התכנית החדשה והמקיפה לצמצום פליטות גזי החממה וייעול צריכת האנרגיה במשק, המגיעה הבוקר לאישור הממשלה, צפויה לחסוך למשק הישראלי כ-100 מיליארד ₪ ב-15 השנים הקרובות • כל הפרטים

הממשלה תדון הבוקר ביעדי המשרד להגנת הסביבה, משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים ומשרד האוצר להפחתת פליטות גזי חממה וייעול צריכת האנרגיה במשק.

יישום התוכנית והעמידה ביעדים יובילו להגברת הביטחון האנרגטי ארוך הטווח של ישראל, ייעול והגברת התחרותיות של התעשייה ושל המשק בכלל, הפחתה בהוצאות המדינה וחיסכון לאזרחים בחשמל ודלקים, מינוף השקעות וצמיחת המשק, פיתוח תעשיית הקלינטק הישראלית, יצירת מקומות עבודה והפחתת הזיהום הסביבתי והתחלואה הנובעת ממנו.

ישראל מחויבת על פי אמנת האקלים להגיש לאו"ם את יעדי הפחתת הפליטות עד סוף ספטמבר 2015 ולקראת ועידת האקלים בפריז בנובמבר, לצורך היערכותה לחתימה על הסכם גלובאלי חדש ומחייב למאבק בשינויי אקלים.

בהצעה נקבע כי האוצר יקציב חצי מיליארד ₪ למימוש התוכנית בתוספת מענקים להשקעות בהתייעלות אנרגטית בסך 300 מיליון ₪ ל-4 שנים. תכנית העבודה לעמידה ביעדים תוגש לממשלה בתוך כחודש וחצי מאישורם וצפויה לחסוך למשק הישראלי למעלה מ-100 מיליארד ₪.

קרא עוד:
[postim]

יעד התוכנית, אותו קבע המשרד להגנת הסביבה על בסיס המלצות ועדה בין משרדית מקצועית, הם הפחתה של כ-25% מפליטות גזי החממה הצפויות ב-2030, שהם 7.7 טון פליטות לנפש בשנת 2030. לצורך השגת היעד נקבעו יעדים לאומיים להפחתה וייעול של צריכת האנרגיה במשק וייצור חשמל ממקורות של אנרגיות מתחדשות עד שנת 2030 . יש לציין כי ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת עומד כיום על 2% בלבד ועל פי היעד החדש יעמוד על שיעור של 17% לפחות מסך כל צריכת החשמל בשנת 2030.

עוד הוחלט על יעד צמצום צריכת החשמל בשיעור של 17% וצמצום הנסועה הפרטית בשיעור של 20% בשנת 2030 זאת על ידי מערכות הסעת המונים, המבוססות על אוטובוסים, רכבות כבדות ורכבות קלות, מעבר לשימוש בגז דחוס ברכבי דיזל כבדים ובעיקר במשאיות ואוטובוסים, והפחתת רמות זיהום האוויר והגודש במרכזי הערים.

.העבודות להקמת קו הרכבת הקלה בגוש דן (צילום: תומר נויברג - פלאש 90)

היעדים גובשו על בסיס עבודת ועדה בין-משרדית מקצועית, שבחנה באופן מקיף את פוטנציאל ההפחתה בצריכת האנרגיה ובפליטות גזי החממה של ישראל לשנת 2030 בסקטורים השונים כגון ייצור חשמל, תעשייה, תחבורה, מבני מסחר ומגורים, פסולת וחקלאות. בחודשים האחרונים ערכה הועדה ניתוח טכני וכלכלי לפוטנציאל ההפחתה בצריכת האנרגיה ולאחר אישור הממשלה יגיש המשרד להגנת הסביבה את התוכנית לאו"ם כמחויבות הרשמית של מדינת ישראל.

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, אמר כי "אנו מציגים יעדים דרמטיים עבור ישראל. כל אזרח ירגיש חיסכון משמעותי בהוצאות החשמל, הדלק ובצמצום זיהום האוויר בעקבות יישום התוכנית ועמידה ביעדים המקדמים אותנו צעד נוסף לכיוון מדינות ה-OECD, לחיסכון של מיליארדים למשק ופיתוח טכנולוגיות ירוקות מתקדמות. כמו בתוכניות אחרות אנחנו מאמינים שגם כאן כולם יצטרפו ונעבוד בשיתוף פעולה מלא".

(צילום התמונה הראשית: יוסי זמיר – פלאש 90)