קונצרט חזנות • טורו השבועי של יוסי אליטוב

על הדיבוק של 'הליכודניק המצוי' ומטריית ההגנה האוטומטית לה זוכה נתניהו בקרב תומכיו, באיזה משרד ממשלתי חושקת שלי יחימוביץ' ועל הסוסים של אורי אריאל • וגם: שיחת רקע מקיפה ומאלפת עם סגן שר הבריאות החדש-ישן

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

האגדות שהתרוצצו השבוע סביב 'דיבוק' שהתגלה בעיר החרדית אלעד היו כגרסה מקומית לדיבוק מסוג אחר שאחז במקביל בציבור תומכי הליכוד בישראל החל מהרגע שבו החלו להתפרסם תחקירים על ההיסטוריה הטרום-פוליטית של מקום מספר שלושים ברשימת הליכוד. דיבוק תזזיתי, שכל סוגי תקיעות השופר לא יוכלו לו.

הליכודניק המצוי, כמו גם האיש העממי שתומך בנתניהו, מתוכנת להפטיר מפיו שצף-קצף של דברי איבה מול כל ביקורת – ולו עניינית לחלוטין, שתישמע נגד נתניהו, רשימתו, מפלגתו, משפחתו או כל מה שבסביבתו. לדידם, נתניהו חף מביקורת. חסין מדרישה להצגת קבלות. הוא וכל הנלווים עליו וכל מעשי ידו – הינם כליל השלמות, ואבוי למי שינסה להשמיע דבר פקפוק. פרשת הח"כ הסורר השבוע היא ההוכחה לכך. זו ההוכחה הקטנה, הזניחה יחסית.

הנה קונפליקט לא ברור: במצטבר, תשע שנים נתניהו מכהן כראש הממשלה. עד לפני חודשיים עבדו כל אנשי הימין במרץ לשם קידום בחירתו לכהונה רביעית בראשות הממשלה. לגיטימי ומתבקש: נתניהו היה מועמד הימין היחיד. חשוב שהימין יהיה בשלטון. אבל רגע לאחר שהתברר שנתניהו ממשיך להתגורר ברחוב בלפור 3, בא השכל הישר ואמר: עכשיו העת לדרוש מנתניהו שיממש את משילותו. ימלא אחר הבטחותיו. יגשים את חזון הימין ויקיים את ההבטחות שפיזר בבחירות. נבחרת? יופי. עכשיו הבה לנו תקציבים, הבה לנו זכויות. הבה לנו בריאות, חינוך רווחה. הבה לנו תכנית מעשית, בלתי מתפשרת, למאבק בארגון BDS ובשאר גורמי החרם הבינלאומיים.

ואז קורה הדבר הבא: תומכי נתניהו הנלהבים מתקוממים ומזדעקים: האם נטרפה עליכם דעתכם? אל תחזקו את השמאל. אנשי הליכוד ותומכיהם מגוננים בחום על נתניהו, סוככים מעליו כצינה וסוחרה, ואומרים: החרם העולמי? זה ממש לא קשור אליו. הבעיות בבריאות? מה לו ולזה. המשבר בשוק הדיור? איפה אתם מוצאים את הקשר בין זה לבין ביבי מלך ישראל. הכאוס ברשויות? כעת חשפתם סופית את היותכם שמאלנים. אתם בוודאי תלמידיו של אורי אבנרי.

."החרם העולמי? זה ממש לא קשור אליו" (צילום: מרים אלסטר - פלאש 90)

כל אימת שנתניהו נדרש לעשות מעשים, תומכי הימין נשלטים במעין כישוף בלתי ניתן לנטרול. זוהי רטוריקת נתניהו המחנאית, שאינה מותירה מקום לביקורת, אף לא לדרישות ענייניות, אף לא לציפייה שסוף סוף יוטבו החיים בארץ הזו. עד כדי כך, שתייר לו יזדמן לכאן – לבטח יחשוב כי ראש ממשלת ישראל הוא בכלל רג'פ ארדואן, ואילו נתניהו הוא סופר ישראלי בעל ראייה היסטורית שחי בין ניו יורק וירושלים ושום תחלואה מדינית, פוליטית או חברתית, אינה קשורה אליו כל עיקר.

האמת הפשוטה, שלפיה ראש ממשלה במדינה מתוקנת אמור לספק קבלות ובהחלט ראוי לדרוש ממנו מעשים ולא סיפורים – הופכת לבדיחה בכל פעם שנתניהו עולה לשלטון. הרושם הוא, שנתניהו לא עולה כדי לשלוט ולהשפיע ולשנות. הוא והשלטון – הרי הם כשתי רשויות שאין ביניהן קשר. השלטון מקולקל? ביבי יצטרף להפגין נגד. אם יבוא יהודי שומר מצוות, איש ארץ ישראל השלמה, וינסה להעלות דרישה לביטחון ביישוב שבו הוא מתגורר ביהודה ושומרון – מיד יצוצו נשמות טובות ויאמרו: אין זאת אלא שפלוני ביקר לאחרונה במשרדי שלום עכשיו, וחשבון הבנק שלו מחובר ישירות לחשבונות הבנק של האיחוד האירופי.

לתופעה הזו ישנם צאצאים, תתי קטגוריה – ואורן חזן הוא אחד מהם. לא זו הבימה לעסוק במסכת חייו של חבר הכנסת שעמד בעין הסערה, שהשתחל לכנסת בסוג של תאונת עבודה. עלילותיו הרי הן כתובות בכל כלי תקשורת ישראלי מזדמן. אולם גם כאן התברר שבמחנה אוהדי נתניהו – אין מקום לבדל ביקורת על מקום שלושים בליכוד, חייזר פוליטי שהקשר בינו לבין ארץ ישראל השלמה זהה לקשר שבינו לבין ניקיון דעת. שוב יואשם כל משמיע ביקורת באובר-שמאלנות. שוב ייאמר שכל מי שמזדעזע הרי הוא בוודאי חבר לאותם מובילי הקמפיינים נגד ישראל בעולם.

השבוע גילינו אנשים שההזדהות העמוקה הזו עם כל מה שנתניהו מייצג, ממש העבירה אותם על דעתם: לאות סולידריות בין היהדות הנאמנה לגיבור ישראל ח"כ אורן חזן – התמקמה לה להקת משוררים חרדית בלשכת הח"כ בכנסת עם אקורדיון ושאר כלי שיר. הללו שרו שירי הלל לחזן שלנו, כליל המעלות ופאר המידות.

."כליל המעלות ופאר המידות"... ח"כ אורן חזן (צילום: מרים אלסטר - פלאש 90)

אז בואו נעשה סדר: נתניהו אינו מחותן שלנו ואורן חזן אינו גיבור השבט. נכון, נתניהו עדיף לנו עשרת מונים מראש ממשלה ממפלגת העבודה. אבל מה לעשות שאורן חזן זה סוג של בדיחה פוליטית עצובה שכולם רוצים לשכוח ממנה. אז אם נבוא לדרוש מנתניהו תוצאות ומעשים, וגם אם נכבוש פנים בבושה כשנשמע את זה שאורן חזן הוא חבר הכנסת מטעם הליכוד – זה לא יהפוך אותנו לתומכי שמאל אוטומטיים.

אבל למה להיטפל לאורן חזנים, בשעה שכולנו ערים וחרדים לנוכח המצור הבינלאומי ההולך וסוגר על מדינת ישראל. כמו בנושאים אחרים, גם כאן מגלה נתניהו חידלון. אוזלת יד. אפס מעשה. לגמרי לא רלוונטי האם נתניהו בעד שתי מדינות לשני עמים או שהוא בעד ארבע מדינות לחמישה עמים; מותר לחשוב שהתנהלותו בתחום זה משקפת זלזול וחוסר רצינות. מותר לדרוש ממנו למשול, לעבוד, ולעשות הכול כדי שהתופעות הרעות ימוגרו, מבלי שמיד ניתקל בתירוץ: היי, אלו ירושות מימי ממשלות רבין, שמיר וגולדה.

תומכי ליכוד יקרים, התנערו מה'דיבוק' שאחז בכם, והבו כבוד לאינטליגנציה. נתניהו נבחר? עכשיו הוא הכתובת לכל תלונה, טרוניה או דרישה. עכשיו הזמן לבסס משילות, לגלות מנהיגות, ולטפל סוף סוף בבעיות האמתיות המאיימות על עתידה של מדינת ישראל.

סולן יעקב

מכל מאות באי בית הנבחרים הישראלי, קשה למצוא אדם שהוא ומזנון הכנסת זרים זה לזה יותר מסגן השר יעקב ליצמן. גם כשרֶבּ יענק'ל ממשרד הבריאות נקלע אל המזנון – וזה קורה לעתים רחוקות מאד – הוא נמנע בהתרסה מלטעום ולו כוס מים, חרף העובדה שהתבשילים בכנסת עומדים תחת הכשרים מהודרים ביותר, שמיטה לחומרא. לא טעמי כשרות יש כאן, כי אם אורח חיים: ליצמן מסתפק בכריך שאותו הוא מביא מהבית, מעשה ידי רעייתו שתחי'. הוא נזהר עד מאד שגינוני השלטון לא ידבקו בשולי אדרתו. בשנים האחרונות אף אימץ לעצמו מנהג – להתהלך בכנסת ולהגיע לישיבות הממשלה כשמגבעתו לראשו, כביכול הוא מכריז: לא באתי להתערות במסדרונות השלטון, באתי לעשות את עבודתי וללכת.

."באתי לעשות את עבודתי וללכת". סגן השר ליצמן (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

השבוע, כשביקשתי להיעזר בקשריו ובהבנתו כדי להבין לאן הולכת ממשלת נתניהו – כמו לחש ליצמן על הבנות שהולכות ונסגרות בין מפלגת העבודה לנתניהו. כממתיק סוד הוא מספר לנו על פגישה מעניינת שהייתה לו עם שלי יחימוביץ', שבמהלכה הצביעה לו באיזה תיק תרצה לשרת תחת נתניהו (תיק החינוך, למעוניינים לדעת).

ליצמן ניחן באופי ייחודי. גם כשהוא מדליף משהו מתוך ישיבה סגורה, יש לו דרך משלו להעביר את כל המידע מבלי להסגיר את עצמו ולהותיר עקבות. אם יצטרך להכחיש בהמשך – יוכל לעשות זאת על נקלה. כשמראיינים את ליצמן, צריך לשקלל את משיכות הכתפיים, את עוויות הפנים, את הפניות הראש ואת תנועות העיניים. המלל, לעומת זאת, משחק תפקיד משני. רק בהינתן הסימפוניה הזו, ביכולת איש שיחו של ליצמן להבין באמת לאן פניו מועדות ולמה ירמזו מילותיו.

שעה ארוכה ישבתי אתו במזנון וניסינו לדלות מפיו תמונה מלאה באשר לתבנית נופה של הממשלה החדשה. להלן עיקרי הדברים:

"אתמול", אמר ליצמן, "השתתפתי בישיבת הממשלה. הבאתי את המנכ"ל החדש שלי, משה בר-סימן-טוב, לאישור הממשלה. בעבר, תהליך כזה היה מצריך שעות של דיונים ומריחות. הפעם, ראש הממשלה הוא לא כמו בפעם הקודמת. הוא חותך וחורץ. הביאו לאישור ששה מנכ"לי משרדים בזה אחר זה. בעבר היה צריך להקדיש חצי שעה על כל שם. הפעם, הטקס כולו ארך דקה וחצי: מי בעד, מי נגד, וגמרנו. זה ביבי החדש. אי אפשר להכיר אותו. הוא ממוקד, חותך ולא חייב שום דבר לאף אחד.

מה אתה למד מזה? שאלתי. הממשלה הזו תהיה ביצועית יותר? ניתן יהיה להזיז בה דברים?

"לדעתי כן", אמר ליצמן. "זו ממשלה די רצינית, שאפשר לעשות בה דברים טובים. נראה שכולם הסתדרו בתפקידים, והם מרוצים. למרות שאני חושב שזה לא יישאר כך – אלא ההרכב ישתנה. העבודה תצטרף, או מפלגה אחרת".

."ממשלה די רצינית". ישיבת הממשלה השבוע (צילום: עמית שאבי - POOL)

איזו מפלגה אחרת? ביררתי.

"אני יכול להגיד לך איזו לא", פסק ליצמן. "אני לא אתן ללפיד להיכנס. אני אומר לכולם: מי ששבר לי את הידיים ואת הרגליים ואת הראש ועשה אותי פצוע-קשה במשך שנתיים – אני לא חבר שלו. אני גם לא מתנצל על זה שאני לא חבר שלו".

איך היחסים שלך עם כחלון? שאלתי.

"אנחנו נפגשים בישיבות הממשלה", אמר ליצמן בסתמיות. "אני מדבר אתו. אני חושב שהוא יכול להצליח".

נחזור להרחבת הממשלה, הצעתי. האם יש לכם בלוק עם הבית היהודי – או שלא אכפת לכם שהעבודה תיכנס על חשבון בנט שייזרק החוצה?

זה לא עניין ששייך לבלוק. אנחנו צריכים לדאוג לעצמנו. אני חושב שביבי למד את הלקח מהפעם הקודמת. הוא לא יכניס את לפיד ולא יעשה טעויות. לגבי בנט – סלחנו לו על החרם שהוא עשה עלינו בקדנציה הקודמת, אבל כל אחד צריך לדאוג לעצמו".

"פגישותיי עם נתניהו"

יעקב ליצמן הוא איש של קונפליקטים. חלק מהחינניות שלו גלום דווקא בשפה הדלה והיבשה שלו. שימו לב לתופעה מעניינת: ליעקב ליצמן אין שפת אם. הוא נולד במחנה עקורים בגרמניה – שם דיברו גרמנית, והיגר עם הוריו לארה"ב – שם דיברו אנגלית. משם נשלח ללמוד בישיבת טשעבין – שם דיברו יידיש, ואז השתלב בפוליטיקה הישראלית – שם צריך לדעת עברית. המעברים בין המולדות והשפות והתרבויות, גרמו לו להישמע כאדם נטול מבטא ושפת אם. החינניות שלו – שמא יש לומר: החיוניות שלו – היא שמדברת.

ישיבת טשעבין צילום google street viewישיבת טשעבין בירושלים (צילום: google street view)

ועוד תכונה ליצמנית אופיינית שחשוב לשים לב לקיומה: תמיד ידאג ליצמן להרדים את הסביבה. זו היתה הטקטיקה שלו מאז היום שבו דרך כוכבו. הוא היפוכו המוחלט של המיניסטר הש"סי הזוהר והמעונב, שגצים של יוקרה מדומה ניתזים ממנו לכל עבר. ליצמן מקפיד להרדים את האויבים ולחתור מתחת למים אל מחוזות חפצו.

לאחרונה, לא אחת שואלים אותו אנשים על האבסורד הגלום בתואר 'סגן שר' המוצמד לו. הרי אין בממשלה מיניסטר שהוא מאה אחוז שר יותר ממנו. לעולם לא יחמיץ ליצמן חמש דקות בישיבת ממשלה. המשילות שלו במשרדו נאמדת במונחים כמעט סובייטיים. ודווקא הוא בוחר לשאת בשם 'סגן שר', משל היה איזה איוב קרא שקיבל תפקיד מאולץ לאחר תרגיל של התאשפזות מבוימת בהדסה. זהו חלק מהיחס ההיתולי של ליצמן לפוליטיקה.

לפני חודש ימים נקלעתי עם קרוב משפחה לחדר ניתוחים בהדסה עין כרם. שוחחתי עם שניים מהרופאים הגדולים בתחומם על השר החדש-ישן. שניהם רחצו את ידיהם לפני שהזכירו את השם יעקב ליצמן. הם דיברו עליו כעל תקוות המערכת.

במערכת הבריאות, התברר, ליצמן הוא סוג של משיח מקומי. בעיקר משום שהשרים שכיהנו לפניו – יעקב בן-יזרי ויעל גרמן – לא נחשבו להצלחה מסחררת. האחרונה אף פגעה קשות במערכת הבריאות. ליצמן, לפיכך, הוא התקווה הלבנה של מערכת הבריות בישראל. ראשי המערכת והרופאים רואים בו בולדוזר שיוכל להבריא את המערכת מתחלואיה הרבים.

Israeli doctors demonstrate in front of the Health ministry officesלא נחשב להצלחה מסחררת. השר לשעבר בן-יזרי (צילום: קובי גדעון - פלאש 90)

הקרב הנוכחי שלו מתנהל סביב מינוי פרופ' זאב רוטשטיין למנכ"ל המרכז הרפואי הדסה עין כרם. המהלך מסעיר את מערכת הבריאות. כה גדולה ההתנגדות, עד שכל מיני שלדים ישנים נשלפו מארונו של הפרופסור שניהל את בית החולים שיבא ביד רמה ועתה מבקש ליצמן שיקדיש את יכולותיו כדי להעמיד על הרגליים את המרכז הרפואי הגדול ביותר במזרח התיכון.

"היום שבו הבנו שליצמן מקבל את השליטה במשרד הבריאות", אמר לי איש שיחי, מנתח לב בכיר במקצועו, "היה כאן יום חג. המערכת הזו זקוקה לאבא. גם אם אנחנו לא אוהבים את זאב רוטשטיין, אין ספק שליצמן כשר בריאות הוא הצלחה גדולה לכולנו".

יחסיו של ליצמן ונתניהו מבוססים על שני אדנים: הערכה ופחד. הערכה – משום שביבי יודע שהאיש ישר יותר מפלס מצוי, ואנו מדברים על כלי העבודה העונה לשם זה, לא העיתון. ליצמן ממוקד עד הסוף במערכת הבריאות. נתניהו יודע שעליו לספק את משאלותיו של ליצמן במשרד הבריאות בלי חכמות – מטיפולי שיניים חינם לילדים, דרך החזרת הפלואוריד לברזי המים בישראל, ועד לאישור תקציבים למתקנים רפואיים ומכשור מתקדם.

ופחד – משום שנתניהו יודע שליצמן אינו גלעד ארדן, והוא לא גדל בבית מדרש שלח-גדעון סער. אין לו סנטימנטים של ליכודניק. אם רק תיעשה אתו טעות – ליצמן ישתגע וישבור את הכללים.

.נתניהו ימלא את הדרישות בלי חכמות. מכשיר MRI ב'שערי צדק' (צילום: פלאש 90)

מה טיב יחסיך עם ראש הממשלה? שאלתי את ליצמן.

"יחסים מצוינים", הגיב. "אני יושב אתו פעם או פעמיים בשבוע, כפגישה בין סגן שר לשר שמעליו. יש לי יותר זמן אתו מאשר כל שר אחר".

רבים נוטים לחשוב, הערתי, שאתה ממתין ליום שבו 'יאלץ' אותך בג"צ להתמנות לשר במשרה מלאה. האם יש ממש בהערכה הזו? הרי בעבר רמזת שלא תהיה לך בעיה לכהן בתפקיד שר.

"אז הנה", אמר סגן השר, "בוא תרשום כותרת: אני לא רוצה להיות שר, ולא מחכה שיכפו את זה עליי. להיפך. לגבי האמירה שציטטת – אמרתי שאשאל את מועצת גדולי התורה. אבל אני מקווה שלא נגיע לזה. אין סיבה לשנות את המסורת, את הסטטוס הזה. מה גם, שהעובדה שנתניהו הוא שר הבריאות כביכול, מאפשרת לי זמן איכות עם ראש הממשלה ומעורבות שלו בכל דבר שאני מעלה. הלוואי שהמתכונת הזו תישאר לתמיד".

ג'ובים, מתחים, הכחשות

ביום שני השבוע עבר חתול שחור בין סגן שר הבריאות לשר הכלכלה והנגב והגליל. העילה למתיחות נבעה מציטוט שהופיע בכלי תקשורת מסוים, כביכול אמר ליצמן ש"דרעי ימשיך להתעסק בג'ובים ואנחנו נדאג לציבור החרדי ועולם התורה".

.מתיחות בין הידידים. דרעי וליצמן בחגיגות הניצחון בבית שמש (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

במהלך ישיבת הסיעה של ש"ס דאגה נשמה טובה כלשהי להראות לדרעי את הציטוט האמור. דרעי רתח מזעם. כשנכנס למזנון הכנסת וראה את ליצמן יושב עמנו – דרעי הפנה את פניו, כדי לא להיתקל בליצמן. כשמוטי בבצ'יק, העוזר הנאמן של ליצמן, דלק אחרי דרעי ואמר לו: 'אנחנו מחפשים אותך כבר מספר שעות. מדוע אינך עונה?' דרעי הגיב בסרקזם: "הרי אמרתם שאני דואג לג'ובים. נו, הדאגה לג'ובים גוזלת לי הרבה זמן".

חזר הרל"ש בבצ'יק לבוס ליצמן ואמר לו: כדברים האלה אמר לי אריה דרעי. ליצמן ניסה להבין מתי אמר את המשפט המיוחס לו – אולם לא הצליח להיזכר. לבסוף הפטיר: אל דאגה, אסתדר אתו בעוד יום או יומיים.

מתי אתה אמרת משפט כזה? שאלתי את ליצמן.

סגן השר משך בכתפיו. "מעולם לא", השיב. "כנראה אחד הדוברים שלי רצה לשמח אותי לקראת סוף השבוע, והמציא על דעת עצמו כל מיני משפטים. שיהיה בריא. אני בכל אופן לא אמרתי דבר כזה".

מה היחסים שלך עם גפני? ביררתי.

"היחסים טובים. אתה כנראה מתכוון לשאול על הוויכוח שיש לנו באגודת ישראל מול דגל התורה על היחס המספרי של שתי הסיעות. מישהו בדגל התורה חלם שיש יחס של חמישים-חמישים מול אגודת ישראל. זה לא נכון. יש הסכם שמחלק את המקומות ביחס של שישים-ארבעים. זהו הסכם שגדולי התורה החליטו עליו. אנחנו הולכים לפי ההסכם של מועצות גדולי התורה. מה שהיה, עם זה נשארים. אל תשכח שלפי ההסכם המקורי – זה בכלל היה צריך להיות שבעים-שלושים לטובתנו. אז שיגידו תודה".

.50:50, 60:40 או 70:30? ראשי יהדות התורה (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

אבל שם אומרים: לפי המספרים, הליטאים הם יותר מהחסידים, הערתי.

"נו", אמר ליצמן, "אז הם אומרים ככה. זה לא נכון. המצב הזה היה תמיד, ואין סיבה לשנות. אני יודע דבר אחד: הציבור שלי כן הצביע במלואו ליהדות התורה. האם גם אצלם? כולם הצביעו יהדות התורה? אתה בטח יודע את התשובה".

נחזור למשרד הבריאות, אמרתי. מה האתגר בלעשות מחר את מה שעשית אתמול? לא היית רוצה להתקדם?

"ממש לא", אמר סגן השר. "יש לי אתגר יומיומי – והוא לעזור ליהודים. אתה לא יודע אלו בעיות מובאות אליי לשולחן. אתמול עזרתי ליהודי שצריך לעשות ניתוח גב בחוץ לארץ. אלה משימות של הצלת חיים, פשוטו כמשמעו. אתה יודע איזה סיפוק זה?" הוא שואל רטורית.

אז התפקיד שלך הוא סוג של עסקנות שתדלנית? ביקשתי להבין.

"העבודה שלי", הגיב ליצמן, "היא לנהל את מערכת הבריאות בישראל. אבל מה שממלא אותי ונותן לי כוח להמשיך וללכת בכל בוקר לעבודה – זו השמחה בעשיית טובה ליהודי. לא מעניין אותי להתעסק במלחמות בינלאומיות ובסיפורים שלא קשורים לציבור החרדי. יש ברוך השם הרבה יהודים שמחפשים תעסוקה ורוצים לפתור את כל הצרות של העולם. אני, תן לי את החלקה שלי – לעזור לציבור. זה מה שיעשה אותי מרוצה".

ובכל זאת, לחצתי על ליצמן, אתה לא מתגעגע לימיך הגדולים בתפקיד יושב ראש ועדת הכספים, כאשר כל המדינה הייתה חונה אצלך בוועדה? והרי הודחת משם בעל כורחך, בברית הידועה בין דגל לשלומי אמונים.

בית חולים גוטינגן גרמניהעזרה ליהודי בניתוח גב בחו"ל. בית החולים גוטינגן, גרמניה (אילוסטרציה)

"תתפלא לשמוע", הגיב סגן השר בפסקנות, "אבל הפעם באתי לכתחילה מתוך רצון להיות במשרד הבריאות. אני לא צריך להוכיח כלום לאף אחד. אני אומר לך את זה בכנות, ותשאל את ראש הממשלה על מה דיברנו בארבע עיניים. מה שאני רוצה זה לעזור ליהודי, למשל ראש משפחה שצריך טיפול דחוף. אז אם יש צורך – אני אעשה לו פרוטקציה ואדאג שהוא יקבל את הטיפול שמגיע לו. לכן, לא מעט אחוזים מהזמן שלי מוקדשים לטובת עשיית טובות ליהודים שזקוקים לקבל טיפול במערכת הבריאות. אני עורך מפגשים עם רופאים ומשתדל לעזור בכל מקרה פרטני שמגיע אליי. אני לא מתבייש להודות שזה מרכז חיי כיום. מעבר לכך, לא מעניינים אותי לא בריתות פוליטיות, לא תככים ולא יריבויות. זה לא לגיל שלי".

גפני, ציינתי, אמר לאחרונה שהוא מוטרד מיחסי אובמה ונתניהו. ממה אתה מוטרד?

"אני מוטרד יותר מיחסי אגודת ישראל ודגל התורה", אמר. לפני שאנחנו מתערבים במלחמות בין מעצמות בעולם, בין פוטין לאובמה ובין אובמה לישראל – חשוב לי יותר שה'היימישע יודן' יחיו בשלום ובאחדות".

יש לך אמירה מדינית? הקיפאון מעסיק אותך? שאלתי.

"לא. אני מתעסק במערכת הבריאות ודואג לוודא שההסכם הקואליציוני שחתמנו עליו ייושם במלואו. לא מעניין אותי כלום מעבר לכך. וכמו שאמרתי, התפקיד שלי בכל רגע פנוי הוא לעזור ליהודי שנמצא בצרות וצריך עזרה רפואית. בזה אני עסוק נון סטופ".

בעיצומה של השיחה הגיע ח"כ מנחם-לייזר מוזס. "קום, קום", אמר לליצמן, בוא, בוא, "יש הצבעה". ליצמן ניסה להתחמק, אבל לאחר שני ניסיונות הבין שעם חבר ועדת החוץ והביטחון לא מתעסקים…

.חבר ועדת החוץ והביטחון. ח"כ מוזס (צילום: פלאש 90)

הסוסים של אורי אריאל

מכל משרדי הממשלה שאורי אריאל לטש את עיניו לעברם בימי המו"מ הקואליציוני שחלף – החינוך, המשפטים והשיכון – המקום האחרון שאריאל דמיין כי ינחת בו בסופו של דבר הוא משרד החקלאות ופיתוח הכפר. השכנות עם המרכז הווטרינרי בבית דגן, שם ממוקמת לשכת שר החקלאות, לא עלתה על דעתו אף לא בלילות של חלום בלהות.

איש עבודה הוא אורי אריאל. הוא משתייך לאנשים מיובלי הידיים וחרושי הקמטים שבאו בשביל לעבוד, לקדם, להגשים השקפות עולם. בשלב מסוים של המשא ומתן הקואליציוני הארוך והמייגע, עלה בדעתו להיאבק על תיק המשפטים, לאחר שבנט הצליח לחלץ את התיק מנתניהו. שהרי על פי מבנה ההסכם בין הפלגים בבית היהודי – התיק השני בחשיבותו מגיע לסיעת תקומה של אורי אריאל. עד שהגיע איש חכם ולחש על אוזנו, שמשמעותה המידית של הצנחת איש ימין מסוגו לשר האחראי על מערכת המשפט בישראל – היא סדרת כתבי אישום בתוך ארבעים וחמישה ימים. גם ידיים נקיות לא יצילו אותו מכך. פרטים אצל יעקב נאמן. זה היה הרגע שבו ויתר אריאל על הרעיון לשבת בלשכה ברחוב צלאח א-דין ועבר לאזור ראשון לציון.

בשבוע הראשון לכהונתו במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, למד אריאל שני דברים. הראשון: אם בני אנוש ההולכים על שניים נאלצים להמתין בסביבות חודשיים עד שיצליחו להגיע לתור לצילום MRI – סוסים ההולכים על ארבע זוכים להליך קצר של ימים ספורים כדי להיכנס למכשיר MRI מודרני ומשוכלל במתחם הווטרינרי המתקדם שממוקם בקמפוס המשרד. בתוך שעות ספורות מתקבלות התוצאות. הלוואי על מערכת הבריאות האנושית יעילות כזו.

כשאריאל ניסה להבין מאיפה צונח שטף התקציבים הזה על ראשו של המרכז הווטרינרי, הוא הופתע לגלות עולם חדש ומופלא של תקציבים ללא הגבלה, ומוטב לא לשאול שאלות מיותרות בעניין. מאז ומעולם היה המשרד מעוז מפא"יניקי קיבוצי, שלא סבל מהיעדר תקציבים. אריאל ביקש אפוא מלוכה במשרד השיכון ומצא סוסים בבית דגן.

משרד החקלאות בית דגןביקש מלוכה ומצא סוסים. בניין משרד החקלאות בבית דגן

אם תיכנסו לאתר המקוון של משרד החקלאות, תיחשפו לגלריית תמונות של סוסים, בצירוף הודעה מיוחדת שהעלה המשרד בימים האחרונים, המציגה את "הסוס טוּפִּי מדימונה לאחר השיקום הראשוני". אחד מעוזרי השר שראה זאת השבוע, אמר: הבנו, הסוסים זוכים ליחס של VIP, עכשיו צריך להשוות את מעמד המתיישבים למעמד הסוסים – ואז הכול יסתדר. עוד כתוב באתר, ש"בית החולים לבעלי חיים מצויד בציוד הטוב ביותר בעולם. יש כאן רפואה פנימית, כירורגיה, מתקני אשפוז לכל סוגי בעלי החיים, מכשירי ST והדמיה, ושירות חירום של 24 שעות". דובאי של ממש להולכים על ארבע. שר הבריאות ליצמן יכול רק להתקנא. זו ההפתעה הראשונה.

ההפתעה השנייה שציפתה לאריאל, נגעה לכך שבניגוד לגבעות שמהן הוא בא – המתחם המפואר בבית דגן נבנה ללא אישורי תכנית בניין ערים. מתברר, שבית החולים הווטרינרי היחיד מסוגו במזרח התיכון כולו עומד ללא תב"ע. במילים פשוטות יותר: מבנה משרד החקלאות הישראלי נבנה שלא כחוק. אין לו את האישורים הנדרשים. אריאל, שכל ימיו עוברים במאבקים על תכניות בינוי בהתיישבות ובמאבקים מול הוראות הריסה של גבעות שנבנו שלא כחוק, עמד משתומם.

.עמד משתומם. השר אורי אריאל (צילום: פלאש 90)

תסמכו על אורי אריאל. לא יחלפו אלא שבועות בודדים עד שתגלו שמ'אגף הדיג וחקלאות מים' במשרד יזרמו תקציבים לבניית מקוואות בשומרון. הדגים ייסעו בנתיבי מים מיוחדים עד לשומרון. לצד זאת, 'מחלקת הייעור והצמיחה' במשרד תפנה משאבים אל משימות ייעור מתקדמים במפעל ההתיישבות. ואם תגלו ביום מן הימים שעמותת 'תנו לחיות לחיות' הקימה בית מדרש לתלמידי חכמים בהתנחלות עלי, כשבשעות הפנאי מפטרלים הלומדים בין בעלי החיים – אל תופתעו. התורה תמיד האירה פנים גם לבעל חיים, ואורי אריאל תמיד גילה לוליינות מדהימה בהתנהלותו מול סעיפי התקציב.

היו סמוכים ובטוחים: כשאורי אריאל הוא שר החקלאות, שלום האזרחים מובטח, בדגש על  המתיישבים שבהם. ובאשר לשלומם של בעלי החיים – זה כבר עניין אחר. עכשיו, אומרים במשרד, עומדת לפני השר משימה קריטית: לפנות שישים כלבים שהוחזקו בתנאים מחפירים במשק בדרום. גם במשימה קרדינאלית זו נאחל לו הצלחה מלוא החופן.

(צילום התמונה הראשית: מרים אלסטר – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture