העובדות מדברות בעד עצמן: "רפואה פרטית על חשבון הציבור"

לפני שתגבשו עמדה: כמה עובדות שלא ידעתם על הרפואה הפרטית בישראל • לקופות החולים כדאי יותר להפנות את המטופלים לגופי רפואה פרטית • הרפואה הפרטית היא סלקטיבית • ולמה שותקים ראשי הקופות הגדולות ?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

אחת ההמלצות החשובות של ועדת גרמן, אולי החשובה מכולן, היא למנוע את המשך גידולה של הרפואה הפרטית ואת קיפוח הציבור שאינו משתמש ברפואה הפרטית אך מסבסד אותה.

להמלצות אלה ,שחלק מהן נכלל בחוק ההסדרים, קמה התנגדות מובנת של הגופים המפעילים רפואה פרטית,בראשם רשת אסותא ועמה שאר בתי החולים הפרטיים ,החברות המפעילות תיירות מרפא וחברות הביטוח. למתנגדים ,שגייסו לוביסטים ומשקיעים כסף רב בקמפיין תקשורתי ,הצטרפה ההסתדרות הרפואית (הר"י). מהלך מפתיע לנוכח העובדה כי למעלה מ 80% מכלל הרופאים חברי הר"י אינם עוסקים בפרקטיקה פרטית ואין להם עניין בחיזוק הרפואה הפרטית.

להבהרת תמונת המצב להן מספר עובדות יסוד:

1.ההוצאה הלאומית לבריאות מהווה 7.9% מהתל"ג של מדינת ישראל והיא הנמוכה ביותר מבין מדינות אירופה . 41% מההוצאה מקורו בכיס הפרטי של משקי הבית. השיעור הגבוה ביותר מבין כל המדינות באירופה.

2. ל80% מהאוכלוסיה יש ביטוח משלים של אחת מקופות החולים ול37% יש ביטוחי בריאות פרטיים,בחברות ביטוח מסחריות .

3. הכיסוי של הביטוח הפרטי חופף בלמעלה מ80% את הביטוח המשלים ואולי אף בחלק גדול יותר אם מחשבים רק את צורכי הרפואה ממש ללא רפואה משלימה וטיפולים קוסמטיים.לכן חברות הביטוח הפרטיות חוגגות על חשבון הביטוח הציבורי שרוב ההוצאות מוטלות עליו.

4. לקופות החולים כדאי יותר להפנות את המטופלים לגופי רפואה פרטית כי אז החולה משלם השתתפות עצמית והמחיר לקופה זול יותר מאשר במוסד ציבורי.

5. הרפואה הפרטית היא סלקטיבית. היא עוסקת רק בפעולות ריווחיות. חולים קשים ומורכבים לא ימצאו בבתי החולים ובקליניקות הפרטיות. בית החולים הפרטי יכול לבחור את הפעולות שהוא מציע ללקוחותיו (שם הם אכן לקוחות ולא פציאנטים),ואילו בית החולים הציבורי מקבל את כל הדורך על מפתן חדר המיון,ללא אפליה וללא יכולת לבחור. למרות זאת, אין יתרון איכות לרפואה הפרטית אלא בזמינות ובנוחות.

6. לבתי החולים הציבוריים יש ,מזה שנים, תקרת פעילות אשר מעבר לה התשלום שהם מקבלים יורד והולך (כלומר ההנחה לקופות החולים גדלה). לבתי החולים הפרטיים אין תקרת פעילות.

7. בתי חולים ציבוריים הם מלכר"ים בעוד בתי החולים הפרטיים הם חברות למטרות רווח. למרות זאת תיירות המרפא, שהיא עסק לכל דבר, הייתה ,עד כה, פטורה ממע"מ.

מצב אבסורדי זה ,שבו מעמד הביניים והשכבות החלשות ,שהם רוב הציבור, מסבסדים את השכבות החזקות הנהנות מרפואה פרטית, ועדת גרמן וחוק ההסדרים מנסים לשפר במעט. עיקרי התכנית הם קביעת תקרה לפעילות מוסדות הרפואה הפרטית, מיסוי תיירות המרפא ומניעת כפל ביטוח על ידי סטנדרטיזציה של סוגי הביטוחים וחיוב חברות הביטוח לכסות פעולות הכלולות בביטוח מבלי להעבירן לביטוח המשלים . החוק המוצע אינו מחייב רופאים בכירים בבתי חולים ציבוריים לעבוד במשרות מליאות, הוא לא ביטל את השר"פ בבתי החולים בירושלים שכל התשתיות שלו נבנו במימון ציבורי. פעולות רבות שאפשר היה לעשות לא נעשו. ועל המעט שמבקשים לעשות יצא הקצף וקמה מהומה. כיון שלגופי הרפואה הפרטית יש הרבה כסף הרעש התקשורתי גדול מאד.

אירגוני החולים היודעים להרעיש עולמות ,כל אחד בתחומו, קולם לא נשמע הפעם. שכבת המנהלים בבתי החולים הציבוריים שותקת כיון שברובה היא עוסקת גם ברפואה פרטית וגם ראשי הקופות הגדולות שותקים כי מכבי והכללית הן בעלות חלק גדול ממוסדות הרפואה הפרטית.

הציבור חייב להיות ער ולתמוך במדיניות הממשלה במקרים הנדירים בהם היא עושה משהו לטובתו וחפה מאינטרסים פוליטיים.

הכותב הוא המנהל הרפואי במרכז הרפואי 'מעיני הישועה'

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture