מחקר שנערך מעלה כי רשתות המחויבות לסמן מחיר על כל מוצר מעלות מחירים ומשיתות את ההוצאה על הצרכנים • הצעת חוק חדשה מבקשת לקבוע כי יהיה די בציון המחיר על שלט בסמוך למוצר

הצעת חוק חדשה של ח"כ אמיר אוחנה תנסה להביא לביטול סעיף חוק המחייב הצגת מחיר על גבי כל מוצר ופריט, במקום על המדף עליו הם מונחים. המטרה: הורדת מחירי המוצרים.

השבוע תונח על שולחן הכנסת, הצעת חוק המציעה פתרון נוסף ליוקר המחיה בישראל. על פי הצעת החוק החדשה, אותה יזם ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד), תבוטל החובה להציג מחיר על גבי כל מוצר או אריזת מוצר. הצעת החוק תאפשר לחנויות להציג את מחיר המוצרים המוצעים לצרכן בסמוך אליהם בשלט קריא ובולט לעין, או באמצעות צג אלקטרוני.

ח"כ אמיר אוחנה מסביר כי החובה המסורבלת, הלא יעילה והכמעט ייחודית לישראל, לסמן מחירים על כל פריט ופריט, מביאה להתייקרות מחירים משמעותית. "חובת הקמעונאים, להציב עובדים שיעבדו כל היום עם אקדח המדבקות ויעברו על מאות אלפי פריטים שמחירם משתנה לעיתים בתוך פרק זמן קצר, עובדת לרעת הצרכן בשני אופנים בולטים: ראשית, על פי הערכות ממעיטות, הסרת החובה המיותרת תחסוך לאזרחי ישראל לפחות כ-200 מיליון ש"ח בשנה בסל הקניות שלהם. שנית, ניתן יהיה להפנות יותר עובדים לקופות למשל, ובכך לקצר את משך זמן ההמתנה הארוך בתורים שאיתו נאלצים הצרכנים בישראל להתמודד".

קרא עוד:
[postim]

מחקר מקיף שנערך על ידי פרופ' דניאל לוי מאוניברסיטת בר אילן בשנת 2008 מצא כי צרכנים העורכים קניותיהם ברשתות שיווק המחויבות בסימון מחירים, משלמים בממוצע מחירים גבוהים יותר וכן, אינם נהנים מהוזלות, הנחות ומבצעים. לעומת זאת, אלו העורכים קניותיהם ברשתות שיווק שאינן מחויבות בסימון מחירים, משלמים בממוצע מחירים נמוכים יותר ואף נהנים מהוזלות, הנחות ומבצעים אחרים.

כמו כן מעיד המחקר כי סימון מחירים על המדף ובפרט באמצעות צג אלקטרוני, יוביל למבצעים ספונטאניים אשר יגבירו את התחרות בין הרשתות הקמעונאיות, כאשר הנהנה העיקרי מכך יהיה הצרכן.

לדברי ח"כ אוחנה, הצעת החוק נולדה מחיי היום-יום, מהאבסורדים שאזרחי ישראל נחשפים אליהם בשעת הקנייה בסופר. "הגשתי אותה לאחר שחקרתי וקראתי בנושא, אך חשוב היה לי להגיש אותה בטרם שוחחתי עם הקמעונאים, ואכן לא שוחחתי עם אף אחד מהם – קטנים כגדולים – למניעת לזות שפתיים".

עוד הוסיף ח"כ אוחנה כי: "עודף הרגולציה בנושא, מאלץ את הקמעונאים, המבקשים לשמור על רווחיות, לגלגל את המחירים לצרכן, ולא בכדי הדבר הזה איננו מקובל בעולם. למעשה ישראל היא מהמדינות הבודדות בה קיימת החובה הזו".