוח לתחרות אבל אף מתחרה לא נכנס – לכן צריך היה לבטל הגבלה אנכרוניסטית שמנעה מבתי הזיקוק להתחרות • יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ ברוורמן: "רק הפיקוח על מחיר הגז יוכל להוריד את יוקר המחייה בצורה דרמטית"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של ח"כ רוברט אילטוב וח"כ איילת שקד, לתקן את חוק משק הגז הטבעי כדי לאפשר לחברות שמזקקות נפט (בתי הזיקוק) לפעול גם בתחום שיווק גז טבעי, על מנת להכניס מתחרים נוספים לענף הגז הטבעי ולהגביר את התחרותיות בו. ח"כ אילטוב הסביר כי התיקון נועד להרחיב את התחרות כמות המתחרים שיוכלו לשווק גז טבעי, על מנת להוזיל את מחירו לצרכן.

לפי ההצעה שאושרה, בתי הזיקוק יוכלו לשווק גז טבעי, אך יאסר עליהם להתנות את שיווק הגז הטבעי בקניית מוצר או שירות אחר מהם, כמו המזוט. כמו כן אושר להגביל את בתי הזיקוק במספר תחנות התדלוק שבהן ניתן לתדלק בגז טבעי ל-20 תחנות או 25% מסך תחנות התדלוק בגז טבעי לפי הגבוה מבניהם, כלומר בתי הזיקוק יוכלו לפתוח את התחנה ה-21 לתדלוק בגז טבעי רק אחרי שיהיו לפחות 80 תחנות תדלוק בגז. כמו כן נקבע כי שר האנרגיה והמים יוכל, בהסכמת שר האוצר ובאישור ועדת הכלכלה, להוסיף מגבלות נוספות על בתי הזיקוק ככל שימצא לנכון שהדבר נדרש.

ח"כ תמר זנדברג אמרה כי ההצעה לוקחת תחום מונופוליסטי של שיווק גז, ומכניסה מתחרה מתחום מונופוליסטי אחד והוא הדלק. לדבריה, צריך לבחון מה הציבור ירוויח מכך. "אני כופרת בהנחה, שאפילו כבר קרסה מספר פעמים בשנים האחרונות, שרק תחרות מוזילה מחירים", אמרה. ח"כ אילטוב אמר כי שיווק הגז פתוח למתחרים, אבל אף חברה לא נכנסת אליו מכוון שאין חברות עם יכולת כלכלית להתחרות במשווקים הקיימים היום. "לכן צריך להתערב ולהכניס שחקנים חדשים, באמצעות ביטול הגבלה אנכרוניסטית שנקבעה בחוק בזמן שחברות הדלקים היו מונופול ממשלתי אחד", הסביר ח"כ אילטוב. מנהל תחום כלכלה ותעריפים במשרד האנרגיה, קונסטנטין בלוז, הסביר גם הוא כי גם מקטע שיווק הגז הטבעי וגם מקטע שיווק הדלקים אינם מונופוליסטיים. לדבריו, תיקון החוק אכן יאפשר להרחיב את התחרות במקטע שיווק הגז הטבעי.

עם זאת, במהלך הדיון התעוררה אי הסכמה, שעלתה גם בטרם אושרה ההצעה לקריאה ראשונה, בין נציגי הרשות להגבלים עסקיים, שטענו שאין צורך בשום הגבלות על השחקנים בשוק, לעומת נציגי משרדי האוצר והאנרגיה, שצידדו בהגבלות שאושרו. נציג רשות ההגבלים, אוריאל סיטרואן, הסביר כי אם יוגבלו מספר תחנות התדלוק קיים חשש שייווצר קרטל שבמסגרתו כל מתחרה תחזיק את אותו מספר תחנות בדיוק. עם זאת הוא הבהיר כי אישור ההצעה חשוב גם אם עמדת הרשות לא תתקבל. נציגת משרד האוצר, עדי חכמון, אמרה גם היא כי למרות התנגדות האוצר להסיר את המגבלה התיקון חשוב ועדיף שהוא יאושר גם אם המגבלה תוסר. כאמור, חברי הוועדה החליטו לבסוף להשאיר את המגבלה. עוד אושר כי מי שיפר את המגבלות יחולו עליו גם סנקציות פליליות החלות על בעלי רישיון השיווק כיום, בהן קנס של 226 אלף שקלים, או עיצום כספי שיוכל להטיל מנהל רשות הגז של 150,600 שקלים לכל הפרה.

היו"ר ברוורמן אמר כי הוא מקווה שהכוונות הטובות אכן יביאו לתחרות ולהורדת מחירים. עם זאת הוא ציין כי ישנן שתי בעיות מרכזיות במשק הגז הטבעי, הבעיה הראשונה היא שיש גז אבל בעצם אין גז, כי אין צינור וגם אי אפשר להעביר את הגז במשאיות בשל מאבק סמכויות בין משרד האנרגיה למשרד התחבורה. הבעיה השנייה והמשמעותית ביותר לסוגית יוקר המחייה, לפי היו"ר ברוורמן, היא מונופול הגז הטבעי שנמצא בשליטת נובל אנרג'י ויצחק תשובה שיגבה מהציבור מחירים גבוהים מידי. "בהחלטה לפקח על מחיר הגז הטבעי אפשר להוריד את יוקר המחייה בצורה דרמטית, להוריד את מחיר החשמל ב-15% ואת המילקי ב-3.5%, אבל הולכים להחזיק את הציבור כבול למשך 30 השנים הקרובות", אמר היו"ר ברוורמן.