"על ישראל גדולתו" • צוואת מרן הגר"ש ואזנר זצ"ל בפרסום ראשון

לרגל יומא דהילולא קמא יו"ל ע"י מכון "מעיינות הלוי" שהופקד על הוצאת ספרי מרן פוסק הדור זי"ע, היצירה הגדולה "על ישראל גדולתו", הכולל מאות הספדים שנאמרו בתפוצות ישראל במשך השבעה וימי השלושים ושנת האבל, ערוכים ומסודרים בטוב טעם ודעת • פרסום ראשון בספר: מגילת הימים והצוואה שכתב מרן זיע"א.

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

המוני בית ישראל יציינו בחג הפסח הקרוב את יומא דהילולא קמא מאז הורם הנזר והוסרה העטרה, כאשר רבם של ישראל, פוסק הדור והדרו, אשר נשא את משא העם כולו על כתפיו, כ"ק מרן בעל "שבט הלוי" זיע"א, עלה בסערה השמימה בליל התקדש חג אשתקד.

מוצאי יום טוב ראשון של פסח ייזכר לעד בדברי הימים של כלל ישראל בכל מקומות מושבותיהם כי שמחת החג נהפכה לתוגה ונהפך לאבל מחולנו, בהגיע הבשורה המרה כי נצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון הקודש, ורבם של ישראל אשר אמרנו בצילו נחיה עד כי יבוא שילה, עלה ונתעלה לשמי רום.

מיד לאחר החג הקיף האבל הכבד את כל אוכלוסי ישראל בכל העולם כולו שלא זכור בדור אחרון כמותו. עד שנתקיים דברי הכתוב (שמואל א' כה, א). "וַיָּמָת שְׁמוּאֵל וַיִּקָּבְצוּ כָל יִשְׂרָאֵל וַיִּסְפְּדוּ לוֹ  וַיֵּדַע כָּל יִשְׂרָאֵל מִדָּן וְעַד בְּאֵר שָׁבַע כִּי נֶאֱמָן שְׁמוּאֵל לְנָבִיא לַה'".

וירב בבת יהודה תאניה ואניה, בכל קצווי תבל בכל ישוב ופינה מסוף העולם ועד סופה מקום אשר דבר המלך מלכו של עולם מגיעה – אבל גדול ליהודים בכי ומספד על סילוקו של צדיק לישיבה של מעלה, נהי וקינה ירימו באסיפה – על העדרו של חכם מובהק בכל מיני חכמה, הוא הגבר דרב גובריה – אשר בו בחר ה' אחר החורבן הנורא, להיות האיש על העדה על גפי מרומי קרת התעלה – כנסת ישראל להאיר על הארץ ולדרים עליה, להרים קרנם ולשובב נתיבתם – ויענו כל העם אחריו מקודש מקודש בהפלאה.

ימי חייו של רבנו זי"ע בהילו נרו עלי שמי ארץ הקודש – תקופת הזוהר של הדור האחרון העם היהודי המתקומם מעפר ואפר אובדן רוב בניו ובניינו, כקברניט העומד בראש התורן עמד להם למגן ומושיע – הובילם בין גלי ים סוער וגועש, הדריכם בשבילי מים רבים – ובעקבותיו נועדו תורה והוראה ולמדו יראה ומוסר, הנחם כצאן רועה עדרו בחמלה ואהבה – הבינם דעה והשקפה והשכילם דרכי מסורת ושמועה.

גדול מרבן שמו בפי כל נקרא 'פוסק הדור' – הוא באתרא קדישא 'זכרון מאיר' ומצודתו פרוסה בארבע רוחות העולם, ביתו נאוה קודש – בית ועד לחכמים ותלמידיהם – 'תל תלפיות' נהגה בשפתי עם ה' שכל פיות פונות אליו, הר המוריה ממנו יתד וממנו פינה לכל דורש דבר האלוקים – משם יוצאת הוראה והלכה לדעת המעשה אשר יעשה והדרך אשר ילכו בה.

מסכת החיים של רבנו זי"ע המה ארוכים – ארוכים בימים ארוכים בשנים ארוכים במעשים ארוכים בפעלים, קצר המצע מהשתרע – לגולל את כל דפי המסכתא הלזו אשר 'שבט הלוי' שמה, אולם פרק נפלא ונשגב מצוין בציוני מעליא – הוא הפרק המלמד שנתקיימה בו ברבינו זיע"א בחינת מאמרם ז"ל (מגילה ז.) מלמד שכל אחד ואחד נדמתה לו כאומתו, בעיני כל אחד ואחד מעדת ישראל על כל חוגיו ושבטיו עדותיו וקהליו היה נדמה לו כבן אומתו – החסידים אמרו משלנו הוא, בני ארצות ליטא אמרו בשיטת גדולינו נוקט, ובני עדות המזרח ראו בו לב מבין למסורת אבותיהם וקביעת הלכות רבותיהם וכפפו ראש בפני דעת התורה שיצאה מאתו.

אם אמנם היה הלוחם הגדול ראש וראשון מהעומדים בפרץ למען קדושת מחנה ישראל, ומימיו לא חסך שבט ביקורתו מלהוכיח על כל פרצה וסדק בחומת היהדות ועל כל התרופפות ונטיה ממסורת אבות, אבל מאידך גיסא במחיצת קדשו ראו בחוש את התקיימות מאמר הכתוב (משלי ג, יז) 'דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום', לא נדבק בו מעולם שום רבב של מחלוקת ופירוד הלבבות, והילכו עם הבריות – עם הכלל ועם הפרט היה תמיד באהבה ואחוה בשלום ורעות, כל חוג וקהילה כל עדה וחבורה – ראתה בו ידיד אמת קרוב ונאמן.

ביטוי מוחשי והולם להודו והדרו של פרק חיים זה, קבלנו עם הסתלקותו של רבנו זי"ע לגנזי מרומים, כאשר תיכף ומיד עוד במהלך ימי חול המועד וביתר שאת וביתר עוז בימים שלאחר החג ובשבועות וחדשים הבאים אחריו – התאספו רבבות אלפי ישראל ועל צבאם צדיקי עליון ומנהיגי עדה ראשי ישיבות ומרביצי תורה לעצרות מספד וקינה בכל מקומות מושבותיהם, בכל עיר ועיר ובכל קהילה וקהילה – בערי ארץ הקודש ובערי הגולה מאוסטרליה הרחוקה ועד רוב מדינות אירופה הקרובה, בכל ריכוז של יהודים חרדים שומרי תורה ומצוות בטהרה – ספוד תמרור נתאגדו בחבורה, 'ההוא ספדנא' לעשרות ולמאות על הדוכן עמדו וגוום שחוחה – בקול גדול הרבו בכי והרימו צווחה התאוננו עדת שה פזורה עלימו כי נגזרה גזירה מכה אשר לא כתובה בתורה בחרי אף וזעם עברה עלה צדיק בסערה השמימה.

לרגל יומא דהילולא קמא יו"ל ע"י מכון "מעיינות הלוי" שהופקד על הוצאת ספרי מרן פוסק הדור זי"ע, היצירה הגדולה "על ישראל גדולתו", הכולל מאות הספדים שנאמרו בתפוצות ישראל במשך השבעה וימי השלושים, ערוכים ומסודרים בטוב טעם ודעת.

הדמיה על ישראל גדולתו

בהקדמה לספר מביעים ראשי המכון את מטרת הוצאת הספר:

ויהי בעלות הלהב – בהשתוממות המחזה לנגד עינינו נגלה, בראותנו כזאת בישראל יעשה – 'ואחיכם כל בית ישראל יבכו את השריפה', בהידור רב מקיימים חובת השעה – לערוך על סילוקו של צדיק הספדים כהלכה, כאשר לנו באמנה ממקומות כמה בגמרא הקדושה – המתעצל בהספדו של חכם עונשו חמורה, והאי שעתא רגעא עילאה קדוש ונורא – כי אחים ליה לשומעים בהספידא דהתם קאימנא אמר רב האמורא, נשמתו הטהורה של רבנו הגדול זכותו עלינו מסוככה – באלו הימים והשבועות בזה העולם נמצאה, ואת השומעים היושבים לפני הספדנים – מטוב קדושתה משביעה, כל הפושט יד ונותן לב – מאוצר הירושה הרוחנית לנפשו קונה, קצות דרכיו וזעיר מאורחותיו נשמעים ברמה – מהם ילמדו בני ישראל חיזוקין דקדושה, בלבם יקבעו חפץ ותשוקה – מתי יגיעו מעשי למעשי החכם לכל הפחות בנגיעה.

אמור אמרנו בלבנו פנימה – מחשבה על ראשנו עלתה, אף כי מלאכה קשה היא מלאכת ההספד כדת התורה ישרה – זהו טעמו ונימוקו של רבנו בהספדיו שבשערי נחמה, ואולי לא יצאו ידי חובה – להקיף את דמותו הקדושה רבת האנפין וגוונין מרובה, אולם לא אתה בן חורין להפטר ממנה – אמר התנא בהוראה, ואם איבעי להו בגמרא – יקרא דחיי או דשכבי הוי הספידא, הרי לגבי דידן שמע מיניה טעמא – יקרא דחיי בודאי תהוי מעליותא, כי כל יחיד ויחיד לנפשו יקח נפקותא – חיזוק בתורה ויראת שמים שלימה, ועוד זאת לנו בבירור ניחא – יקרא דשכבי תהוי התועלת כפולה, לכבודו של צדיק זכרונו לברכה – תעמוד המחברת הזו תתן יקר וגדולה, לפרסם בשער בת רבים קהל ועדה – חזו ראו לאילו מדרגות רמות ביגיעה ועמל התעלה, בתורה ובהתמדה בקדושה ובעבודה – ובכל מידה ומעלה נכונה.

ובכן אין כל ספק ושאלה – בודאי תהא זאת לתועלת ומעלה, לאסוף כעמיר גורנה – קובץ יד אל יד ירבה, אל מזבח הדפוס את ההספדים להביאה – תחת קורת גג אגודה אחת בכריכה, למען יעמדו ימים רבים – מגילה עפה תורה ערוכה, כספר מוסר ומחברת חיזוק – לנפש עייפה ממלחמת יצרה, טללי תחיה יהיו נוטפים בערגה – על לבבות הומים לשמו ולזכרו של רבנו זי"ע כל נפש תאוה, והרי זאת מגמתו וחפצו של אותו זקן כל ימיו היתה – להרבות כבוד שמים להגדיל תורה ולהאדירה, ואנו חובתנו נעשה באמונה – אחר פעולות צדיק לחיים נביטה, אותם נשכילה בהתבוננות שלימה – לדורותינו ולבנינו להנחיל מורשה.

וממחשבה למעשה – נגשנו אל המלאכה העצומה, ולבנו גדוש בייחולים ובקשה – לסייעתא מן שמיא ועזרה, ותהי ראשית העשיה – לרכז לפונדק אחד את מאות ההספדים שנשאו במקהלות עם ה' בכל עיר ומדינה בארץ ישראל ובתפוצות הגולה, מסרטי ההקלטה על הגיליון לכותבם – ולידי סופר למסרם לעריכה בשפה ברורה ובהירה, למען ירוצו עיני הקורא בשטף ובנעימה – שורה אחר שורה ברצף ובשקיקה, ויתקבלו הרעיונות מוסר וחיזוק בשופי מבין הטורים עולה – על לב ונפש כל אוחז בתכריך הכתבים האלה.

ללא ספק שספר זה "על ישראל גדולתו" יתקבל בכל תפוצות ישראל בתשואות חן למען ידעו צדיק מה פעל, ובפרט כאשר הספר כולל אוצר בלום של סיפורי הוד עובדין טבין והנהגות בקדושה אורחות ישרות ופעולות גדולות במעלה מהליכות חייו של מרן רבנו זי"ע, למען  ילמד ממנו את הדרך אשר ילכו ואת המעשה אשר יעשו.

את הספר ניתן להשיג בחנויות הספרים ובמשרדי המכון 03-5798836.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

פרסומת חמודה…

ספר יפה ומושקע

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture