גפני מותח ביקורת על האוצר: נכשלו בפתרון מצוקת הדיור

יו"ר ועדת הכספים מתנגד לתקציב דו שנתי אך יצביע בעדו בשל המחויבות הקואליציונית, מותח ביקורת חריפה על משרד האוצר אך בקשר טוב עם שר האוצר כחלון ומתכנן לפעול להורדת יוקר הדיור ופתרון מצוקת הדיור

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בשבוע הבא תדון ועדת הכספים באפשרות להנהגת תקציב דו־שנתי ל–2017–2018. הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, יופיע בפניה ויביע את התנגדות הדרג המקצועי ושר האוצר, משה כחלון.

גפני כבול להסכם הקואליציוני המחייב אותו לתמוך בכך, וכבר הודיע שיתמוך בתקציב הדו־שנתי, אף שהוא מעיר כי "מצד אחד, תקציב דו־שנתי אינו טוב מבחינה כלכלית. מצד שני, הוא אמור להביא ליציבות הממשלה, וגם לכך יש משמעויות כלכליות".

כך או כך, גפני מעריך שאם חוק ההסדרים יהיה קטן בהיקפו, ניתן לבדוק אפשרות להתחיל את החקיקה של חוק התקציב ל–2017–2018 ושל חוק ההסדרים במהלך כנס הקיץ שיסתיים בתחילת אוגוסט 2016. עם זאת, הוא חושב שתיתכן בעיה לאשר את החוק בקריאה השנייה והשלישית כבר בקיץ.

גפני מעריך בראיון לדה מרקר כי "יש אפשרות לאשר את התקציב בקיץ, אבל צריך לבדוק אם האוצר ערוך לכך. אני דורש שיהיה חוק הסדרים קטן, ואם אכן כך יהיה, והאוצר יהיה ערוך ויביא אותו לקריאה ראשונה — תיאורטית יש אפשרות לאשרו בכנס הקיץ. אנו יכולים להעביר בלי בעיה את חוק ההסדרים, אם יכלול מספר קטן של חוקים החיוניים לתקציב. במושב החורף האחרון העברנו בוועדה 55 חוקים ב–22 שבועות".

בכתבה של צבי זרחיה מתואר כי חרף מספר החוקים הגדול שהתקבל בוועדה בחודשים האחרונים ושהוגש על ידי האוצר, היחסים של גפני עם האוצר, ובעיקר עם אגף התקציבים, עכורים ורעועים. הוא נתון במחלוקת עם אגף התקציבים, כמו גם עם הממונה על שוק ההון, הביטוח והחיסכון, דורית סלינגר, שמפרסמת יוזמות בתחום קרן ברירת המחדל בלי לקבל את אישור הוועדה. עם זאת, לגבי כחלון מעיד גפני ש"היחסים אתו טובים מאוד".

"יש לי טענות קשות נגד ההתנהלות במשרד האוצר, המציאות הנוכחית לא טובה מבחינתי. פעם היתה מערכת יחסים מצוינת בין האוצר ליו"ר ועדת הכספים ופעלנו יחד. היו מקרים שהוועדה כופפה את ראשה בפני החלטת מקצועיות, והיו מקרים שמשרד האוצר קיבל את עמדת הוועדה. בעבר התקיים דיון הדדי והפרייה בין שני הגופים, אך כיום מצב זה לא מתקיים. למשרד האוצר, ובעיקר לאגף התקציבים, יש עמדות משלו, והוא אינו חושב לזוז מהן. אני רוצה בפעילות המשותפת, כפי שהיה כל השנים. אם המצב לא ישתנה — ייגרם נזק".

על פי דה מרקר, גפני מתכוון לקיים במהלך מושב הקיץ דיון בוועדה על מחירי הדיור. "הורדת מחירי הדיור היא כישלון. הממשלה אמנם השקיעה רבות, אך צריך לנסות פעולות נוספות. זוהי יומרה גדולה מדי של שר לבוא ולהגיד שנוריד את מחירי הדיור, וגם שר האוצר התעשת והבין שלא מורידים את המחירים במכה אחת. מחירי הדיור תלויים בגורמים רבים, של ביקוש והיצע, הריבית הנמוכה במשק והתפתחויות בעולם.

"לכן, צריך לסבסד משכנתאות ולתת מענק מקום לזכאי דיור בפריפריה, ואם המחירים יירדו שם — כלל המחירים יירדו. צריך לנקוט פעולות אגרסיביות. איני מזלזל במחיר למשתכן, אבל צריך לתת אפשרות לרכוש דירה לכל האוכלוסיות. לא להסתפק רק בזוגות הצעירים, אלא גם למשפרי דיור, חיילים משוחררים והציבור החרדי".

בנוסף, גפני סבור שהמדינה צריכה לפעול ביתר שאת להורדת מחירי המזון. "יש להכניס מוצרים נוספים לפיקוח על המחירים, לאפשר יבוא מוגבר של מוצרי מזון מחו"ל והורדת מכסים. אסור לפגוע בייצור המקומי, אבל בחלק גדול מהמוצרים אפשר להוריד ולבטל מכסים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture