המאבק על השבת באשדוד • על מה נטושה המערכה?

הזעקה שיצאה מאשדוד, אותה העלו רבני אשדוד בישיבתם בשבוע שעבר, החרידה את הציבור שומר השבת כולו, בכל רחבי הארץ. אך המערכה אינה נוגעת רק לתושבי אשדוד והיא מאיימת על עתידה היהודי של המדינה כולה. מדוע? • מטה המאבק שהוקם בידי רבני העיר אשדוד מספק תשובות לשאלות שהועלו ושבהחלט יש מקום לשאול אותן – ולקבל עליהן מענה מנומק

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מה קרה ב'ביג', האם באשדוד – כמו בערים אחרות בארצנו – אין חנויות נוספות ואפילו מרכזי מסחר שהיו פתוחים בשבתות? על מה יצא הקצף דווקא כעת?

"נכון, למרבה הצער היו וישנן חנויות נוספות הפתוחות בשבת ברחבי העיר אשדוד כשהבולט שבהם הוא קניון 'סטאר סנטר' הממוקם במרכז העיר, ואכן הציבור החרדי מדיר את רגליו מהקניון גם בימי השבוע וזאת בשל העובדה שישנן שם מספר חנויות הפתוחות בשבת. גם פתיחתה, לפני כחצי שנה, של החנות AM:PM (או בשמה החדש: 'מרקט גן העיר') הפועלת "24/7" ברובע הסיטי ומול בניין העיריה, נחשבת לפצע פתוח בליבם של כל תושבי העיר שהשבת יקרה לליבם.

אבל 'ביג' זהו סיפור אחר. מדובר בקניון ענק שבו ישנן כ-150 חנויות, והוא מבסס את הפעילות העסקית שלו על פעילות בשבתות. הנהלת הקניון השקיעה מיליוני שקלים בפרסום מאסיבי שמתנוסס כיום בכל הישובים הסמוכים לאשדוד, מאשקלון ועד יבנה ורחובות, הקוראים לתושבים להגיע ל'יום קניות' שהוא היום השביעי, רח"ל. ואכן, הקריאה הזו זוכה להיענות, כשיעידו על כך אלפי הרכבים הזורמים בכל שבת לעיר כשהם יוצרים עומס על הכבישים שעד כה היו ריקים, כשהלקוחות שוטפים את הקניון בהמוניהם.

קרא עוד:
[postim]

מעבר לכך, כפי שנחשף במסמך שפורסם ב'המודיע', מפעילה הנהלת הקניון אטרקציות ופעילויות מיוחדות בימי שישי –שבת, כל זאת כדי לגרום לכך שהלקוחות יגיעו לחנויות בעיקר – וזו ההדגשה שלהם – בשבתות. כך שלא מדובר כאן בעוד חנות שולית שפותחת 'גם' בשבת, אלא בעשרות חנויות שפעילות 'בעיקר' בשבתות מוך כוונה מוצהרת של ביטול יום השבת והפיכתו ל'יום קניות'. את ההשפעה אנו כבר רואים עכשיו כאשר בחנויות רבות בכל העיר מבקשים לפתוח בשבתות, ועדיין לא דברנו על יתר הישובים הסמוכים לעיר שגם בהם יחלו מעתה לחלל את השבת חלילה.

הבעיה, אם כן, אינה של תושבי אשדוד, אלא של כל הציבור שומר השבת מכל רחבי הארץ. שכן אם באשדוד, עיר מסורתית שעד כה נשמרה בה השבת בכל חלקיה, יחלו מעתה לחלל שבת, מה יהיה ביתר הערים שבהן אין נוכחות חרדית בולטת?"

אם זו הבעיה, אז כבר אמר ראש עיריית אשדוד: נאפשר חילולי שבת ב'פאתי העיר', ואילו במרכז העיר נפעיל אכיפה. מה פסול בהצעה הזו?

"זו הצעה מקוממת שאין להעלות אותה על הדעת, ואין פלא כי רבני העיר הורו להסירה מיד מהשולחן. ראשית, לנו אסור בשום פנים ואופן להסכים לכך שבאזור מסוים יחללו שבת ואנו נעלים עין מכך, תמורת העובדה שבאזורים אחרים תישמר קדושת השבת. אך מעבר לכך, מדובר ב'אכיפה בררנית' שאין לה כל סיכוי.

הרי מה אפשר לומר לבעל חנות נעליים ברובע ד', למשל, שיבקש לפתוח בשבתות הוא יקבל דו"ח על הפרת יום המנוחה, כאשר הוא יטען מדוע  באזורי התעשייה, בסטאר סנטר, בחופים וב'פאתי העיר' מותר לפתוח בשבת, ובדיוק לי אסור? אין מה לענות לו ואכיפה כזו לא תעמוד בשום מבחן שהוא, לא הגיוני לא חוקי ולא מוסרי, כך שבעצם מדובר בוויתור מראש והרמת דגל לבן בכל הנוגע לשמירת השבת.

ולא דיברנו על כך שהקניון אינו ממוקם ב'פאתי העיר' אלא בכניסה לעיר ממש. איך יכולים אלפי משפחות שומרות שבת (כשהדגש הוא על שומרות שבת. המאבק משותף לכל התושבים שומרי המסורת בעיר, שהם מהווים את הרוב המוחלט מקרב התושבים) להשלים עם העובדה שבשערי העיר רומסים את קדושת השבת בפרהסיא והשבת הפכה  שם ליום חול? ברור שלא נסכים לכך ובשום תנאי".

בכל הכנות, האם אפשר להפסיק את חילולי השבת ב'ביג'?

"בוודאי. הכל תלוי בנו. בהנהלת הקניון דאגו לומר מיד שהם לא מתרשמים מהפגנות וממחאות, משום ש'הציבור החרדי מקסימום יביע מחאה, וההפגנות האלו יעשו לנו רק טוב. הם רק יביאו לנו פרסום'. אבל האמת שונה. לאחר שניווכח כי מדובר במערכה שנוגעת לציפור נפשו של הציבור החרדי, נתגייס כולנו, כל הציבור החרדי, הדתי והמסורתי, ונפעל בכל הכוח כדי להפסיק את חילולי השבת הללו.

הדרך להשגת היעד היא המתווה שעליו הצביעו הרבנים בישיבה השבוע: להדיר רגליים מכל קניוני 'ביג' בכל רחבי הארץ, ובה בעת לנקוט ב'סנקציות כלכליות' שיגרמו לחברות ולגופים הגדולים במשק שכיום שותפים בפעילות העסקית של ביג למשוך את ידיהם מהשותפות עם ביג. הסנקציות הללו יפגעו בכיסה של החברה והם עשויים להמיט עליה את הקץ, וסביר שבעלי המניות שלה שיחששו מהצפוי לעתיד החברה ידאגו לומר את דברם.

אל נשכח שגם כאשר יצא הציבור החרדי למערכה נגד 'שפע שוק', נשמעו קולות רבים שאמרו כי המאבק לא יצלח. והנה, כמה שנים אחרי, ומתברר שהרשת נסגרה ואפילו הקבוצה כולה, קבוצת 'דור אלון' שנחשבה לאחת האיתנות והמבוססות במשק, ספגה מכה אנושה וכואבת שרק בימים אלו אנו עדים לאחת ההתפתחויות שלה עם הדחתו של הבעלים דודי ויסמן מכל פעילות בקבוצה, והודאתו של המנכ"ל הנוכחי שאמר כי מצבה של הקבוצה 'אנוש', ועדיין לא הגענו לפרק האחרון. אז מדוע מה שהצלחנו להשיג במאבק מול 'דור אלון' הגדולה, לא נצליח להשיג במאבק מול 'ביג'?"

ובמידה והשבת נשמרת בקניון 'ביג' במקום אחר בארץ. מדוע שייאסר להיכנס אליו?

"פשוט מאד. משום שאי אפשר להחזיק את המקל משני קצותיו, במקום אחד (שבו מרבית התושבים חרדים) לשמור שבת, ובמקום אחר שבו משיקולי ריווח רגעיים נראה שניתן יותר להרוויח אם השבת תחולל – לחלל את השבת. זה פשוט לא עובד. כפי שלא יעלה על הדעת שחנות שלה שני סניפים בעיר, האחת ברח' יפו והשנייה בגאולה, תפתח את החנות ביפו ואילו בגאולה הציבור ימשיך לקנות בה, כך גם לא ניתן להמשיך ולקנות בכל קניון אחר של 'ביג', כל עוד היא רומסת את קדושת השבת ואף מעמידה את עצמה בראש החץ של המאבק הנגדי. למעשה, 'ביג' קיבלה החלטה שנכון לעכשיו היא עומדת מאחוריה, ועליה לתת את הדעת באשר להשלכות".

האם ישנה הידברות עם הנהלת 'ביג'?

"ישנם הרבה ניסיונות להידברות, אך עד לרגע זה לא היתה כל נכונות מצידה של הנהלת ביג להיענות לפניות ולו גם לקבוע מועד לפגישה. רבני העיר ניסו מספר פעמים לפנות להנהלת החברה, אך היום היחיד שנמצא פנוי לפגישה (שאותה אנו מבקשים מלפני הפסח) הוא בעוד כחודש… ברור שאנו לא שוללים את הדרך להידברות, וברגע שבקבוצה יגלו נכונות לסגור את הקניון בשבתות, נשמח להודיע על ביטול העיצומים".

ומה בנוגע לעיצומים השונים, האם הם כבר החלו?

"נכון לעכשיו כל הדרכים נבחנות. אנו בוחנים את כל האמצעים הנמצאים בידיו של הציבור החרדי, ויש בידו אמצעים רבים ליצור לחץ על הקבוצה, כאשר הפעילו כולה נבחנת בידי רואי חשבון, כלכלנים ועורכי דין מהשורה הראשונה. בהמשך ניזום מפגש מול סוכני הביטוח של הציבור החרדי כמו גם מול הגופים המוסדיים שמחזיקים בידם קרנות פנסיה ועוד, כשהם יהיו אלו שיעבירו את המסר לבכירי החברות. אך כרגע, מה שמוטל על כל יהודי שומר שבת לעשות הוא פשוט להדיר רגליים מכל מקום שהשם 'ביג' מתנוסס עליו. זהו הצעד הספונטני".

מה הטענה של הציבור החרדי כלפי ראש העיר, ד"ר לסרי. האם הוא מסוגל בכלל לסגור את הקניון? הרי בית המשפט יכפה עליו לפתוח.

"הטענה נגד ראש העיר, שהוא אגב יהודי המצהיר על עצמו כשומר שבת, היא שהוא מתכחש להבטחתו ופועל נגד ציבור בוחריו. לסרי נבחר לתפקידו רק משום שקודמו בתפקיד, צבי צילקר, לא התחייב לפעול לשמירת השבת בעיר ואילו לסרי התחייב לפעול ולהביא לכך שהשבת תישמר בכל חלקי העיר. מדובר בהבטחה מפורשת המעוגנת בהסכם הקואליציוני, כשאין כל חולק שהוא נבחר בזכות תמיכתו המוחלטת של הציבור החרדי בו. מה שאנו מצפים ממנו הוא לפעול ברוח הבטחתו ולעשות כל שבידו להביא לסגירת המתחם.

בפועל, לא די שלא ראינו כי ראש העיר  עושה כל מאמץ בכיוון; הוא לא מצהיר על כוונתו לסגור, הוא אינו שולח פקחים, הוא לא מנסה כלל לאכוף את החוק העזר כשלא חסרים לו אמצעים לאכוף את חוק העזר ברחבי העיר, הרי שהוא אף יוצא נגד הציבור שומר השבת. ההצהרות שלו על 'מדיניות של חיה ותן לחיות באשדוד', שלא לדבר על ההצעה המופרכת של חילולי שבת פה ושמירת שבת שם, אינן עולות בקנה אחד עם הבטחתו לבוחר שנתן לו את קולו אך ורק בזכות שמירת השבת.

ולא דיברנו על עצם מתן האישורים לקניון (שאת פתיחתו אגב ידע היטב ראש העיר למנוע ולעכב במשך מספר שנים וזאת משיקולים אחרים) בלא שהועלתה בשום שלב הדרישה לאי הפעלתו בשבתות תוך עיגון ההתחייבות בהסכם מחייב. בשורה התחתונה, מדובר בראש עיר שחב את תפקידו לציבור החרדי, וכאן מדובר בנושא עקרוני ממדרגה ראשונה".

 

קרב הבלימה

בכניסה לעיר אשדוד, כמה עשרות מטרים אחר הכניסה הדרומית לעיר, תגלו שילוט שיכוון אתכם ל'פארק עד הלום'. במקום זה ניטש הקרב המכריע שהתנהל בימי מלחמת העצמאות בין כוחות המדינה הצעירה שבדרך לבין כוחות מצריים, כאשר 'עד הלום' הצליחו המצרים להגיע, כאן נבלמו ומכאן נסוגו. אם היו אז הכוחות המצריים מצליחים לחצות את הגשר ולהתקדם, הדרך לתל אביב היתה פתוחה בפניהם.

וכעת, במרחק אווירי של פחות ממאה מטרים משם, מתנוסס לו הקניון החדש שהפך את העיר השלווה וההרמונית לעיר היושבת על חבית חומר נפץ. קניון 'ביג' שפועל מזה חודש בשבתות הצליח להסעיר את העיר, אך המאבק אינו נוגע לתושבי העיר הדרומית בלבד. שכן, כבר כעת מקיפים חילולי השבת והם חוצים את כל יישובי הדרום, שרבים מהם נענים לפרסום המאסיבי המזמין אותם ל'יום קניות' באשדוד, והם נמשכים לקניון הפעיל בשבתות באלפיהם. ואם אשדוד תיפול, הפסדנו בעצם במערכה כולה ועוד בטרם קרב.

אשדוד היתה עד כה דוגמא ומופת לחיים בהרמוניה. בעיר מתגורר ציבור חרדי, אך רוב התושבים הם מסורתיים והשבת נשמרה בעיר כמעט בכל חלקיה. העובדה שבכניסה לעיר פועל לו קניון באופן רשמי בשבתות כשהוא מושך אליו אלפי לקוחות מהסביבה, הביאה כבר עכשיו לפתיחתן של מספר חנויות שלא מצאו כוחות לעמוד בתחרות שנכפתה עליהן והן נפתחו בשבת. ואנו נמצאים כעת רק בתחילתו של המדרון החלקלק.

במצב הנוכחי זועקים רבני אשדוד שלא לקנות בכל קניון ששם 'ביג' מתנוסס עליו. אך אין מדובר בתמיכה בלבד בתושבי אשדוד שיצאו למערכה. זוהי מערכה שניטשת בכל רחבי ארץ ישראל, כאשר אנו עדים כעת לקרב הבלימה שמתנהל אמנם באשדוד אך יהיו לו השלכות בחזית הנרחבת של שמירת השבת בכל חלקי ארץ ישראל.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture