אלו וויטמינים נדרשים לטבעוניים? • אצל מי ספיגת הוויטמינים מגלולות איכותית יותר מאשר באמצעות מזון? • מהו הוויטמין הדרוש במיוחד לבעלי עור כהה? • ולמה עדיף ליטול את גלולת הברזל עם תפוז, אך בשום אופן לא עם גבינה? • לפני שתצאו לרכוש וויטמינים – קבלו את המדריך המלא

כיום, כאשר אחוז נכבד מהמזון עובר עיבוד ותהליכים שונים, הפוגעים באספקת החומרים החיוניים לגוף האדם כמעט ולא ניתן לקבל את כל הדרוש לגוף באופן טבעי.

למטרה זו ניתן לרכוש גלולות שונות של וויטמינים ומינרלים, שישלימו את הדרוש ויחפו על החסר שנוצר בגוף. אמנם, אין בנטילת וויטמינים משום תחליף מלא לתזונה נכונה ובריאה, ובוודאי שאת עיקר צרכיו ייטול הגוף מהמזון שאתם אוכלים, אך נטילת הוויטמינים תספק לכם את מלוא אבות המזון הדרושים, גם כאלה ש 'פספסתם' בארוחה.

מובן מאליו כי אוכלוסיות מסוימות, אשר גופן חלש מהרגיל, או מצוי בתקופת התפתחות/שינוי, יידרשו לעודף וויטמינים, אך מן הראוי לדעת אלו תוספים במדויק עליהם ליטול במצבם, כך למשל, נשים בגיל המעבר נדרשות לרוב ליטול סידן וויטמין B- כדי להגן על העצמות, נשים בתקופות שונות זקוקות לחומצה פולית כדי למנוע מומים מולדים, וזקוקות גם לברזל, ואילו לאחר הלידה – הן זקוקות לתוספת ויטמין D, מי שחצה את גיל 50 זקוק להשלמה של וויטמין B12, כך גם טבעונים.

בכלל, ויטמין D נחשב 'להיט', שכן מצטברות עוד ועוד ראיות לכך שהוא חיוני לבריאות. הדרך הטבעית המוכרת לקבלת הוויטמין היא באמצעות חשיפה לקרני השמש, אך היות וחשיפה כזו כוללת גם קרינה מסוכנת, מומלץ להימנע מחשיפת יתר, ולהשתמש בקרם הגנה בעל מקדם גבוה, לכן חשוב להשלים את מנת הוויטמין הנחוצה באמצעות נטילת גלולה, מחסור בוויטמין זה ניתן לגילוי באמצעות בדיקת דם. חשוב לדעת: לפי דו"ח מ-2010, שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine, קיימת ירידה קטנה אך עקבית בסיכון למחלות לב בקרב אנשים שנטלו ויטמין D.

סידן – טוב לנשים, אבל דורש הפרדה מהברזל

הנחיות מנהל המזון האמריקאי ממליצות לקשישים ולאנשים עם עור כהה להגביר את צריכת ויטמין D שלהם גם באמצעות מזונות מועשרים וגם עם תוספי מזון, זאת כדי להפחית את הסיכון של איבוד מסת העצם. ויטמיןD נחשב גם ל 'תומך סידן', ולכן, לעיתים קרובות תוספי סידן יכילו גם ויטמין D.

מלבד זאת, ככל שמדובר בנשים, בכל גיל ומצב, מומלץ וחיוני עבורן ליטול סידן, סידן הוא מינרל חשוב לבנייתן ותחזוקתן של עצמות הגוף. לנשים מעל גיל 51 מומלץ לצרוך כ-1,200 מ"ג סידן ביום. עם זאת, לדברי מומחים, מאחר והגוף זקוק גם לסידן וגם לחלבון לצורך בניית העצמות ושמירה עליהן, מומלץ לצרוך כמות נכבדה של סידן באמצעות מוצרי חלב, ולחלופין, מי שרגישה למוצרי חלב יכולה לקבל מנת סידן גבוהה דרך אכילת עלים ירוקים.

גם אם בחרתן להשלים את מנת הסידן באמצעות גלולה, חיוני לשלב אותו עם וויטמין נוסף -D3, המסייע בספיגת הסידן במעי. 'מקסי הלט', יצרנית הוויטמינים ותוספי התזונה מהגדולות בתחומה, מספקת את גלולת הסידן כשהיא מכילה בתוכה כבר את ה-d3 כמו גם רכיבים תועלתיים נוספים, המגבירים את השפעתו של הסידן.

גם כאשר אתם נוטלים את התוסף הרצוי, לעתים שילוב עם מזון שאינו תואם עשוי לבטל את ההשפעה החיובית, ספיגת הברזל בגוף, למשל, עשויה להיפגע כאשר הוא בא במגע עם סידן, לכן מומלץ שלא ליטול ברזל עם מזון עשיר בסידן, לעומת זאת, מומלץ לשלב את הברזל עם מוצרים שעשירים בוויטמין C כמו פירות הדר וירקות.

מהו מולטי וויטמין?

פתרון פשוט יותר, המיועד עבור אלו מבנינו שאין להם את הזמן או היכולת לנהל מעקב מדויק אחר מצבו של כל וויטמין בגופם, אך הם מעוניינים לחסן אותו בכל אופן, ולספק את מירב הכלים הנצרכים לשימור הבריאות – מגיע באמצעות גלולת מולטי וויטמין. כפי שניתן להבין משמה, מדובר בפורמולה המכילה עשרות וויטמינים ותוספי מזון שונים המרכיבים את המנה הממוצעת לה זקוק גופו של אדם בריא. מולטי וויטמין אינו מחפה על צרכים ייחודיים, דוגמת אלו שפורטו לעיל, אך הוא מאפשר לאדם מן השורה 'לישון בשקט'.

בחירת מולטי ויטמין עשויה להיות מורכבת במקצת, שכן קיימים כמה סוגים בסיסיים של מולטי וויטמין, מתוך ניסיון למקד את התאמת תכולת הפורמולה למחסורו של נוטל הגלולה. לכן, תוספי המזון המיועדים לנשים כוללים לרוב כמויות גבוהות יותר של ברזל ואף חומצה פולית, תוספים לגברים לעומתם, יכילו בדרך כלל מנות נמוכות יותר של ברזל, שכן גוף הגבר זקוק לו פחות. אצל קשישים תתמקד גלולת המולטי וויטמין בכמויות גדולות מהרגיל של סידן, ויטמיןB6 ,C12 וויטמין D, שכן שכבת גיל זו מתאפיינת בהאטה של יכולת הגוף לספוג חומרים אלו. בנוסף, בגילאים אלו קל יותר לגוף לספוג לתוכו את הוויטמינים האלו מהתוסף- מאשר מהמזון עצמו.

כדי להשיג את המוצר המתאים ביותר מבין שלל גלולות המולטי וויטמין, מומלץ להיעזר ברופא או דיאטנית מומחים, שיוכלו לקבוע מהי הגלולה התואמת ביותר עבורכם, בהתחשב במשתנים שונים, כמו מין, גיל, ובעלי צרכים רפואיים ייחודיים – אנשים שהחלימו מפציעה, מעשנים וכדומה.

ככלל, מומלץ לקבוע שעה מסודרת ביום בה נוטלים את גלולת המולטי וויטמין, לפני ארוחת ערב, לפני השינה או במועד קבוע אחר. חשוב גם להקפיד ולעקוב אחר תאריך התפוגה של הפורמולה, לאחסן אותה במקום יבש וקריר, למנוע חום ושמש מאזור האחסון ולא למקם אותה באזורים לחים. וכמובן, יש לשמור את תוספי המזון במקום בטוח והרחק מהישג ידם של ילדים.