במערה בצפון נמצא מטמון נדיר בן אלפי שנים

מטמון יקר ערך של מטבעות, כלי כסף וכלי ברונזה התגלה על ידי חובבי מערות • במקום נמצאו חפצים נוספים, המתוארכים לתקופות מוקדמות הרבה יותר • רשות העתיקות: "בזכות ערנות האזרחים, יוכלו החוקרים להרחיב את הידע הארכיאולוגי הקיים אודות התפתחות החברה והתרבות בעת העתיקה בארץ ישראל"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

חודש אחרי מציאת אוצר זהב על ידי צוללים בחוף הים בקיסריה, הגיע אל רשות העתיקות דיווח נוסף על מציאת מטמון נדיר של מטבעות וחפצי כסף וברונזה בני 2,300 שנה, במערה בצפון הארץ. אנשי רשות העתיקות מעריכים כי מדובר באחת מהתגליות החשובות שנתגלו בצפון הארץ בשנים האחרונות.

לפני כשבועיים יצאו ראובן זכאי, בנו חן זכאי וחברם ליאור חלוני, חברי מועדון המערנות הישראלי, לסיור הכנה מקדים לפני ביקור של המועדון במקום, באחת ממערות הנטיפים הגדולות והנחבאות באזור הצפון.

השלושה השתלשלו למעבה האדמה אל תוך מערת הנטיפים וזחלו דרך מעבר צר לפנים המערה. הם שוטטו וזחלו בין חלקי המערה במשך שעות אחדות.

קרא עוד:

[postim]

הצעיר שבחבורה, חן, בן 21, מספר כי נדחק לאחד הכוכים הצרים, כאשר לפתע צד את עינו חפץ מנצנץ. במקום נתגלו שני מטבעות כסף עתיקים, אשר בדיעבד התברר כי הוטבעו בימיו של אלכסנדר מוקדון, שכבש את ארץ ישראל בשנת ג' אלפים תמ"ב. לצד המטבעות, נמצאו מספר תכשיטי כסף, בהם טבעות, צמידים, ועגילים שככל הנראה הוסתרו במערה יחדיו בתוך כיס בד לפני כ- 2300 שנה.

המומחים: האוצרות הוטמנו ככל הנראה בתקופת אלכסנדר מוקדון

להערכת ארכאולוגים ברשות העתיקות, "יתכן שהחפצים יקרי הערך הוטמנו במערה על ידי תושבי האזור שנמלטו אל המערה בתקופת אי היציבות השלטונית שנבעה ממותו של אלכסנדר הגדול, עת התגלעו מלחמות בין יורשיו הדיאדוכים בארץ ישראל. ניתן להניח שהמטמון הוטמן בתקווה לימים טובים יותר, אך היום ידוע, שמי שהטמינו את המטמון מעולם לא שבו לאסוף אותו".

המערנים הבינו שמצאו תגלית ארכאולוגית חשובה, ודיווחו על כך למפקחי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות. בסוף השבוע נכנסו למערה אנשי רשות העתיקות ביחד עם אנשי מועדון המערנות הישראלי. מפקחי רשות העתיקות התרגשו לגלות במערת הנטיפים עדויות להתיישבות אנושית במערה לאורך תקופות ממושכות.

6-001

במערה נמצאו ממצאים בני אלפי שנים, החל מהתקופה הכנענית, עוד קודם כיבוש הארץ על ידי בני ישראל בהנהגת יהושע בן נון. במערה נתגלו כלי חרס רבים. בחלק מאזורי המערה נתגלו כלי חרס עתיקים עליהם התפתחו זקיפים. חלק מכלי החרס התאחדו עם משקעי הגיר, ואינם ניתנים להפרדה. מרשות העתיקות נמסר שהשילוב בין מערת נטיפים לממצא הארכאולוגי מרתק ונדיר. הממצאים במערה יאפשרו לחוקרים הארכאולוגים ולגאולוגים כאחד, לתארך הן את הממצא הארכאולוגי והן את תהליך התפתחות הנטיפים במדויק.

רשות העתיקות מבקשת: "גיליתם עתיקות? אל תגעו. דווחו"

אמיר גנור, מנהל היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, מבקש לציין לשבח את שלושת אנשי מועדון המערנות: "הם הבינו את חשיבות הגילוי הארכאולוגי וגילו אזרחות למופת ופנו מיד לרשות העתיקות לדווח על הממצאים הארכאולוגים המרשימים. לאחר אוצר הזהב בקיסריה, זו הפעם השנייה בחודש החולף שאזרחים מדווחים על ממצאים ארכאולוגיים משמעותיים, ואנו מברכים על המגמה החשובה. בזכות ערנות האזרחים, יוכלו חוקרי רשות העתיקות להרחיב את הידע הארכיאולוגי הקיים אודות התפתחות החברה והתרבות בעת העתיקה בארץ ישראל".

TREASURE

ברשות העתיקות מדגישים, כי חוק העתיקות קובע שהעתיקות שייכות למדינה, ועבירה בגין אי דיווח או הוצאת עתיקות ממקומן או סחר בהן, עונשה עד חמש שנות מאסר. ברשות מבקשים לשמור על מיקום המערה בסוד, שכן בתוך המערה אורבות סכנות רבות. מעבר לחשש מפגיעה בשכבות הארכאולוגיות ובנטיפים, קיימת סכנה אמיתית לחיי המבקרים במערה, שכן יש בה חללים תת קרקעיים נסתרים דרכם עלולים ליפול לעומק רב. ברשות העתיקות מבקשים להדגיש כי הזחילה במערות מסוכנת, ודורשת הכשרה וציוד בטיחות מתאים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

0 תגובות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture