בריחת המוחות נבלמה: בעלי ההשכלה הגבוהה מעדיפים להישאר בישראל

סקר חדש של 'התכנית להשבת אקדמאים' מגלה כי פעולות הממשלה להפסקת מעברם של בעלי השכלה גבוהה לחו"ל, נשאו פרי • במשרד הכלכלה אומרים כי "בעולם גלובלי, מעבר לחו"ל הוא שלב חשוב בפיתוח קריירה ובהתמקצעות מדעית וטכנולוגית. יחד עם זאת, אנו שואפים להחזיר את המוחות לישראל ועל ידי כך ליהנות מהידע והניסיון הנצבר בחו"ל"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

התכנית להשבת אקדמאים, המשותפת למשרדי הכלכלה, העלייה והקליטה, האוצר והוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה בישראל, ובראשה עומד המדען הראשי של משרד הכלכלה, מציגים נתונים חדשים הבוחנים את בריחת המוחות הישראלית לחו"ל.

הסקר המקיף, שנעשה בשיתוף הלמ"ס, נעשה על אוכלוסיית האקדמאים הנמצאת בחו"ל שלוש שנים ומעלה. ב-2014 נרשמו כ-21,400 אקדמאים ישראלים ששהו בחו"ל למעלה מ-3 שנים, מתוכם כ- 2,100 בעלי תארים שלישיים ורופאים, אבל ישנה נקודת אור – מספר הישראלים השוהים בחו"ל לא גדל בין השנים 2012-2014.

בשנים האחרונות, אחרי מחאות הקוטג', המילקי והדיור, התגברה מגמת עזיבת המוחות האקדמאיים מישראל לחו"ל. לשם כך, החליטה ממשלת ישראל בשנת 2010 על הקמת תכנית ייעודית לטיפול בנושא – התכנית הלאומית להשבת אקדמאים – שהושקה ביוני 2013. במסגרת התכנית, בראשותו של המדען הראשי במשרד הכלכלה, אבי חסון, נעשו מאמצים ממשלתיים משמעותיים לבלימת התופעה והחזרת אותם ישראלים, בעלי הון אנושי גבוה ורלוונטי הנמצאים בחו"ל.

על פי נתוני הלמ"ס, בסקר המקיף השני שערכה (הראשון נעשה בשנת 2013), אכן נמצאה בלימה של זליגת המוחות הישראליים לחו"ל. אומנם, אם מסתכלים על קבוצת האקדמאים שקיבלו תואר אקדמי בישראל בין השנים 1985 – 2007 מספר השוהים ממושכות בחו"ל עלה בכ-19% בין השנים 2010-2012  (כזכור, המחאה החברתית בישראל הגיעה לשיאה בקיץ 2011). אולם, המספר לא גדל בין השנים 2012-2014.

יחד עם זאת, אחוז גבוה יחסית, בין 8-10%, מבעלי תואר ראשון ו-10-14% מבעלי תואר שני בתחומי המדעים המדויקים (המדעים הפיזיקליים, מדעי המחשב, מתמטיקה וסטטיסטיקה), נמצא בחו"ל תקופה ממושכת. האחוז הזה אף עולה בקרב בעלי תואר שלישי במדעי המחשב, הסטטיסטיקה והמתמטיקה הנמצאים בחו"ל תקופה ממושכת (כ- 20%).

עוד מראה הסקר כי אחוז השוהים בחו"ל, מכל שנתון, הולך וקטן באופן משמעותי כבר משנת 1996 (שקף 14), כאשר החל מבוגרי שנתון 2003 נרשמת ירידה משמעותית ורציפה במספרי השוהים בחו"ל לתקופה ארוכה. יחד עם זאת, מספר בעלי תארי דוקטור במדעי החיים השוהים בחו"ל עלה משמעותית החל משנתון 1998    והחל להראות סימני ירידה רק בנתוני 2005-2008. עם זאת המספרים היו ועודם גבוהים יחסית לכל יתר התארים השלישיים (שקף 15). מספר סך האקדמאים הישראלים ששהו בחו"ל למעלה מ- 3 שנים בשנת  2014עמד על כ – 21,400 מתוכם כ- 2,100 בעלי תארים שלישיים ורופאים (שקף 18).

המדען הראשי במשרד הכלכלה, אבי חסון, העומד בראש התכנית, ציין כי: "בעולם גלובלי, מעבר לחו"ל הוא שלב חשוב בפיתוח קריירה ובהתמקצעות מדעית וטכנולוגית. יחד עם זאת, אנו שואפים להחזיר את המוחות לישראל ועל ידי כך ליהנות מהידע והניסיון הנצבר בחו"ל. לתכנית הלאומית להשבת אקדמאיים רשומים כבר למעלה מ- 4400 אקדמאים הנמצאים בחו"ל ושותפים לה למעלה מ-180 מעסיקים המעוניינים בקליטתם ומהווה מרכז הקשר של האקדמיה המטפל בקליטת מדענים במוסדות להשכלה גבוה".

התכנית מציעה מעטפת טיפול ומידע על תהליך החזרה לארץ, מסייעת באיתור משרה מתאימה, פותרת בעיות וחסמים מול התהליכים הביורוקרטים ועוד. במסגרת זו הושק מסלול מהיר ואינטרנטי עם המוסד לביטוח לאומי לטובת החוזרים במסגרת התכנית. בנוסף, פותחו סדנאות וובינריות לסיוע בהתמודדות עם קשיי הקליטה לבני המשפחה ובהכנה לחזרה לשוק העבודה.

האקדמאים המבקשים לחזור לארץ במסגרת התכנית גם מקבלים עזרה בכרטיסי טיסה לארץ לצורך ראיונות עבודה, והוקם עבורם אתר חדש ואינפורמטיבי המציע פורום שאלות ותשובות, מידע על תכניות ומלגות ועל חיי היום יום בישראל. נוסף על כך, מקיימת התכנית מפגשים עם האקדמאים בחו"ל, שומרת איתם על קשר בדיוור חודשי, מתחזקת לוח משרות ממוקד ועדכני, ומגבשת עבורם פתרונות ייעודיים להקלת ההשתלבות המחודשת במעגל העשייה והחיים בישראל. עד כה חזרו לישראל מעל ל-250 אקדמאים דרך התכנית.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture