את מוזמנת למימונה. לא תבואי?

מופלטה עושים במוצאי פסח, ככה. אחרי החג השני. למה, גירשנו את החמץ נכון? רדפנו אחריו, שרפנו אותו, מסכן. לא, לא באמת, בצחוק. מה את צוחקת, ברצינות. אז אחרי שגירשנו אותו, צריך להחזיר אותו בצורה יפה, כביכול לפייס אותו. הוא מתפייס? בטח!

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

את מוזמנת אלי למימונה, טוב מותק?

אהה? את לא יודעת מה זה מימונה? איזו מן מרוקאית את, אה?

אהה את לא מרוקאית? אז תגידי, מותק, תגידי. בכל אופן, מרוקאית או לא, תבואי. הדלת פתוחה, כמעט כל הלילה, אבל אם רוצה לראות איך אני מכינה את המופלטה הדקיקה, כמו שסבתא שלי עשתה ואת קול קשקוש צמידי הזהב שלה, שמעה כל השכונה. שמעו ומיד באו אז תבואי מוקדם, לפני חצות.

ממה עושים מופלטה, את שואלת? נו, באמת! קמח, מים, מלח ושמרים. ושמן כמובן. מה? מופלטה היא חמץ! בטח, חמץ! חס ושלום, מה קרה לך? מופלטה עושים במוצאי פסח, ככה. אחרי החג השני. למה, גירשנו את החמץ נכון? רדפנו אחריו, שרפנו אותו, מסכן. לא, לא באמת, בצחוק.

מה את צוחקת, ברצינות. אז אחרי שגירשנו אותו, צריך להחזיר אותו בצורה יפה, כביכול לפייס אותו. הוא מתפייס? בטח! אני גם לשה בקערה גדולה בצק ללחם ומניחה עליו תכשיטים. זהב, אלא מה? ומתפיחה אותו כל הלילה ובבוקר אופה לחמניות יפות.

למה קוראים לזה מימונה? האמת, יש כמה סיבות. סבתא שלי תמיד אמרה שהמילה "מָיְמוּן" פירושה מזל והצלחה ושליל המימונה הוא סגולה לפרנסה ולזיווג. סבא שלי בכלל היה טוען יש כי השם "מימונה" נובע משמו של אבי הרמב"ם, הרב מיימון הדיין, שיום המימונה חל ביום פטירתו. אבל בעלי מסביר כל שנה על השולחן שהמילה "מימונה" יוצאת מהמילה "אמונה". שהרי פסח הוא חג האמונה וניסן הוא חודש הגאולה כמו שכתוב "בניסן נגאלו ישראל ובניסן עתידים להיגאל" ובחגיגות המימונה אנחנו מביעים את אמונתנו בגאולה העתידית. ויש גם מנהג לעשות שמחה בסעודת צאת החג. ואני מה אומרת? כולם צודקים.

אצלינו במרוקו חגיגות המימונה היו יעני ל'גיד למוסלמים שאנחנו עדיין בקשר איתם. פעם זה לא היה כמו היום שמפחדים מהערבים. היו לנו קשרים טובים עם מוסלמים. בעיקר קשרי כלכלה ומסחר. והם ידעו, הגויים, שאצלינו בפסח אין חמץ ואין מסחר. ככה שבמוצאי החג היו באים אלינו ומביאים במתנה קמח איתו היינו מכינים מופלטה ואופים לחם ואנחנו היינו נותנים להם בתמורה מגשים עמוסים במיני מתיקה מכל הסוגים כמיטב המטבח המרוקאי.

את יודעת, בינתי? אצלנו במרוקו, למימונה היתה עוד משמעות. כי בכל חג הפסח כל אחד נזהר לאכול בבית שלו. למה, לכל ראש משפחה יש את המנהגים שלו וההחמרות שלו אז אפ'חד לא אוכל אצל השני. וכשנגמר החג, במימונה, היו כולם מארחים את כולם כדי להראות שזה שלא אכלנו אצלם והם לא אכלו אצלנו, זה לא בגלל שנאה חס וחלילה. חס ושלום, אמן. אלא כולנו חברים ואוהבים את כולם. הבנת, מותק?

בטח, הבנת. את חכמה. רואים עליך. אני יודעת מה את רוצה לשאול ואני עונה לך עוד לפני שאת שואלת. במימונה לובשים בגד צבעוני, קוראים אותו כיפתן. ושומעים את הרשרוש של המטבעות הזהובות שיש מלמטה. יש גם תרבוש על הראש. מי שרוצה. לא, לא חייבים, תרגעי.

מימונה בילדי שגיא ויעקב באשדוד (12)

אהה, אצלינו במרוקו, מה שהיה על השולחן במימונה. וואי. וואי. וואי. גם אצלי, שלא תחשבי. אני עושה הכל כמו סבתא שלי נינט, שתהיה בריאה, עליה השלום. מרציפן בכל מיני צורות וצבעים, מרציפן זה משקדים, כן. הנה, את יודעת. תמרים ממולאים באגוזים שונים, ממתקים צבעוניים מקוקוס. עוגות ועגויות. כן. כן. הכל מכינים בפסח, במהלך ימי חול המועד. ובמוצאי החג עורכים יפה יפה על השולחן. מה עוד? כל מיני מאכלים בצבע לבן. חמאה. חלב. ובעיקר ז'בן. את יודעת מה זה? נו באמת, איך תדעי? ז'בן הוא קצף ביצים מתוק. אוהו מתוק. אבל קצף קשה כזה, לא כמו של עוגה. מקציפים אותו המוווווווווון זמן. מזלפים אותו לקערה יפה ומפזרים מעל אגוזים לקישוט. מקולפים, בטח. מה חשבת. למה דווקא בצבע לבן? כי זה צבע של נחת, ושמחה, ונישואין והתחשות וכל הדברים הטובים. לא מספיק?

והשירים? הייי, הייי! דאללה, דאללה! (היד מתנפנפת… חבל שאת לא רואה…) תרווחו ותסעדו! ככה כולם מברכים את כולם. מה הפירוש? אני אגיד לך, מותק. בטח. כשאני מברכת את האורחים שלי במימונה "תרווחו ותסעדו" הכוונה היא שיהיה להם רווח ואז יוכלו לעזור לאחרים יעני סעד זה עזרה. הבנת? לא. לא. זו הטעות של כולם. אצלינו, בערבית בניב של המרוקאים, שזה המקור בעצם,  אומרים "תרווחו ותסעדו" ולא "תרבחו ותסעדו" שככה אומרים מי שלא יודע ערבית…

אבל מה אני מפטפטת כל הרבה ועוד לא ספרתי לך על מלכת המימונה הלא היא המופלטה! איך מכינים אותה? את המתכון המקורי שקיבלתי מסבתא נינט תוכלי למצוא במדור אוכל. איך אוכלים? ובכן, שכחתי ל'גיד לך שעל השולחן יש גם קערית דבש. על המופלטה מורחים דבש וחמאה ומגלגלים. מברכים ואוכלים.

תרווחו ותסעדו!

מימונה בילדי שגיא ויעקב באשדוד (11)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture