בניגוד להבטחות: משווקי הדגים מסרבים לשווק דגים חיים לקראת הפסח

בחברות מתנערים מההבטחה שניתנה לפני מספר חודשים, אז הוחלט על הפסקת שיווק הדג החי לחנויות, כי ישווקו דגים חיים לשווקים החרדיים לקראת הפסח • פניות בד"ץ 'העדה החרדית' נותרו בינתיים ללא מענה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, לא ישווקו לחנויות הדגים דגי קרפיון חיים לקראת חג הפסח: בניגוד להבטחות שניתנו לפני מספר חודשים, לפיהן ישווקו דגים חיים לשווקים החרדיים לקראת חג הפסח, מתברר כי בחברות שיווק הדגים לא מתכוונים למלא את ההבטחה. בבד"ץ 'העדה החרדית' שם פנו לחברות כאשר הרבנים אף ירדו לשטח והם נפגשו עם המגדלים והמשווקים, מביעים תרעומת רבה על ההבטחה שהופרה ועל סירובן של החברות לעמוד בהבטחתן: "זו פגיעה חמורה בלקוחות החרדיים שמפרנסים את החברות הללו במשך כל השנה", אומרים בבד"ץ.

כזכור, לפני מספר חודשים החליטו בארגון מגדלי הדגים ומשווקי הדגים להפסיק את אספקת הדג החי לחנויות, וזאת משיקולים של חיסכון וייעול. ההחלטה להפסיק את שיווק הדג החי והמעבר לשיטת הדג המצונן נחשפה בלעדית ב'המודיע', כשיחד עם הפרסום על הצעד הועלה מיד החשש כי הדבר יפגע בצרכנים החרדיים שנוהגים לפי מנהג אבותיהם לרכוש ולעשות שימוש אך ורק בדגים חיים לקראת חג הפסח.

חשש זה הועלה בידי רבני בד"ץ 'העדה החרדית' ובחברות הבטיחו כי חרף ההחלטה להפסיק את שיווק הדג החי לחנויות, תוסדר בכל שנה אספקה של דגים חיים לשווקים החרדים לקראת חג הפסח. ההבטחה שניתנה בידי החברות ומגדלי הדגים פורסמה ב'המודיע' ואכן הצרכנים היו בטוחים כי לקראת הפסח הם יוכלו לרכוש דגים חיים כמקדמת דנא.

אולם מתברר שהבטחות לחוד ומעשים לחוד. ממידע שהגיע אלינו עולה כי לאחר שבחברות ראו כי טוב ולאחר שהתברר להם כי המעבר לשיטת שיווק הדג המצונן ולא החי מוזילה משמעותית את העלויות, החליטו בכל החברות הפועלות בענף שלא לממש את ההבטחה ולא לשווק דגים חיים גם לא לקראת הפסח. החלטה זו נותרה על כנה למרות שלחברות ולמגדלי הדגים הגיעו פניות חוזרות ונשנות מצד רבני בד"ץ 'העדה החרדית' שביקשו והפצירו בחברות להתחשב בצרכיהם של הצרכנים החרדיים ולהסדיר אספקה – ולו נקודתית – של דג חי לקראת הפסח.
לפי נתוני משרד החקלאות שהועברו ל'המודיע', צפויים להימכר השנה בתקופת הפסח כ- 600 טון קרפיונים, כ- 800 טון אמנונים וכ- 300 טון בורי, בדומה לצריכה בשנה הקודמת. בנוסף, ישווקו בפסח הקרוב גם כ- 600 טון דגי מוסר, כסיף, באס, אמור ואדמונית. בסך הכל צפוי הביקוש בפסח לעמוד על כ- 2,800 טון דגים, בדומה לשנה הקודמת. בנוסף, ישווקו השנה גם פילה טרי של דגים שונים, בהם: בורי, אמנון, אדמונית, מוסר, פורל וקרפיון, בכמויות של כ- 30 טון.

במכתבים שנשלחו לחברות הובהר לחברות כי הצעד לשיווק דג חי לציבור החרדי מתבקש הן בשל ההגינות לאחר שהדבר הובטח מראש, אך בנוסף, כך טוענים בבד"ץ, יש כאן מימד נוסף שאי אפשר להתעלם ממנו: "על החברות לספק את השירות לצרכן שמפרנס את החברות הללו במשך כל השנה", אומרים בבד"ץ. "הציבור החרדי הוא הצרכן הכבד של דגי הקרפיון והמגדלים הפועלים בענף נהנים מכספו של הציבור. וכשזו הבקשה שמגיעה מהציבור רק מתבקש שייעשה מאמץ להיענות לה".

_pdfהבטחת החברות לפני כחצי שנה

בחברות מסבירים כי מדובר בצעד יקר ומורכב, וכי "התשתית לשינוע הדג החי כבר אינה קיימת מאז עברנו לשיטת אספקת הדג המצונן". אלא שהדברים ככל הנראה אינם מדוייקים. בירור שערכנו בחברות לייצור הגעפילטע פיש העלה כי קיימים קווי אספקה מוסדרים של דגים חיים למפעלים אלו, כך שניתן, אם רק יהיה רצון אמיתי לכך, לעשות שימוש במשאיות אלו לאספקת תוצרת הדג החי ולו למוקדים מרכזיים ומוסדרים שיופעלו בריכוזים החרדיים.

כמו כן, מתברר כי גם במספר קהילות יהודיות בגולה, בארה"ב ובאירופה, נהנים הצרכנים החרדיים מאספקה נקודתית של דג חי, וזאת למרות שאין כל אספקה של דג חי לשווקים במהלך כל השנה. אולם כאמור, כל הבקשות שהועברו נכון לרגע זה למנהלי החברות לא זכו למענה ואם מצב זה ימשך, יאלצו הצרכנים המקפידים על צריכת דג חי לפסח למצוא אלטרנטיבות שיאפשרו להם לקיים גם השנה את מנהגם וליהנות מאספקה של דגים חיים.

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה לפנייתנו כי "משרד החקלאות ופיתוח הכפר אינו מעורב בקבלת ההחלטה לשיווק דגים חיים בארץ. ההחלטה בהפסקת שיווק דגים חיים התקבלה בספטמבר האחרון (2014) על ידי מרבית מגדלי הדגים בארץ. יצויין כי אספקת הדגים הטריים בארץ רובה ככולה, מוגדרת כדגים מצוננים תחת פיקוח ווטרינרי וכשרותי".

לעומת זאת, הבקשות לתגובה שהועברו על ידינו למנהלי החברות לא זכו עד כה למענה. בחברות החליטו, כך מסתבר, לנקוט במנהגם של הדגים ושם ממלאים פיהם מים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture