איש המסתורין – אשבעל בן בדע • כתובת נדירה מימי דוד המלך בעמק האלה

מדובר בכתובת הרביעית שנחשפה עד כה מממלכת יהודה בתקופה שלפני יותר מ-2,800 שנה • בקנקן שבור מימי דוד המלך נמצאה הכתובת 'אשבעל בן בדע', ככל הנראה שמו של בעל האחוזה החקלאית בה יוצרו הקנקנים אשר שימשו לאחסון התוצרת

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

כתובת נדירה מימי דוד המלך התגלתה בחורבת קיאפה שבעמק האלה. בחפירות שנערכו במקום על ידי פרופ' יוסי גרפינקל מהמכון לארכיאולוגיה של האוניברסיטה העברית וסער גנור מרשות העתיקות, התגלה לפני כ-3 שנים קנקן חרס בן כ-3,000 שנה, כשהוא שבור לרסיסים. על כמה שברים ניתן היה לזהות אותיות בכתב כנעני עתיק, דבר שהצית את סקרנותם של החוקרים.

עבודת רפאות מאומצת במעבדות הטיפול בממצאים של רשות העתיקות, במהלכה הודבקו מאות שברי חרס לכדי קנקן שלם, פתרה את החידה – על הקנקן נחרטה הכתובת: אשבעל בן בדע. בצוות החוקרים שפענח את הכתובת היו גם ד"ר מיתקה גולוב וד"ר חגי משגב.

קרא עוד:
[postim]

לדברי פרופ' יוסי גרפינקל מהמכון לארכיאולוגיה של האוניברסיטה העברית וסער גנור מרשות העתיקות, "זו הפעם הראשונה שהשם אשבעל מופיע על כתובת עתיקה בארץ. בנביא מוכר אשבעל (הידוע יותר בשמו השני – איש בושת) בן שאול, שמלך על ישראל במקביל לדוד המלך. אשבעל נרצח בידי מתנקשים, ראשו נכרת והובא לדוד בחברון (שמואל ב' פרקים ג-ד).

3-הכתובת השלמה אשבעל בן בדע צילום טל רוגובסקיהכתובת השלמה - 'אשבעל בן בדע' (צילומים: טל רוגובסקי - רשות העתיקות;
חברת Skyview, באדיבות האוניברסיטה העברית ורשות העתיקות)

מעניין לציין כי השם אשבעל מופיע במקרא, וכעת גם בממצא הארכיאולוגי, רק בימי דוד המלך, לפני כ-2,850 שנה, ולא היה בשימוש בתקופות מאוחרות יותר של ימי הבית הראשון. ההתאמה בין המסורת המקראית והממצא הארכיאולוגי מעידה ששם זה היה מקובל רק בתקופה זו. השם בדע ייחודי, וטרם נתגלה שם כזה בכתובות עתיקות או במסורת המקראית".

לדברי החוקרים, העובדה ששמו של אשבעל נחרט על קנקן מרמזת על כך שהוא היה אדם חשוב. כנראה הייתה בבעלותו אחוזה חקלאית גדולה, והתוצרת החקלאית שנאספה בה, נארזה ונשלחה בקנקנים שנשאו את שמו. יש כאן עדות לריבוד חברתי וליצירת מעמד כלכלי מבוסס, עם התגבשות ממלכת יהודה.

החוקרים מוסיפים כי "בספר שמואל ב' לא נכתב השם אשבעל, משום שהוא מזכיר את האליל הכנעני המפורסם 'הבעל', ולכן שינו את השם המקורי לאיש-בושת, אבל בספר דברי הימים השתמר השם המקורי אשבעל. כך, לדוגמה, שונה  גם שמו של השופט גדעון בן יואש מירובעל לירובשת".

הקנקן לאחר עבודת הרפאות במעבדות רשות העתיקות. צילום טל רוגובסקיהקנקן העתיק לאחר עבודות השחזור ברשות העתיקות

חורבת קיאפה מזוהה עם העיר המקראית שעריים. במספר עונות חפירה שניהלו פרופ' יוסי גרפינקל וסער גנור במקום, נחשפה בה עיר מבוצרת, שני שערים, ארמון ומבנה מחסנים, מבני מגורים וחדרי פולחן. העיר מתוארכת לימי דוד המלך. באתר התגלו ממצאים ייחודיים שלא היו מוכרים עד כה. כך למשל, בשנת 2008 נחשפה שם הכתובת העברית הקדומה בעולם. עתה מתפרסמת מאתר זה כתובת נוספת, מאותה התקופה.

לדברי פרופ' גרפינקל וגנור, "עד לפני כחמש שנים לא היו מוכרות בכלל כתובות בממלכת יהודה מתקופה זו שלפני כ-2,800-2,900 שנה. בשנים האחרונות פורסמו ארבע כתובות: שתיים מחורבת קיאפה, אחת מירושלים ואחת מבית שמש. מצב זה משנה לחלוטין את הבנת תפוצת הכתב בממלכת יהודה, ועתה מסתבר כי הכתב היה יותר נפוץ ממה שחשבו עד כה. נראה כי ארגון הממלכה חייב מערך של פקידים וסופרים, ופעילות זו באה לידי ביטוי גם בהופעת כתובות".

השם אשבעל בכתב  כנעני עתיק. מימין לשמאל אלף, שין, בית, עין, למד.  צילום טל רוגובסקי'אשבעל' בכתב כנעני עתיק - מימין לשמאל - א' ש' ב' ע' ל'

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

זה כתב עברי (עתיק) שנזכרה בגמ' סנהדרין כא-כב.
רש"י כתב שם שמקורו מעבר הנהר. – כלומר ארם נהריים או חרן.
לאחד השיטות בגמ' זהו הכתב שבו נתן הקב"ה לנו את התורה, ושנכתבו על הלוחות!
בכל אופן אין לו קשר עם אומות הכנענים שהיו בארץ ישראל

עיינתי בגמרא וברש"י שם, רציתי לדעת האם יש לנו מקור שמדובר על הכתב הזה? האות הראשונה נראית כמו האות אי באנגלית, רק הפוכה.

איתא בגמרא שהיה נס בשני הלוחות, שהיה אות חלולה ובכל זאת לא נפל הפנים של האות. ואיזה אות זה? אומר הגמרא, שאם ניתנה תורה באשורית (שיש לנו היום) אז הנס היה באות ס' , ואם ניתנה בכתב עברי אז היה הנס באות ע'. עכשיו אתה יכול לבדוק את הכתב הנ"ל ולאות שאות ע' הוא עגולה כמו ס' שלנו!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture