בתנועה לאיכות השלטון טוענים כי הרפורמה תפגום באיכותה של הרגולציה על משק החשמל עקב התלות בגורם פוליטי; תצמצם את מידת הוודאות והמהימנות השוררת במשק זה; תהווה פתח להשפעה פסולה של שיקולים פוליטיים זרים ותעמוד בסתירה לאמות המידה הבינלאומיות המקובלות

לקראת ישיבת השרים על חוק ההסדרים היום, פנתה התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה, שר התשתיות ושר האוצר בקריאה לעצור את ניסיון הפגיעה בעצמאותה של רשות החשמל באמצעות חוק ההסדרים.

התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה ולשרי האוצר והאנרגיה בקריאה לעצור את הניסיון לכלול את הרפורמה ברשות החשמל במסגרת חוק ההסדרים ולמנוע את הפגיעה המתוכננת בעצמאותה של רשות החשמל. לעמדת התנועה, השינויים המוצעים בחוק ההסדרים מרוקנים מתוכן את תפקיד רשות החשמל כגורם מאסדר, ונוטלים ממנה את סמכויותיה ועצמאותה תוך הכפפת הגורמים הפועלים בה לשר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים. כל זאת, בניגוד להסדר החוקי הנוכחי ובצורה שתהפוך את אסדרת שוק החשמל לנתונה ללחצים פוליטיים המשתנים תדיר תוך ניתוקה משיקולים מקצועיים טהורים.

לדברי התנועה, הרפורמה המוצעת של "איחוד" רשות החשמל ומינהל החשמל הקמת רשות חשמל "מאוחדת" במשרד האנרגיה, תוביל לפגיעה מהותית במעמדה העצמאי של רשות החשמל – הן עקב הכפפתה המוסדית למשרד האנרגיה; הן עקב הכפפתו האישית של יו"ר רשות החשמל המאוחדת לשר האנרגיה; והן עקב הכפפת שיקול דעתה של רשות החשמל המאוחדת בקביעת תעריפים למדיניות השר.

קרא עוד:
[postim]

במכתב ששיגרה התנועה לאיכות השלטון אל בכירי הממשלה, נאמר כי פגיעה זו תפגום באיכותה של הרגולציה על משק החשמל עקב התלות בגורם פוליטי; תצמצם את מידת הוודאות והמהימנות השוררת במשק זה החיונית במיוחד במשק החשמל אשר נשלט על ידי מונופול ממשלתי; תהווה פתח להשפעה פסולה של שיקולים פוליטיים זרים, חלף השיקולים המקצועיים שעניינם קידום ההגנה על אינטרס הצרכנים; ותעמוד בסתירה לאמות המידה הבינלאומיות המקובלות במדינות המערביות שמדינת ישראל מבקשת להשתוות להן.

"רפורמה זו אינה רצויה כשלעצמה, ובפרט אין מקום להעבירה באמצעות חוק ההסדרים. זאת, שכן לעמדת התנועה לא ניתן להעביר באמצעות חוק ההסדרים רפורמה מבנית מהותית שהינה נעדרת משמעות תקציבית, ואינה בעלת דחיפות מיוחדת. הניסיון להעביר את הרפורמה המוצעת ברשות החשמל באמצעות חוק ההסדרים צפוי לפגוע בהליך הדמוקרטי התקין ובעקרון הפרדת הרשויות, לפגום בתוצר של הליך החקיקה ולהקשות על קיום פיקוח ובקרה אפקטיביים על הליך החקיקה".

(צילום: משה שי – פלאש 90)