המאבק ב'ביג': סוכני הביטוח יקבלו הנחיות כיצד לפעול בנוגע לפוליסות הביטוח

מחר תתקיים בעזרת השם אסיפה מיוחדת המיועדת לסוכני ביטוח מכל רחבי הארץ, במהלכה יעבירו חברי ועדת הרבנים שע"י בד"ץ 'רבני הקריות' באשדוד את ההנחיות וכן יספקו את התשובות לשאלות הרבות שהתעוררו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

המערכה למען קדושת השבת מתרחבת: מחר בע"ה, יום שני, תתקיים באשדוד אסיפה מיוחדת המיועדת לסוכני ביטוח בכירים מהמגזר החרדי מכל רחבי הארץ, בה יועברו ההנחיות ההלכתיות לסוכני הביטוח כיצד יש לנהוג בנוגע לפוליסות ביטוח המשתייכות לחברות כמו 'מגדל' המושקעות בהיקף כזה או אחר בחברות המחללות שבת בפרהסיה דוגמת 'ביג'.

אסיפה זו יוצאת לדרך לאחר שהתקבלו ההנחיות ההלכתיות עליהן שקדו רבני הבד"ץ ואשר התקבלו בעצה אחת עם גדולי פוסקי הדור שליט"א ועם בתי הדין הנודעים בארץ ישראל, ובמטרה לתת מענה לשאלות הרבות המגיעות מצד סוכני הביטוח בימים האחרונים, מאז נודע על הצעד הצפוי.

באסיפה ישתתפו חברי 'ועדת הרבנים' שעל יד בד"ץ 'רבני הקריות' באשדוד, ה"ה הרה"ג ר' אברהם נחמן גוטרמן שליט"א, הרה"ג ר' אלעזר שטרן שליט"א והרה"ג ר' אברהם חיים ברנשטיין שליט"א. חברי ועדת הרבנים יציגו את ההנחיות שמעתה ילכו לאורם סוכני הביטוח הפועלים במגזר החרדי, ויתנו מענה לשאלות הסבוכות שהתעוררו ואשר נוגעות למקרים שבהם העברת הפוליסה עשויה לגרום להפסד מרובה לבעל הפוליסה (כגון במידה ויש לחתום על הצהרת בריאות) או לסוכן (הפסד הפרמיות).

קרא עוד:
[postim]

הנחייתם של חברי ועדת הרבנים היא שבמקרה של רכישת פוליסה חדשה יש לוודא שלא יהיה חשש שהרווחים יגיעו מהשקעה בחברות המחללות שבת בפרהסיה ובמוצהר דוגמת 'ביג', וכן יש לנסות לעשות כל מאמץ כך שגם הפוליסות שנרכשו זה מכבר לא יגרמו לכך שבעליהן ייהנו מרווחים שהושגו תוך חילול השבת.

במקביל, נמסר מבד"ץ 'רבני הקריות' באשדוד כי בימים האחרונים הגיעו לבית הדין בקשות מחברות ביטוח המבקשות להתחייב ולהבטיח כי לא ישקיעו את כספי הפוליסות בחברות המחללות שבת בפרהסיה כשבעליהן הבהירו כי הם נכונים לפעול לפי פסק ההלכה. כל הנתונים הללו יועברו בע"ה באסיפה המיוחדת לסוכני הביטוח, שידעו מעתה לכלכל את צעדיהם באופן שלקוחותיהם לא יכשלו חלילה באיסורים הלכתיים בעת רכישת הפוליסות.

בד"ץ 'העדה החרדית': אסור להשקיע בחברות מחללות שבת

פסק ההלכה שהתקבל בידי חברי בד"ץ 'העדה החרדית' בירושלים, קובע כי אין ליהנות מרווחים שהושגו תוך חילול שבת. הפסק, המופיע ב'מדריך לכשרות הממון' שיוצא לאור בידי ועד הפיקוח ההלכתי להשקעות ופיננסים שעל ידי הבד"ץ, התקבל בתום דיון מעמיק שעסק בשאלה האם בעל מניות שאין לו זכות הצבעה ואינו יכול להביע דעה בצעדי החברה, יכול ליהנות מרווחים שהושגו תוך חלול שבת או לא.

בשאלה זו הוכרע הלכה למעשה בידי הבד"ץ כי על אף שבעל המניות אינו בעל זכות הצבעה, אסור לו ליהנות מכספי חילול שבת (וכדברי מרן הראב"ד שליט"א בספרו 'מועדים וזמנים השלם', בתשובה שבה דן בארוכה לפני בעל ה'מנחת יצחק' זי"ע שקיבל את דבריו: "הגע עצמך האם שותפין שנשתתפו ואחד התנה לחברו שהוא שותף כפי מעותיו, אבל מ"מ מקבלו לשותף רק באופן שאין לו שום זכות כלל להתערב בענייני העסק, רק לקבל רווחיו, האם נאמר דבזה פקעה שותפותו?").

לפסק הלכה זה הסכימו  גם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל והגאון רבי יעקב בלויא זצ"ל (המסיק בספרו 'ברית יהודה' כי "לפי עיקרון זה נראה שאין לחלק בין מניות עם זכות הצבעה לבין מניות בלי זכות הצבעה, ועל פי זה יש להיזהר שלא לרכוש מניות של חברות או מפעלים שעסקיהם אינם מתנהלים ע"פ דין תורה כגון חילול שבת, איסורי רבית וכו' כיון שעם רכישת המניה נעשה הוא בעלים ושותף בכל עסקיה" וכו'. עי"ש). איסור זה מתחזק לאור החוק החדש בשוק ההון לפיו גם לבעלי מיעוט ישנה זכות הצבעה.

נושא זו הועלה אף על שולחנם של פוסקי הדור שליט"א ובתי הדין בארה"ק, ולאור הכרעותיהם גובשו ההנחיות שלפיהן יתנהלו מעתה עם מקדשי שביעי, אשר יקפידו מכאן ולהבא כי אין בפוליסות שברשותם צל של חשש חילול שבת.

(צילום: יוסי לוי – אשדוד בכותרות)

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture