משרד האוצר: יש גידול במספר העובדים, אך פריון העבודה נותר נמוך

בסקירה הכלכלית השבועית, מסביר הכלכלן הראשי במשרד האוצר, יואל נווה, כי הצמיחה הנאה שנרשמה במשק בשנה שעברה, אינה נובעת מהתפתחות טכנולוגית או שיפור איכות כוח העבודה, אלא מגידול במספר העובדים במשק ללא גידול בתפוקה עצמה של כל עובד • "בשנים האחרונות תהליכי הייצור בישראל נעשו פחות יעילים ולכך הייתה השפעה שלילית על התוצר והרווחה הכלכלית" • הסקירה המלאה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

במיקוד השבועי בחנו את ההתפתחויות בפריון העבודה בישראל בשנים 2013-2014 ואת תרומתו של הפריון לצמיחת התוצר. מצאנו כי צמיחת המשק בשנים האחרונות התבססה על גידול במספר העובדים, ולא על גידול בפריון העבודה. כמו כן, מהשוואה בינלאומית שערכנו עולה כי בישראל הגידול בתוצר לעובד ובתוצר לשעת עבודה ממשיך להיות נמוך יחסית למדינות המפותחות.

הנתונים המאקרו כלכליים שפורסמו בחודש מאי מצביעים על האטה מסוימת בפעילות הריאלית מחד, ועל שיפור נוסף בשוק העבודה מאידך.

השיפור הנוסף שנרשם בשוק העבודה בחודש אפריל, הביא את שיעור האבטלה לרמת שפל היסטורית (4.9 אחוזים) ואת שיעור התעסוקה לרמת שיא (60.9 אחוזים). במקביל, שיעור ההשתתפות עלה גם הוא וכך גם שיעור המועסקים במשרה מלאה.

קרא עוד:
[postim]

התוצר המקומי הגולמי צמח ברבעון הראשון של השנה בשיעור של 2.5 אחוזים בקצב שנתי, נמוך משמעותית מהרבעון הקודם. עם זאת, ההאטה בצמיחה נבעה בעיקרה מגורמים חד פעמיים.

סך פדיון רשתות השיווק הצטמצם בחודש אפריל, וכך גם היקף הרכישות בכרטיסי אשראי.

בחודש אפריל נרשמה הרעה גם בסחר החוץ של ישראל, כאשר ירידות משמעותיות נרשמו הן ביצוא והן ביבוא הסחורות.

בחודש אפריל מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים שב להצביע על צפי להתכווצות בפעילות הכלכלית במשק ומדד אמון הצרכנים לחודש מאי, ירד גם הוא, בפעם השלישית הרציפות.

שיפור נוסף שנרשם בחודש אפריל הינו עלייה חודשית שנייה ברצף במדד המחירים לצרכן, לאחר 4 חודשים בהם לא נרשמו עליות. עם זאת, הנתונים מוסיפים לבטא קצב אינפלציה שלילי, כבר 8 חודשים רצופים.

השקל התחזק ריאלית בחודש אפריל מול סל המטבעות.

על רקע נתונים אלו החליטה הוועדה המוניטארית להותיר את הריבית לחודש יוני ברמה של 0.1%.

סקירה גלובלית:

ה- OECD חתך משמעותית את תחזית הצמיחה העולמית לשנים 2015-2016, בעיקר על רקע דשדוש בהיקף ההשקעות בעולם והסכנה הגוברת לחדלות פירעון של ממשלת יוון. תחזית הצמיחה של ישראל דווקא עודכנה כלפי מעלה, על רקע הערכות להתחזקות הביקושים המקומיים, בשל צעדי מדיניות דוגמת הורדת הריבית והעלאת שכר המינימום.

מסוף חודש אפריל נרשמת מגמה של עליות חדות בתשואות האג"ח הממשלתי לטווח ארוך בארץ ובעולם, המיוחסת בחלקה לתיקון של הירידות שנרשמו בשנה האחרונה.

התוצר בארה"ב התכווץ ברבעון הראשון של השנה בשיעור של 0.7 אחוז, בקצב שנתי.

ביקושים חלשים נרשמו בארה"ב בחודש אפריל: במדד המכירות הקמעוניות נרשם קיפאון, היקף ההזמנות של מוצרים בני קיימא ירד, וירידה משמעותית נרשמה גם במדד הסנטימנט. בנוסף, ההוצאה לתצרוכת פרטית נותרה ללא שינוי בחודש אפריל, וזאת על אף שנרשמה עלייה קלה בהכנסה הפנויה של הציבור האמריקאי.

מנגד, שיפור נרשם בשוק העבודה האמריקאי בחודש מאי, מדד אמון הצרכנים של ה- CB עלה במאי לאחר שלושה חודשי ירידה ומגמת השיפור בשוק הדיור האמריקאי נמשכת.

מדד המחירים לצרכן בארה"ב רשם באפריל עלייה קלה בלבד, המבטאת אינפלציה שלילית. עם זאת, במדד הליבה נרשמה העלייה החודשית הגדולה ביותר מאז חודש ינואר 2013 (מבטאת אינפלציה בקצב של 1.8 אחוזים).

בפד מעריכים כי הנתונים הרבעוניים החלשים יחסית לא יבואו לידי ביטוי בהאטה בהמשך השנה, ומאותתים כי העלאת ריבית תתרחש ככל הנראה עוד במהלך שנת 2015, כנראה בסביבות חודש ספטמבר.

התוצר של מדינות גוש האירו צמח ברבעון הראשון של 2015 בשיעור נמוך יחסית של 1.6 אחוזים, אם כי זהו קצב הצמיחה המהיר ביותר שנרשם מאז הרבעון השני של 2011.

נתוני הצמיחה של יוון לרבעון הראשון של השנה מצביעים על כניסה למיתון נוסף.

קצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים, המסתיימים באפריל השנה, בגוש האירו היה אפסי והביא לסיומה תקופה של 4 חודשי אינפלציה שלילית. אומדנים מוקדמים לקצב האינפלציה ב-12 החודשים המסתיימים במאי מצביעים על קצב אינפלציה חיובי של 0.3 אחוז.

במהלך חודש מאי העבירה יוון תשלום משמעותי לקרן המטבע, מה שהרגיע מעט את החששות מחדלות פירעון של המדינה מחד, אך הכניס את המדינה למצוקת נזילות קשה מאידך.

ביום שישי האחרון (5.6.15, מועד התשלום שהתחייבה יוון להעביר לקרן המטבע), לאחר שנציגי הממשל היווני ובעלות החוב שלה לא הגיעו להסכמות לגבי תכנית סיוע נוספת, הודיעה יוון לקרן המטבע כי בכוונתה לאחד את כל התשלומים שאמורה להעביר במהלך חודש יוני לתשלום אחד בסוף החודש.

בחודש אפריל נרשם שיפור קל בייצור התעשייתי בסין (יחסית לשפל של חודש מרץ), אך סביבת הצמיחה נותרת נמוכה יחסית לצמיחה המרשימה שידעה המדינה בשנים קודמות. לאור נתונים אלו ביצע הבנק המרכזי של סין הפחתת ריבית נוספת (השלישית ב-6 החודשים האחרונים).

כלכלת יפן צמחה ברבעון הראשון של השנה, זה רבעון שני ברציפות של צמיחה חיובית. הבנק המרכזי של הודו הוריד החודש שוב את הריבית, בפעם השלישית מתחילת השנה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture