מים בששון: נאסר על תאגידי המים לנתק מים לחייבים

ועדת הכלכלה אישרה: מה-31 במרץ השנה יאסר על תאגידי המים לנתק מים לחייבים • היו"ר ברוורמן: "שמנו קץ לחרפה שפוגעת לרוב בחלשים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, אישרה היום את כללי תאגידי המים, העוסקים בניתוק אספקת מים או שירותי ביוב.

אישור הכללים נועד למנוע את המצב השורר כיום, שבו תאגידי המים מנתקים לפי שיקול דעתם לקוחות החייבים בתשלום – והחל מה-31 למרץ, יאסר על תאגידי המים לנתק.

"אני שמח שסוף סוף שמנו קץ לחרפה של ניתוקי מים במדינת ישראל, שפוגעת לרוב באוכלוסיות חלשות כלכלית, שאין ביכולתן לעמוד בתשלומים החודשיים. קראתי אתמול על האם המספרת כי אין מים למקלחת לבנה ששב הביתה ועל כך שאין מים לבלוע כדור, והלב נחמץ. אינני יכול לחשוב על זכות בסיסית יותר מאשר מים", אמר היו"ר ברוורמן.

האישור התאפשר לאחר שרשות המים קיבלה את עמדת הוועדה ולאחר כשנה של דיונים בנושא. היו"ר ברוורמן ביקש להודות לשותפים לתהליך, בהם אנשי רשות המים ומנהל הרשות ויו"ר מועצת הרשות אלכסנדר קושניר, ח"כ איתן כבל, ח"כ איציק שמולי, סמנכ"ל עמותת ידיד רן מלמד, האגודה לזכויות האזרח ולכל שאר חברי הכנסת והארגונים שסייעו בקידום התהליך. קושניר שיבח את שיתוף הפעולה עם הצוות המקצועי של הוועדה ואמר: "מדובר בצעד משמעותי לטובת האוכלוסיות המוחלשות. חשוב לזכור כי לצד שיקולי הצדק החברתי, על רשות המים – כרגולטור של משק המים – לוודא שהצרכן המשלם לא ינוצל לרעה למימון סרבני תשלום".

לפי הכללים שאושרו היום, תוקם ועדה מייעצת למנהל רשות המים, שבה יכהנו שני נציגי ציבור בעלי מומחים בתחום השירותים החברתיים שאחד מהם הוא עובד סוציאלי, נציג ציבור בעל ניסיון בתחום כלכלת המשפחה ועריכת מבחני הכנסה, נציג רשות המים בעל ניסיון בטיפול בפניות ציבור ונציג רשות המים שהוא משפטן הכשיר לשמש שופט בית משפט שלום. הוועדה תקבל פניות מתאגידים שירצו לנתק צרכנים ביתיים, רק אחרי חוב שוטף של מעל 1,000 שקלים. התאגידים יצטרכו להוכיח שניסו לגבות את החוב בכל האמצעים האחרים, והוועדה תבחן את כל החומרים והיא זו שתמליץ למנהל הרשות אם לאשר או לדחות בקשה לניתוק מים.

הכללים החדשים מוציאים מידי תאגידי המים את הסמכות לנתק צרכן בגלל אי תשלום חוב וקובעים במפורש כי "צרכן ביתי לא ינותק מאספקת המים בשל אי תשלום". בדיון נקבע עוד כי הוועדה המייעצת תיידע צרכן שהוגשה בקשה לנתקו על זכותו להציג את טענותיו בכתב ותהייה רשאית להזמין אותו לטעון טענות בפניה.

עם זאת, ביוזמת הוועדה נקבע כי מה-31 במרץ 2016, שנה לאחר שהכללים יכנסו לתוקף, הוועדה תחויב לאפשר לכל צרכן להופיע בפניה. עם זאת, ח"כ תמר זנדברג ביקשה לקבוע במפורש בכללים כי מים הם זכות יסוד ואין לנתק צרכן מאספקת מים.

ח"כ יעקב אשר התייחס לכך ואמר כי מדובר בתוספת משמעותית שצריכה לקבל ביטוי בחקיקה ראשית ולא בחקיקת משנה בכללים. הוא הזהיר ממצב שדיון בנושא יעכב את אישור הכללים. ח"כ אורי מקלב וח"כ חנא סוייד הצטרפו לח"כ זנדברג וח"כ איתן כבל אף הצהיר כי חברי הכנסת לא יוותרו על הגדרת המים כזכות יסוד ויפעלו לתקן זאת בחקיקה ראשית בכנסת הבאה.

ח"כ שמולי התייחס לניתוק מים שמבצעות רשויות מקומיות ומועצות אזוריות שבתחומן אין תאגידי מים ודרש שגם הן תפעלנה לפי הכללים שאושרו. לדבריו, לא יכול להיות שברשויות שאין תאגידים ינהגו איפה ואיפה, יטענו שהכללים לא חלים עליהם וינתקו תושבים ממים.

עוד נקבע בכללים כי מנהל רשות המים ידווח לוועדת הכלכלה, אחת לשנה ועד סוף חודש אפריל, על מספר הבקשות שהוגשו לוועדה המייעצת, מספר הבקשות שקיבל או דחה ועל פעולות ניתוק אספקת מים ושירותי ביוב שבוצעו ומשך תקופת הניתוק. הכללים יכנסו לתוקף ב-31 במרץ 2015 ודיווח ראשון על הניתוקים יועבר לוועדה ב-1 ביוני 2016.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture