10 דברים שלא ידעתם על הסוכנות היהודית

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

אחד הארגונים היהודיים החשובים ביותר, חוגג היום את "יום הולדתו" ה-92 . דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על הסוכנות היהודית .

א. הסוכנות היהודית לארץ ישראל, זהו שמו של הארגון שהוקם ע"י ההסתדרות הציונית העולמית.

ב. מטרת ההקמה של הארגון היהודי הקרוי "הסוכנות היהודית", היה להיות הגוף המקשר ביו היישוב היהודי בארץ ישראל (אז פלשתינה-א"י) ובין שלטון המנדט הבריטי, ששלט בארץ ישראל.

ג. בפועל, משרדי הסוכנות היהודית שכנו בבניין המוסדות הלאומים אשר בירושלים.היוו למעשה ובפועל את מוסדות השלטון של היישוב היהודי בתקופת המנדט, בתקווה ובשאיפה להקמת מדינה עצמאית.

ד. הקיום של מוסדות הסוכנות היהודית היה באמצעות תרומות של גופים יהודיים ברחבי תבל,של יהודים עשירים שנענו לפניה לעזרה כלכלית וכן תורמים שגרו בארץ ישראל.

ה. הסוכנות היהודית (בראשות דוד בן גוריון בזמן טרום המדינה) הייתה למעשה הממשלה שבדרך ,לקראת עצמאות ישראל. בשנת תש"ח כשהוכרזה המדינה והוקמו מוסדות ממשלתיים –ממלכתיים ,קבלה על עצמה הסוכנות היהודית את המטרות דלהלן . 1.עידוד עליית יהודים לישראל. 2. הקמת מערך קליטה לתמיכה בעולים החדשים. 3.תמיכה בחינוך יהודי-ציוני בקהילות היהודיות בכל רחבי העולם .4. שמירת הקשר והידוקו עם המוסדות היהודיים בגולה 5. חיזוק הקהילה היהודית בארץ.

ו. הסוכנות היהודית יזמה שליחת מאות שליחים ישראלים ,לקהילות היהודיות בארה"ב ,דרום אמריקה, דרום אפריקה , אוסטרליה ואירופה במטרה לחזק את החינוך היהודי ולעודד את היהודים לעלות לישראל.

ז. בישראל, הקימה הסוכנות עשרות (יותר מ-40) מרכזי קליטה שהעניקו למאות אלפי עולים חדשים בית ראשון בארצנו, יחד עם הקמת אולפנים, בשיתוף מוסדות ממשלתיים, להוראת השפה העברית לעולים.

ח. מתוך הבנה וידיעה כי שיטות הדרבון לעלייה לישראל חייבות להשתנות ולהתאים עצמן לתקופה, תומכת הסוכנות במפעלים חדשניים, בעיקר לצעירים יהודים מכל רחבי תבל. התכנית הראשונה נקראת "מסע" (במסגרת החוויה הישראלית). מוצעת לצעירים האפשרות לשהות בישראל כמה חודשים, עד שנה, במסגרת לימודים (אוניברסיטה, ישיבה וכד') או במסגרת התנדבותית. התכנית השנייה נקראת "תגלית" בה מובאים יהודים צעירים, כולל בני יורדים, לסיור קצר בכל רחבי ישראל, בליווי תכנית הרצאות והדרכה הסברתית על הנעשה בארץ ישנה גם תכנית, שוב בשיתוף מוסדות ממשלתיים, הנקראית "נעלה" לצעירים בודדים מארצות בריה"מ לשעבר.

ט. המחלקה לחינוך יהודי, הינה אחת החשובות והפעילות ביותר בסוכנות היהודית. במסגרת זו נשלחים מאות מורים ואנשי חינוך, למשימות הוראה וחינוך במוסדות חינוך יהודיים בגולה. קיימת גם מחלקה לחינוך ותרבות תורנית, בה יוצאים רבנים ומורי הלכה לישיבות, כוללים, בתי מדרש וכד' כדי ללמד ולקרב הצעירים לארץ ישראל.

י. גם בארץ קיימת פעילות ענפה של הסוכנות היהודית, כיום בראשות מר נתן שרנסקי (אסיר ציון ושר בישראל לשעבר). תחום הפעילות הינה בעיקר עידוד התיישבות, הקמת יישובים חדשים או ביסוס יישובים הזקוקים לתמיכה ועזרה. בשנת תשס"ח (2008) זכתה הסוכנות היהודית להוקרת המדינה כשהוענק לה "פרס ישראל בתחום מפעל חיים, עבור תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה "בין נימוקי ועדת הפרס נאמר "במתן פרס ישראל מביעה מדינת ישראל את הוקרתה לגוף שהביא למימוש חזון שיבת ציון ולכינון הריבונות המדינית לעם היהודי במולדתו המתחדשת".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

0 תגובות

  1. הסוכנות היהודית חיבלה בכל פעולות ההצלה, שנקטו עסקני היהדות החרדית בזמן השואה. עליהם ועל כיוצא בהם נאמר:
    מחה תמחה את זכר עמלק!

  2. נכונים דברי המגיב הראשון. אפשר לקרוא להם "הסוכנות הלא יהודית". הם הביאו אלפי גוים רוסים, עם כל מיני דרכים ותרמיות. ואשר חלק גדול מהם לא באו אלא לקחת את התקציבים השמנים ולחזור לביתם, על חשבון משלמי המיסים. הסוכנות הזו, היא אחת מהפרות הקדושות שעדיין נשארו מאז קום המדינה, ובתקווה שגם הם יפלו בקרוב.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture