פוסקי הלכה למשקיעים: איסור להשקיע בחברות מחללות שבת בפרהסיה כ'ביג'

אתמול הורה ראב"ד 'העדה החרדית' הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א למשקיע כי ימשוך את כספו מ'ביג': "החברה מחללת שבת בפרהסיה ואין להיות שותפים לעוברי עבירה" • במקביל – פוסקי הלכה ובד"צים הורו אף הם כי יש להימנע מהשקעה בחברות המחללות שבת בפרהסיה ויש להעדיף מסלולים כשרים שאין בהם חשש חילול שבת • בקרוב: אסיפה לסוכני ביטוח בה ימסרו ההנחיות אודות המעבר למסלולי ביטוח כשרים ללא חשש חילול שבת

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אסור לסייע בידי עוברי עבירה: פסק ההלכה שיצא בידי בד"ץ 'העדה החרדית' לפיו נאסר להשקיע ולהיות שותפים חברות מחללות שבת, הועלה בימים האחרונים על שולחנם של פוסקי ההלכה וחברי הבד"צים בכל רחבי הארץ. פסק זה אף יושם אתמול הלכה למעשה בידי אחד המשקיעים החרדים ששאל את פי ראב"ד ירושלים הגר"מ שטרנבוך שליט"א ונענה כי "ההשקעה בחברות מחללות שבת כמו 'ביג' אסורה".

מביתו של ראב"ד ירושלים הגר"מ שטרנבוך שליט"א נמסר כי בימים האחרונים הגיע למעונו של ראב"ד ירושלים נגיד מפורסם מחשובי מחזיקי התורה, ששאל כי מאחר והוא מחזיק במניות חברת 'ביג' האם עליו למכור את מניותיו בחברה.

מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א הורה לו בנחרצות כי עליו להיפטר מהמניות, וזאת בנימוק כי מאחר שהחברה מחללת שבת בפרהסיה, הרי היא מעמידה את שמירת השבת בכל רחבי הארץ בסכנה – מחשש שחילולי השבת יתפשטו מעיר לעיר רח"ל. ולכן, כך הורה הלכה למעשה, "כדי שלא להיות שותף לעוברי עבירה, עליו לעזוב כל שייכות לחברה, וכפי שכבר הורו גדולי ישראל".

קרא עוד:
[postim]

בנוסף דווח כי חב' 'אלטשולר שחם' פעלה בהתאם לפסק ההלכה, והחברה, כך דיווחה הנהלת החברה בידי הסמנכ"ל ר' אשר ספיר, מכרה את כל האג"ח שהחזיק ב'ביג', בשווי של 10 מיליוני שקלים. צעדים אלו ואחרים כבר מורגשים בשטח, והן אף הובילו ספקולנטים ושחקני מעוף לתת הוראת 'שורט' (מכירה בחסר), מאחר והם צופים ירידת שער בערך המניות והאג"חים של חב' ביג, וזאת בהתאם לחוות דעת של אנליסטים בשוק ההון המזהים את המפולת המסתמנת.

אך ההנחיה אינה אמורה אך ורק כלפי החברות הפעילות בשוק ההון. בימים האחרונים התכנס בד"ץ 'רבני הקריות' באשדוד לדיון מעמיק בנושא ההשקעה בחברות מחללות שבת, וסוכם על מפגש משותף עם בד"ץ 'העדה החרדית' לליבון הסוגיה.

לאור שאלות רבות שהגיעו אתמול לחברי וועדת הרבנים המיוחדת שמונתה לנושא בידי הבד"ץ, הוחלט כי בימים הקרובים תתקיים בע"ה אסיפה המיועדת לסוכני ביטוח מכל רחבי הארץ, ובה ימסרו הנחיות המיוחדות שנקבעו בידי רבני הבד"ץ, כיצד יש לפעול בתחום הביטוחים.

המגמה המסתמנת היא כי בעת רכישת פוליסה חדשה יש לוודא כי אין בה חשש של חילול שבת, בעוד שלגבי הפוליסות הישנות מסתמן כי יש להתחשב אף בנושא הפסד מרובה בשל נזקים שעלולים להיגרם לבעלי הפוליסות (באם יש צורך בהצהרת בריאות חדשה) או לסוכני הביטוח (אובדן פרמיות), ועל כן מתגבשות הנחיות פרטניות בנושא כשבדיון ההלכתי הנרחב משתתפים דיינים מבד"צים שונים וכן ניתנו הנחיות בידי פוסקי הדור שליט"א. ההנחיות במלואן יפורסמו בע"ה בימים הקרובים.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture