בפעילות גפני: 11 אלף ניצולי שואה יקבלו את הקצבאות שנמנעו מהם

לאחר שהצליח לקדם תשלומים לניצולי שואה נזקקים אמר היום יו"ר ועדת הכספים גפני: "אפעל להעברת כל הטיפול בניצולי השואה לגורם אחד" • "הסמכויות מפוזרות בין גורמים רבים ולא כולם מודעים למכלול הבעיות. בסוף מי שנפגע הם הניצולים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מעט נחת לניצולי השואה ערב חג הפסח. לאחר חודשים של עיכובים ואחרי לחצים רבים מצד יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, יקבלו כ- 11 אלף ניצולי שואה קשיי יום, את הקצבאות המגיעות להם ושאותן הפסיקו לקבל לפני קרוב לשנה, עקב סכסוך משפטי בין שתי חברות המחזיקות בכספים שאמורים לממן את תשלום הקצבאות, עד יום רביעי הקרוב. תשלום הקצבאות לניצולים מתאפשר לאחר שבישיבה האחרונה של ועדת הכספים בנושא, נעתרה מנהלת הרשות לרווחת ניצולי השואה, הגב' עפרה רוס, לקריאת גפני והציעה שהרשות תשלם את הקצבאות עד לסיום ההליכים המשפטיים בין החברות.

תשלום הקצבאות הופסק בעקבות סכסוך משפטי בין החברה להשבת נכסיי נספי השואה, שהכספים שלה מושקעים במניות בנק לאומי המנוהלות בידי חברת אוצר התיישבות היהודים (אוה"ה). הסכסוך נבע בין השאר, מכך שכשהכסף הנזיל של החברה להשבה שאמורה לשלם את הקצבאות לניצולים אזל, ולאחר שזו פנתה לאוה"ה על-מנת לממש את מניותיה בבנק לאומי, אנשי אוה"ה סירבו לבקשה עקב החשש מהפסד של עשרות מיליוני שקלים בעקבות ירידת ערך המניות. הנושא נמצא בהליכים משפטיים מתקדמים אך טרם הגיע לסיומו והדבר מנע עד כה את העברת הכספים ישירות מהחברה להשבה לניצולים.

על-כן לאחר מספר ישיבות בוועדת הכספים ולאחר מאמצים רבים מצד יו"ר הוועדה גפני, הונהג פתרון זמני שיאפשר תשלום מיידי של הקצבאות באמצעות הרשות לניצולי השואה, תוך התחייבות של החברה להשבה להחזרת הכספים לרשות לאחר מיצוי ההליכים המשפטיים עם אוצר התיישבות היהודים.

נוכח ההודעה על העברת הכספים לניצולים עד יום רביעי הקרוב כאמור, פנה יו"ר ארגון עובדי הכפייה תחת שלטון הנאצים, מרדכי הראלי, ליו"ר הוועדה גפני, במכתב, שבו הודה לו בשמו ובשם הניצולים הממתינים לקצבאות, על המאמצים הרבים שקיים על-מנת למצוא פתרון שיאפשר את העברת הכספים ללא קשר לסבך המשפטי והביורוקרטי.

"העיכובים בתשלומים קצבאות וההתנהלות המסורבלת ביחס לניצולי השואה הם כתם על כולנו", כך סיכם היום גפני את החודשים של דיונים וניסיונות להביא לסיום את הסחבת בנוגע לאי העברת התשלומים הרבעוניים לכ- 11 אלף ניצולי שואה קשיי יום. "הטיפול בניצולי השואה והסמכויות בנושא מפוזרים בין גורמים רבים ולא כולם מודעים למכלול הבעיות והקשיים ומי שנפגע כתוצאה מכך, הם הניצולים עצמם וזה משליך עלינו כנבחרי ציבור. אפעל לקדם מהלכים שיובילו לריכוז מלוא הסמכויות בטיפול בניצולי השואה תחת קורת גג אחת. כך לפחות אם יתעוררו בעיות, תהיה כתובת אחת אליה ניתן יהיה לפנות".

"פתרון זמני אמנם הושג ומחר הניצולים יקבלו את הכסף המגיע להם, אך כאמור זהו רק פתרון זמני שאינו מבטיח את המשך התשלומים בעתיד. הסחבת והבעיות שהתעוררו כאן בוועדה סביב הנושא, העלו את הצורך למצוא פתרון כולל לכלל הבעיות והמצוקות של ניצולי השואה. אני עצוב מכל ההתנהלות. יש כסף שמסתובב עבור הניצולים בחברת אוצר התיישבות היהודים במניות בנק לאומי, שאמורות להיות של החברה להשבה שמחזיקה נכסים שהיא אינה יכולה לממש. מתברר שיש גם כסף בקק"ל שמוכנה להירתם לסייע בנושא ולהעביר את הכסף הדרוש לניצולים אך ההסתדרות הציונית אליה היא כפופה, בדיוק כמו אוה"ה מתנגדת. מדובר בכסף נזיל אך ההסתדרות הציונית לא מאפשרת את זה". "אחרי פסח, אני אקיים דיון מקיף על כל העניין ואזמן לצורך כך את נציגי היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה וכן את השרה לאזרחים ותיקים. בכוונתי לדרוש שכל העיסוק בנושא של ניצולי השואה יתרכז במקום אחד ושלא יידרשו כל הסיבובים שנעשים כאן בין רשויות, חברות ושלל גורמים שנוגעים בדבר כיום" אמר.

עוד התייחס גפני לסוגיה אחרת בעניינם של ניצולי השואה, שגם לגביה תידרש ועדת הכספים לטפל ואף לקדם תיקוני חקיקה. מדובר בעובדה שניצולי שואה שמקבלים רנטה מגרמניה, אינם מקבלים השלמת הכנסה, כיוון שהרנטה נחשבת להם כהכנסה. "לדעתי, זה לא צריך להיחשב כהכנסה נחוקק חוק להחרגת ניצולי השואה בעניין השלמת הכנסה. בכל מקרה כל הנושא של ניצולי השואה חייב להיות מרוכז במקום אחד שיאפשר סקירה וריכוז של כל הבעיות ומתן פתרונות מקיפים. בכל יום שעובר יש פחות ופחות ניצולים ולכן חובה עלינו להקטין את הביורוקרטיה בנוגע לניצולים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture