ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בראשות ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), קיימה הבוקר דיון אודות טכנולוגיות לתחבורה שיתופית בעידן החברתי. בפתח הדיון ציין יו"ר הוועדה, ח"כ מקלב, כי "התחבורה השיתופית מהווה רפורמה משמעותית שתשנה בשנים הקרובות את השירות והזמינות של התחבורה הציבורית בישראל. יש לה יכולת להוזיל את עלויות הנסיעה, לתת מענה בפריפריה שאין שם תחבורה ציבורית כה זמינה, אך בד בבד יש לתת את הדעת על בעיות בטיחות, ביטחון אישי, ביטוח ומיסוי שיעלו בוודאי לנוכח הרחבת השימוש בטכנולוגיות השונות".
נציגי חברות הטכנולוגיה השונות הציגו את פיתוחים ויישומים שונים המאפשרים תחבורה שיתופית של נוסעים עם נהגי מכוניות שנוסעים לאותו כיוון, בתשלום כזה או אחר. על פי הערכות מחקר שביצע מכון ירושלים לחקר שווקים, שימוש בתחבורה שיתופית עשוי להביא להוזלה של 20-30 אחוז במחירי הנסיעה, ובנוסף במסגרת התחבורה השיתופית ייחסכו מספר רב של נסיעות בכלי רכב פרטיים ולפיכך העומסים בכבישים ורמת זיהום האוויר תרד.
ח"כ שרן השכל (ליכוד) ביקשה להפריד את הדיון על האחריות הרגולטורית בין נסיעות שיתופים בתשלום לשירות שאינו בתשלום. ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) ציין כי קידום התחבורה השיתופית נדרשת מכורח המציאות אך היא זקוקה לפיקוח מושכל על מנת שלא תפגע במערך התחבורה הציבורית.
קרא עוד:
[postim]
סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, הזכירה תכנית לנסיעה שיתופית במונית ספישל, כאשר עלות הנסיעה מתחלקת למעשה בין שני נוסעים ולפיכך יכולה להפחית משמעותית את עלות הנסיעה עבור הנוסע הבודד. יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר אור, הציג את התנגדות נהגי המוניות לכל הצעה של תחבורה שיתופים וטען כי "משמעות הדבר הינה כניסה של 250 אלף נהגים על חשבונם של 24 אלף נהגי המוניות בישראל".
המדען הראשי במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ד"ר שי סופר, הסביר את המתנגדות משרד התחבורה לטכנולוגיות התחבורה השיתופית. מר דרור גונן, מנהל אגף בכיר לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה הבהיר כי "כתוצאה מהצפת השוק בנהגים תיגרם פגיעה בתחבורה הציבורית ממנה ייפגעו כלל הנוסעים, שכן כתוצאה ישירה מכך תרד רמת ההיצע, השירות והזמינות של התחבורה הציבורית".
יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה ח"כ אורי מקלב דחה את טענות משרד התחבורה ואמר כי "על משרדי הממשלה הרלוונטיים דוגמת משרד האוצר ומשרד התחבורה למצוא פתרונות שיאפשרו את השימוש בטכנולוגיות התחבורה השיתופית לרווחתם של כלל הנוסעים בתחבורה הציבורית ובתחבורה הפרטית בישראל, ולא לחפש דרכים להערים קשיים על מה שיכול להביא להקלה לציבור הנוסעים. משרד התחבורה צריך להיות הגורם המוביל את השינוי בתחום זה ולא להיות נגרר אחר קבוצות לחץ ולהגיב רק כאשר עולות הצעות כאלה", אמר וסיכם כי "כל הנתונים מצביעים על כך שתחבורה שיתופית עשויה להוביל להוזלת המחירים לנוסעים, להגברת הזמינות והנגישות בייחוד במקומות שבהן אין מענה מספק של תחבורה ציבורית ולהפחית את כמות כלי הרכב הפרטיים בכביש. תחבורה שיתופית לא תפגע בתחבורה הציבורית אלא להיפך, היא רק תגביר את מספר הנוסעים. עם זאת, בוודאי שיש לקחת בחשבון את הפגיעה שעלולה להיות בנהגי המוניות ובשירות התחבורה הציבורית באופן כללי".
(צילום ארכיון: הדס פרוש – פלאש 90)